وقتی کاروبارتان  سکه شد...

زمانی که كسب‌وكاری رونق می‌گیرد، نوبت انجام مسؤولیت اجتماعی كارآفرینانش می‌رسد

وقتی کاروبارتان سکه شد...

هر كارآفرین موفق در فضای كسب‌وكارهای امروزی كه هنوز فضای جوان و پر ظرفیتی است، باید آموزش تازه‌كارها را به‌عنوان بخشی از كارش در نظر بگیرد و از هر فرصتی برای انتقال تجربیاتش به دیگران استفاده كند. زنجیره كسب‌وكار امروزی با آن چیزی كه در قدیم بود، بسیار متفاوت است. اگر اكوسیستم كسب‌وكار كشور پویا و پر جنب‌وجوش نباشد دیر یا زود كسب‌وكار موفق شما را نیز مانند باتلاقی در خود خواهد بلعید. بنابراین امروزه با نگه‌داشتن فوت كوزه‌گری و مخفی‌كردن آن از دیگران نمی‌توانید كسب‌وكار بسیار موفقی داشته باشید. كارآفرینان بزرگ دنیا هر روز در رویدادهای مختلف تمام تجربیات شان را با علاقه‌مندان ورود به دنیای كسب‌وكار در میان می‌گذارند و از درآمدشان برای تحول جامعه هزینه می‌كنند؛ زیرا می‌دانند زمانی می‌توانند جهان را تكان دهند كه در جامعه‌ای زنده و در رقابت با چند ابرقدرت مطرح دنیا كسب‌وكارشان را اثبات كنند! متاسفانه بهانه برخی كارآفرینان برای كمك نكردن شان به دیگران كمبود وقت است، اما واقعیت این است كه روش‌های متعدد و آسانی برای موثر بودن در جامعه و زیست‌بوم كسب‌وكار و به نوعی پرداخت زكات كارآفرینی وجود دارد. از طرف دیگر اصولا وقتی كسب‌وكار به سوددهی می‌رسد و پایه‌های اقتصادی قدرتمندی پیدا می‌كنند، از نظر اخلاقی و وجدان اجتماعی، زمان عمل به مسؤولیت‌های اجتماعی مدیران آنها فراهم می‌شود. كمك به ایده‌های نوپا و تلاش برای رفع تبعیض و فقر، فقط وظیفه دولت‌ها نیست، بلكه موضوعی كاملا انسانی است. به همین دلیل است كه می‌بینید شركت‌های بزرگ فناوری جهان مثل گوگل، فیسبوك و ... یا كارآفرینان بزرگی مثل بیل گیتس، جف بزوس و مارك زاكربرگ، بخش قابل توجهی از سهام شركت خود یا درآمدهای مجموعه خود را صرف كارهای عام‌المنفعه می‌كنند. شاید چنین كارهایی نمایشی به نظر برسد، اما از سنت‌های مهم در جامعه بشری است . این‌كه اصولا اخلاقی نیست آدم‌ها و شركت‌ها تا ابد فقط در اندیشه اندوختن پول بیشتر در حساب‌های خود باشند و نگاهی كریمانه به دور و بر خود نكنند. چیزی كه در قالب وقف در فرهنگ ایرانی- اسلامی ما نیز قرن‌هاست ریشه دوانده و این روزها بسیاری از كارآفرینان و شركت‌های بزرگ كارهای عام‌المنفعه هم می‌كنند. با این حال هنوز جای بیشتری برای فعالیت‌های نوع‌دوستانه كارآفرینان ایرانی وجود دارد. برگرفته از: Entrepreneur

حامی مالی مجموعه‌های داخلی غیرانتفاعی شوید
اگر كمی دقت كنید مجموعه‌های بسیار زیادی در اطراف‌تان وجود دارد كه فعالیت عام‌المنفعه و مفیدی انجام می‌دهند و نیاز به حامی مالی دارند. در بسیاری از موارد این مجموعه‌ها و انجمن‌ها برای تأمین هزینه برگزاری رویدادها یا همایش‌هایشان نیاز به جذب حامی مالی دارند.  
حتی در مواردی كه خودشان بتوانند هزینه‌های برگزاری را تأمین كنند نیاز به جذب كمك‌های مردمی برای افزایش منابع مالی به عنوان نیرو محركه فعالیت‌های مجموعه دارند. حتی گاهی ممكن است بتوانید با اطلاع‌رسانی برنامه‌هایشان در وبگاه مجموعه‌تان نیز مخاطبان بیشتری برای رویدادشان جذب و از این روش به آنها كمك كنید.
هزینه‌كردن برای چنین رویدادها یا مجموعه‌هایی علاوه بر كمك به آنها موجب می‌شود كسب‌وكارتان بیشتر در معرض دید افراد قرار بگیرد و مخاطبان بیشتری را جذب كنید.
همچنین این پیام را منتقل می‌كنید كه دوست دارید عضو فعال و تأثیرگذاری در جامعه باشید. از كارمندانتان بخواهید شما را در جریان رویدادها یا مجموعه‌های غیر سودآوری كه نیاز به حامی مالی دارند، قرار دهند.
 خودتان نیز از پایگاه‌های اینترنتی مرتبط با حوزه كسب‌وكارتان از رویدادها و انجمن‌های فعال در این حوزه باخبر شوید.



گوش شنوایی برای پیشنهادهای اعضای گروهتان باشید
 كارمندان سرمایه‌های جدایی‌ناپذیر كسب‌وكار هستند. كارمندان مجموعه‌ای از استعدادهای گوناگون هستند كه در كنار هم قرار گرفته‌اند تا ایده‌های شما را به بهترین شكل ممكن پیاده‌ كنند. از طرف دیگر این افراد با توجه به این‌كه در جریان كسب‌وكارتان هستند و بیشتر از هركسی با مخاطبانتان درارتباطند، می‌توانند ایده‌های تازه‌ای را برای جلب نظر مشتریان به مجموعه تزریق كنند.
علاوه بر این، گاهی اعضای گروهتان پیشنهادهای خوبی برای مشاركت در برنامه‌های عمومی داوطلبانه‌ای داشته باشند كه همسوبا كسب‌وكار و ارزش‌های مجموعه‌تان است و می‌تواند به
مطرح شدن نام برندتان كمك كند. بنابراین زمانی كه گوش‌شنوایی برای صحبت‌های اعضای تیمتان باشید، راه‌های بیشتری برای موفقیت در كارتان به عنوان راهبری قدرتمند پیدا خواهید كرد. همچنین می‌توانید برای رشد و بالندگی بیشتر كارمندتان چه در اهداف كاری و چه اهداف خارج از كار كمك كنید.
هیچ‌وقت از این كه ایده‌های جدیدی از كارمندانتان طلب كنید، خجالت نكشید. همیشه از روش‌های مختلف از كارمندانتان برای بهبود شرایط مجموعه و عملكردتان نظرسنجی كرده و سعی كنید از ایده‌هایی كه می‌توانند به جذب مخاطب بیشتر و رفع نیازهای جامعه كمك كنند، استقبال كنید.



به خیریه‌ها كمك كنید
یكی از رایج‌ترین روش‌های كمك به دیگران، همكاری با خیریه‌ها است. برای مثال می‌توانید بخشی از درآمد كسب‌وكارتان را به خیریه یا مجموعه غیرانتفاعی و غیرسودآوری كه از عملكردشان مطلعید و با معیارهایتان همخوانی دارد، كمك كنید. علاوه‌بر این روش‌های متعدد دیگری نیز برای اهدای كمك بدون ورشكستگی مالی یا صرف وقت وجود دارد. اهدای خون، اهدای لوازمی كه بدون استفاده باقی مانده یا خرید از مجموعه‌هایی كه درآمدشان صرف امور خیریه می‌شود، از جمله همین روش‌هاست. حتی شركت در كمپین‌های خیریه اینترنتی نیز می‌تواند حس خوب بخشیدن و بركت كمك به نیازمندان را به كسب‌وكارتان بیاورد.


تجربیات‌تان را بنویسید
حتی اگر این امكان را ندارید كه در جلسات آموزشی سخنرانی كنید یا جلسات رو در رو برای انتقال تجربیات‌تان به دیگران داشته باشید، باز هم راهی برای كمك به دیگران در مقابلتان هست. تجربیات و دانش صنعتی را كه طی سال‌های كار به‌دست آورده‌اید در قالب یادداشت‌ها یا مقالاتی در وبلاگ شخصی یا نشریه‌های مرتبط با حوزه كسب‌وكار بنویسید. نوشتن تجربیات یكی از بهترین روش‌های انتقال اطلاعات به گروه زیادی از افراد علاقه‌مند است كه ممكن است امكان برقراری ارتباط نزدیك با افراد موفقی مانند شما را ندارند.


كارمندانتان را به كارهای داوطلبانه تشویق كنید
معمولا اكثر كسب‌وكارها راضی نمی‌شوند كارمندانشان در ساعت كاری داوطلبانه برای انجمن یا خیریه‌ای کاری انجام دهند؛ اما انجام كارهای خیریه می‌تواند برای بهبود فضای كاری به بخشی از وظایف كاری كاركنان تبدیل شود. برای مثال می‌توانید یك روز در ماه را همراه كاركنان علاقه‌مند با یكی از خیریه‌ها همكاری داشته باشید یا رویدادی با رویكرد كمك به خیریه برگزار كنید. برنامه‌ریزی برای انجام این امور علاوه بر منافعی كه برای جامعه خواهد داشت، در ایجاد روحیه كاری منسجم، دوستانه و بااخلاق در محیط كسب‌وكارتان نیز تأثیر خواهد داشت.



از استارت‌آپ‌ها و كسب‌وكارهای كوچك محلی حمایت كنید
همه كارآفرینان دوست دارند كه بتوانند دنیا را متحول كنند. اما این تحول همیشه به این معنا نیست كه باید كاری جهانی انجام دهید. گاهی اوقات تمركز بر بازارهای داخلی و منطقه‌ای بیشتر می‌تواند اثرگذار باشد. از بهترین روش‌های تحول بازارهای داخلی و زیست‌بوم كسب‌وكار منطقه، حمایت از كسب‌وكارهای نوپایی است كه در داخل كشور به تازگی شكل گرفته‌اند. تا جایی كه می‌توانید مواد اولیه مورد نیازتان را از تولیدكنندگان و فروشندگان داخلی تهیه كنید و با تبلیغ این محصولات در وبگاه شركت كمك كنید زنجیره كسب‌وكار در كشور فعال و پویا شود و همه اجزای آن فعالیت كند. همچنین می‌توانید با نوشتن مقاله در مورد مجموعه‌های نوپا در وبگاه یا فضای مجازی شركت‌تان آنها را معرفی یا با برگزاری رویدادهایی مشترك فضایی برای معرفی آنها ایجاد كنید.
حتی اگر به هر دلیلی چنین شرایطی برای افزایش رونق زیست‌بوم كسب‌وكار داخلی ندارید، می‌توانید از هر طریقی حامی استارت‌آپ‌های كوچك شوید یا براساس روابطی كه دارید به آنها در جذب سرمایه‌گذار مناسب كمك كنید.


نگویید فرصت ندارم!
متاسفانه این مورد یكی از رایج‌ترین بهانه‌ها در بسیاری از افراد است، اما باید تا جایی كه می‌شود آن را از دایره لغات خود حذف كنیم. حتما برایتان پیش آمده كه از یكی از دوستانتان بخواهید در مورد موضوعی با شما مشورت كند یا یكی از كارمندان یا مراجعانتان بخواهند وقتی برای صرف یك ناهار كاری از شما بگیرند. اما از آنجا كه معمولا برنامه كاری خیلی فشرده‌ای دارید، بدون این‌كه بخواهید فكر كنید، بلافاصله عذرخواهی می‌كنید و می‌گویید وقت خالی ندارید.
اما واقعیت این است كه هیچ‌یك از ما آن‌قدر كه فكر می‌كنیم پرمشغله هستیم، سرمان شلوغ نیست.
 این وقت نگذاشتن‌ها برای دیگران به مرور باعث می‌شود از ارزش و اعتبارتان كاسته شود.
اما به این معنی هم نیست هر زمانی كه كسی درخواست زمان ملاقاتی داشت، كار خود را رها كنید. معمولا نمی‌توانید همیشه اولویت‌های دیگران را به اولویت‌های خودتان ارجحیت دهید. ولی قطعا می‌توانید پنج دقیقه برای فكر كردن به مشكلی كه دارند و معرفی منبع مناسب یا حتی گاهی لینكی كه بتواند اطلاعات مفیدی در اختیارشان قرار دهد یا معرفی فردی كه اطلاعات خوبی در زمینه مورد نظرشان دارد، وقت صرف كنید.


مهارت‌هایتان را به اشتراك بگذارید
روش‌های زیادی برای بهره‌گیری درست از مهارت‌هایتان وجود دارد. برای مثال اگر مهارت برنامه‌نویسی و كدنویسی دارید، می‌توانید برای راه‌اندازی وبگاه مجموعه آموزشی یا استارت‌آپ‌هایی كه هنوز به سودآوری نرسیده‌اند كمك كنید. به این ترتیب با مهارت‌های خود توانسته‌اید سدی را از پیش پای تازه‌كارها بردارید.
حتی اگر متخصص هم نباشید، باز هم قطعا مهارت‌های شما حتی در حد كم می‌تواند برای سایرین كمك‌كننده باشد.  شاید در همان مثال راه‌اندازی وبگاه متخصص‌های این كار به مراتب بهتر از شما این كار را انجام دهند، اما با توجه به محدودیت منابع مالی برای استارت‌آپ‌های كوچك همین كه بتوانید وبگاهشان را با قابلیت‌های محدود مورد نیاز راه‌اندازی كنید،
بسیار مفید است.


مربی كارآفرینان تازه‌كار شوید
شما توانسته‌اید كسب‌وكاری را راه‌اندازی كنید و با موفقیت پیش بروید؛ بنابراین مجموعه خوبی از تجربیاتی در اختیار دارید كه بتواند به كارآفرینی كه تازه‌كار است یا فردی كه ایده‌ای برای راه‌اندازی كسب‌وكاری دارد كمك كند. چه به دوستی كه در حال راه‌اندازی كاری است راهنمایی كنید، چه پاسخگوی فردی باشید كه از رسانه‌های گوناگون در جریان موفقیت كسب‌وكارتان قرار گرفته، مربیگری یا به اصطلاح منتور كسب‌وكار بودن یكی از ساده‌ترین روش‌هایی است كه می‌توانید با استفاده از تجربیات‌تان به دیگران كمك كنید. در واقع مستقیم‌ترین و سرراست‌ترین روش آموزش اشتراك‌گذاری شكست‌ها و موفقیت‌هایی كه در مسیر كسب‌وكار با آنها روبه‌رو شده‌اید با افرادی است كه هنوز پا به دنیای پر پیچ‌وخم كسب‌وكار و كارآفرینی نگذاشته‌اند.
افرادی كه به دنبال راهنمایی گرفتن باشند می‌توانند از روش‌های كاری موفق‌تان الهام و از شكست‌هایتان درس بگیرند.



 سخنرانی كنید و آموزش دهید
كارآفرینان ودانشجویانی كه می‌خواهند ایده‌ای را به كسب‌وكاری تبدیل كنند، تشنه هر نوع راهنمایی و توصیه‌ای از افراد خبره در این زمینه هستند. برخی به دنبال افزایش مهارت و دانش‌شان هستند و برخی می‌خواهند راهكارهای بهتر دیده شدن كسب‌وكارشان را بیاموزند. می‌توانید این نیاز را با برگزاری همایش‌های یك روزه یا كلاس‌های آموزشی در موسسات مرتبط با درمیان گذاشتن دانش و تجربیات‌تان برای آنها برطرف كنید.