پایان دوران هژمونی آمریكا بر اقتصاد جهانی

پایان دوران هژمونی آمریكا بر اقتصاد جهانی


 رهبر كنونی چین در حاشیه اجلاس گروه 20 در اوزاكای ژاپن، با رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریكا دونالد ترامپ دیدار و گفت‌وگو خواهد كرد. آیا این دو رهبر خواهند توانست جنگ تجاری كنونی را كنترل كنند یا با ظهور قدرت‌های اقتصادی در عرصه جهانی به‌ویژه چین در آینده نزدیك شاهد پایان دوران هژمونی ایالات متحده آمریكا بر اقتصاد بین‌المللی خواهیم بود؟
رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ پنجشنبه گذشته در سفری بسیار مهم به پیونگ یانگ پایتخت كره شمالی رفت و با كیم جونگ اون دیدار و گفت‌وگو كرد. اهمیت این سفر استراتژیك تنها به دلیل افزایش نفوذ چین در منطقه شرق آسیا و از جمله كره شمالی نبود‌، بلكه زمان این سفر نیز حائز اهمیت بود؛ چرا كه تنها چند روز پیش از اجلاس گروه 20 انجام شد. در جریان اجلاس گروه 20 قرار است رئیس‌جمهور چین با همتای آمریكایی‌اش دونالد ترامپ دیدار كرده و مذاكراتی داشته باشد.
دیدار رئیس‌جمهور چین با رهبر كره شمالی در شرایط كنونی كه نقطه اوج اختلاف و نزاع تجاری میان واشنگتن و پكن است، پیام روشنی برای ایالات متحده به همراه دارد و آن پیام این است؛ چین در این نبرد تجاری كه مدتی است با ایالات متحده آغاز شده و به مرحله پیچیده‌ای رسیده است، هرگز از منافع خود عقب‌نشینی نكرده و با تهدید آمریكا مبنی بر تحریم‌های اقتصادی بر شركت‌های چین و افزایش مالیات به قیمت ۳۰۰ ميلیارد دلار بر كالاهای چینی كه به بازارهای آمریكا وارد می‌شود، پرچم سفید را در برابر این كشور بالا نخواهد برد و تسلیم خواسته‌های كاخ سفید نخواهد شد.
آنچه در این نبرد سخت اقتصادی میان آمریكا و چین مهم است، تلاش چین برای از میان برداشتن هیمنه و سلطه آمریكا بر اقتصاد جهانی است؛ چند روز گذشته نیز رئیس‌جمهور چین در سفر به سن پترزبورگ روسیه برای شركت در كنفرانس اقتصادی با همتای روسی‌اش ولادیمیر پوتین دیدار كرد و در این مذاكرات دو طرف توافق كردند دلار را به عنوان مهم‌ترین واحد پولی از این جایگاه ساقط كرده و بر ضرورت پایان هژمونی ایالات متحده بر اقتصاد جهانی تاكید داشتند.
از سوی دیگر، ترامپ نیز خواهان انجام مذاكراتی طولانی با همتای چینی‌اش در حاشیه اجلاس گروه 20 شده است. این درواقع نوعی عقب‌نشینی از مواضع گذشته وی و تلاش برای فروكش كردن نبرد تجاری میان دو كشور محسوب می‌گردد. وی در گذشته پكن را تهدید به تحریم‌های اقتصادی كرده بود؛ اما اكنون به نظر می‌رسد نزدیكی قابل ملاحظه چین و روسیه، سخت ترامپ را نگران ساخته و او را وادار كرده از مواضع گذشته‌اش بازگردد.
محور روسیه و چین می‌تواند كشورهای دیگری همچون هند، پاكستان، تركیه، ونزوئلا، الجزایر و همین طور كره شمالی را با خود همراه ساخته و این مساله هژمونی اقتصادی آمریكا در عرصه بین‌المللی را با چالش مواجه سازد. اگر نگوییم این هژمونی را خاتمه دهد دست‌كم به نقطه پایان نزدیك كند.
ترامپ به دلیل سیاست‌هایش با چالشی حقیقی مواجه گردیده و در اجلاس گروه 20 نوعی انزوا را تجربه خواهد كرد كه برای ایالات متحده تاكنون بی‌سابقه بوده است، چرا كه آمریكا با بیشتر اعضای گروه 20 در حالتی از كدورت و تیرگی قرار داشته و بر بعضی از اعضای آن، تحریم‌هایی را وضع كرده است. این مساله موجب شده برخی اعضای گروه 20 از جمله اعضای اروپایی خودرا از واشنگتن دور كنند.
سیاست‌های بی‌پروای رئیس‌جمهور آمریكا در عرصه جهانی و به‌كارگیری افسارگسیخته ابزار تحریم از سوی ایالات متحده، این فرصت را در اختیار چین قرار داد تا در زمینه اقتصادی جایگاه آمریكا را متزلزل كرده و نفوذ این كشور بر اقتصاد بین‌الملل را با چالشی جدی مواجه سازد.
منبع؛ روزنامه رای‌الیوم