نشست منامه «مُرده» متولد شده است

شخصیت‌های بحرینی:

نشست منامه «مُرده» متولد شده است

 چند نفر از شخصیت‌های بحرینی اعلام كردند، طرح تكمیلی دولت آمریكا به منزله نابودی كامل آرمان فلسطین است اما نشست منامه نیز مانند كنفرانس‌های پیشین دستاوردی نخواهد داشت. این سخنان درحالی بیان می‌شود كه دولت آمریكا نیز برای تشویق برخی كشورها به شركت در این نشست از یك طرح 50 میلیارد دلاری رونمایی كرد. نشست اقتصادی منامه قرار است به مدت دو روز و از فردا در منامه افتتاح شود.
به گزارش فارس، شیخ مرتضی السندی از رهبران جریان «الوفاء»، عبدالغنی خنجر سخنگوی جنبش حق، شیخ محمدحسن خجسته از رهبران سیاسی و شیخ عبدا... صالح جانشین دبیركل جمعیت عمل اسلامی در كنفرانسی در تهران بیانیه‌ای را قرائت كردند كه در آن آمده است: «نشست منامه در زمانی برگزار می‌شود كه نظام آل‌خلیفه به گام‌های خود برای عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی شدت داده است. از این رو ما تأكید می‌كنیم نظام آل‌خلیفه در بحرین چیزی جز یكی از ابزارهای عادی‌سازی روابط نیست و در پشت سرش كشورهای عربی دیگری نیز وجود دارند كه بحرین را تحریك می‌كنند و همه از آمریكا دستور می‌گیرند.» شیخ مرتضی السندی هم تأكید كرد، ملت بحرین حامی مسأله فلسطین و ملت آن است و عادی‌سازی روابط را با رژیم صهیونیستی كه نظام آل‌خلیفه به آن روی آورده، مردود می‌داند. در ادامه این نشست بیانیه آیت‌ا... عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین قرائت شد كه در آن نشست منامه را نماد «ذلت و تسلیم» توصیف كرده بود. در پایان این كنفرانس اعلام شد: نشست منامه موفق نخواهد شد و مانند دیگر نشست‌ها قبل از تولد، مرده به دنیا آمده است. طرح‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل از زمان سفر «انور سادات» رئیس‌جمهور پیشین مصر به فلسطین اشغالی (۱۹۷۷) تاكنون بی‌فایده بوده است.
 رونمایی كاخ سفید
همزمان با اوج گرفتن مخالفت‌ها علیه نشست منامه، كاخ سفید از طرح ۵۰میلیارددلاری مربوط به «معامله قرن» رونمایی كرد. براساس طرحی كه جزئیات آن در ۴۰ صفحه در وب‌سایت كاخ سفید منتشر شده، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های عمومی و خصوصی در سرزمین‌های فلسطینی دست‌كم یك میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد كرد. ‌همچنین بنا بر این طرح، مبلغ 5/27 میلیارد دلار در كرانه باختری و نوار غزه، و مبالغ 1/9 میلیارد، 4/7 میلیارد و 3/6 میلیارد دلار به ترتیب برای فلسطینیان ساكن مصر، اردن و لبنان سرمایه‌گذاری خواهد شد. جناح‌های مختلف فلسطینی تاكنون طرح معامله قرن را به شدت محكوم كرده‌اند. حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در واكنش به این طرح اعلام كرد: دولت آمریكا باز هم در توهم است و گمان می‌كند كه مردم فلسطین، حقوق خود را در مقابل پول معامله می‌كنند.