3 فرمول موفقیت شیائومی

3 فرمول موفقیت شیائومی


 وقتی در تابستان ۲۰۱۱ لی‌جون (Lei Jun) اولین گوشی هوشمند برند خود یعنی شیائومی (Xiaomi) را به بازار عرضه كرد كسی فكر نمی‌كرد در كمتر از ده سال این شركت بتواند رتبه پنجم بازار گوشی‌های هوشمند جهان را از آن خود كند. شیائومی یكی از استارت‌آپ‌های شركت ب.ب.ك الكترونیك (BBK Electronics)  در چین بود كه با سرمایه‌گذاری هوشمندانه توانست در بازار، قدرتمند ظاهر شود و امروزه بتواند به‌عنوان شركتی موفق و مستقل در عرصه فناوری به فعالیت بپردازد. شیائومی سال ۲۰۱۵ ركورد جهانی گینس را برای فروش 2/1 میلیارد ابزار الكترونیك در ۲۴ ساعت از آن خود كرد. دفتر اصلی این برند در سنگاپور و بازار فروش اصلی‌اش چین، هند و مالزی است. در ادامه به بعضی از دلایل موفقیت شیائومی اشاره می‌كنیم:
 كیفیت بالا، قیمت پایین
بسیاری شیائومی را اپل شرق می‌دانند. این برند ادعا می‌كند كه محصولاتش با كیفیت اپل و با قیمتی ده برابر كمتر از اپل عرضه می‌شود. قیمت‌گذاری شیائومی یكی از بزرگ‌ترین عوامل فروش و رشد آن است. اما چطور می‌توان بدون كاهش كیفیت قیمت را تا این میزان پایین آورد؟ شیائومی هزینه‌های دیگری همچون فروشگاه‌های فیزیكی و تبلیغات را حذف كرده است. این شركت فقط دو فروشگاه فیزیكی در چین و سنگاپور دارد و نحوه فروش محصولاتش آنلاین و از طریق وبگاهش است. همچنین تبلیغات كلاسیك و از طریق كانال‌های معمول ندارد و فقط با كمك تبلیغات دهان به دهان فروش خود را پیش می‌برد. حذف این دو، امكان صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها را برای شیائومی فراهم كرده است و این كاهش هزینه‌ها از قیمت تمام‌شده محصولات می‌كاهد. برای همین شیائومی می‌تواند محصولات مقرون به صرفه و با كیفیت عالی به بازار ارائه كند.
 سرمایه‌گذاری بر لبه فناوری
بازار بزرگی كه شیائومی به آن وارد شد، اینترنت اشیا بود. محصولات شیائومی تحت دسته سبك زندگی و با این تفكر كه \همه چیزتان را با گوشی همراه كنترل كنید به بازار عرضه شدند. تلویزیون، مچ‌بند هوشمند، چراخ مطالعه، خودكار! یا حتی كوله پشتی، نمایانگر یك سبك زندگی همراه با شیائومی بود. ساختار اتصال آسان محصولات و یكدستی آنها باعث شد استفاده از آنها
بیش از پیش همه‌گیر شود. این محصولات می‌تواند به زندگی ساده‌تر با فناوری كمك كند. می‌توان نور چراغ را با گوشی كم یا زیاد كرد، فعالیت روزانه را با كمك مچ‌بند هوشمند سنجید یا برنامه تلویزیونی را از راه دور تماشا كرد. همه این امكانات تحت نگاه روبه جلوی شیائومی به فناوری میسر شده است.
 تمركز بر دیزاین
زمانی كه فیلیپ استارك (Phillippe Starck) ستاره دنیای دیزاین، گوشی می‌میكس2 (Mi Miz2) را خلق كرد
بر همگان مسجل شد شیائومی برنامه ویژه‌ای برای رقابت در دنیای گوشی‌های همراه دارد. كمی پس از آن نیز عرضه می‌یوآی ۱۰ (MIUI10) قدرت‌نمایی دیگری از شیائومی در حوزه دیزاین (دیجیتال) بود.
فناوری توسعه داده شده در دوربین جلوی گوشی‌های شیائومی نیز كه توانایی
زیباتر كردن چهره كاربران را دارد، عامل دیگری در فروش روزافزون این محصولات شد. شاید در ابتدای تولید به‌نظر می‌رسید شیائومی محصولاتش را از روی اپل كپی می‌كند، اما امروزه این برند مسیر تولیدی ویژه خود را در پیش گرفته است. نگرش پایدار و مبتنی بر مینی‌مالیسم (Minimalism) شیائومی، محصولاتی زیبا بدون جزئیات اضافه و با حداقل مواد مصرفی خلق كرده است. این نگرش در همه محصولات شیائومی به چشم می‌آید و هویت برندش را می‌توان در همه تولیداتش مشاهده كرد.