نسخه Pdf

هندوانه كاری در خانه

هندوانه كاری در خانه

نسيبه سادات ميرباقر/ مهندس كشاورزي

فصل، فصل هندوانه است، به هر میوه‌فروشی بروید انبوهی هندوانه روی هم نشسته‌اند و منتظرند تا شما آنها را به یخچال خانه‌تان ببرید و قرمز و خنك نوش جان كنید.
اگر فكر كرده‌اید كه در ستون گلخونه می‌خواهیم به شما بگوییم چگونه در خانه‌تان هندوانه كشت كنید، كاملا اشتباه كرده‌اید، مگر می‌شود هندوانه در خانه كاشت و برداشت هم كرد؟! اما خب می‌شود یك گیاه بامزه داشت كه تا نگاهش می‌كنید شما را یاد هندوانه بیندازد.
گیاه برگ هندوانه‌ای كه با نام علمی پیرومیا شناخته می‌شود در گروه گیاهان آپارتمانی دو گونه پر طرفدار دارد؛ یكی همین شكل برگ هندوانه‌ای و یكی بنفش چروك.
برگ‌های پیرومیا اصطلاحا گوشتی است و از طرفی رشد خیلی سریع و قد و بالای بلندی هم پیدا نمی‌كند كه بخواهد برای آپارتمان‌های نقلی جاگیر باشد. برخی آن را به دلیل همین ریز بودن جثه در گروه گیاهان زینتی دسته‌بندی می‌كنند كه البته به باور من اشتباه است و تعریف گیاه زینتی كاملا متفاوت از برگ هنداونه‌ای است.
شرایط نگهداری و نیازهای گیاه پیرومیا:
خاك: پیرومیا به خاك پیت یا همان خاك جنگل نیاز دارد تا بتواند به‌خوبی رشد كند. به هراندازه‌ای كه قابلیت نفوذ خاك بیشتر باشد، ریشه این گیاه از پوسیدگی در امان خواهد بود. كف گلدان‌تان اگر مقداری ماسه و سنگریزه بریزید شرایط بهتری پیدا می‌كند.
تعویض گلدان: معمولا چون رشد زیادی ندارد خیلی نیاز به تعویض گلدان برای پیرومیا نیست ولی در كل برای این نوع گیاهان بهترین زمان برای تعویض گلدان فصل بهار است.
نور: پیرومیا به نور غیرمستقیم نیاز دارد، برای نگهداری از آن گلدان را جایی قرار دهید كه یك‌پنجره پر نور مثلا جنوبی داشته باشد، تجربه شخصی برخی كارشناسان حكایت از این دارد كه این گیاه به نور چراغ فلوئورسنت حساس است و پژمرده می‌شود.
دما: اصولا گیاهی گرما دوست است و در فصل گرم سال تا 30 درجه را تحمل می‌كند اما در زمستان باید حواس‌تان باشد كه هوا خیلی سرد نشود و دما از 15 درجه پایین‌تر نیاید.
آبیاری: از نظر نیاز به آب پیرومیا جزو گیاه‌های اقتصادی محسوب می‌شود و نیاز بالایی به آب ندارد، البته این خاصیت گیاه‌های دارای برگ گوشتی است چون همیشه مقداری آب داخل برگ‌هایشان موجود است. یادتان باشد سطح خاك گلدان باید در فواصل میان دو آبیاری خشك‌شده باشد. در زمستان‌ها به گیاه آب ولرم بدهید و مقدار آبیاری را كمتر كنید.
ضمیمه نوجوانه