اثر مثبت‌اندیشی مادران باردار بر كودكان خود

اثر مثبت‌اندیشی مادران باردار بر كودكان خود

اگر مادری باردار هستید، یك لحظه تأمل كنید! چند ثانیه چشمانتان را ببندید و كودك دلبندتان را تصور كنید كه با لباس مدرسه روی نیمكت نشسته و سرش را در دستانش فروبرده و در حل یك مساله ریاضی مانده است. شاید باور نكنید اما اگر تفكر منفی بر شما غالب باشد مسؤول بخشی از آن وضعیت او شما خواهید بود! در واقع قلم‌مو به دست شماست و این شما هستید كه تصویر آینده را نقش می‌زنید، زیرا محققان دانشگاه بریستول انگلیس در جریان تحقیقات خود دریافته‌اند «مثبت‌اندیشی مادران باردار باعث تقویت توانایی فهم ریاضیات و علوم در فرزندان آنها می‌شود.»
حالا بار دیگر از شما می‌خواهم قلم‌ مو را به دست بگیرید و صادق باشید. حتی اگر مادر باردار هم نیستید و در آینده قصد دارید فرزندی داشته باشید. برای لحظاتی به خودتان رجوع كنید و ببینید آیا می‌توانید كنترل نقش بستن اتفاقات بر تابلوی زندگی خودتان را به دست بگیرید؟ آیا فقط این شما هستید كه بر این تابلو رنگ می‌پاشید و با شجاعت اثری زیبا خلق می‌كنید؟ یا در نهایت به این فكر خواهید كرد كه نقاشی زندگی شما تنها به‌دست شما نقش نمی‌گیرد و قلم‌مو را زمین می‌گذارید؟
این حالتی كه از آن سخن گفتیم، موضوعی روانشناختی است كه چگونگی تفكرات شخص را درباره چیزهای تحت كنترلشان در زندگی و این‌كه عوامل خارجی فراتر از كنترل آنها چه تاثیری بر چگونگی تغییر روند زندگی‌شان دارند مشخص می‌كند. محققان دانشگاه بریستول، شخصیت 1600 زن باردار را مطالعه كردند تا به این یافته برسند كه آیا مادران باردار احساس می‌كنند زندگی تحت كنترل آنهاست یا خیر. این ویژگی شخصیتی، جایگاه كنترل (locus of control) نام دارد. در واقع كسانی كه جایگاه كنترلشان در «بیرون» از خودشان است تمایل كمتری به تلاش برای كنترل شرایط خود نشان می‌دهند؛ اما در مقابل این گروه، كسانی كه كنترل «درونی» قوی دارند، انگیزه‌های بالایی هم برای تلاش دارند زیرا احساس می‌كنند می‌توانند بر آنچه پیرامونشان روی می‌دهد كنترل داشته باشند. سپس محققان توانمندی درك ریاضیات و علوم و مهارت‌های حل مساله را در كودكان متولد دهه90، در سنین هشت، 11 و ۱۳ سالگی این مادران مورد بررسی قرار دادند.
این یافته‌ها كه در نشریه روان‌شناسی Frontiers in Psychologyمنتشر شد، نشان داد مادرانی كه كنترل داخلی قوی‌تر داشته‌اند و نگاهشان به زندگی مثبت بوده است، در آینده كودكانی خواهند داشت كه از نظر ریاضی و درك علوم در مراتب بالاتری قرار دارند. این مادران تمایل بیشتری به خواندن داستان برای كودكانشان دارند و فرزندان آنها به انجام تكالیف در خانه و پیشرفت درسی علاقه نشان دادند.
پروفسور ژان گولدینگ، سرپرست گروه محققان می‌گوید: «جایگاه كنترل» در كودكان با افزایش موفقیت‌های درسی همراه است و «مثبت اندیشی» مادران در دوران بارداری، در ایجاد این حس نقش مهمی دارد. در واقع مثبت‌اندیشی مادران به افزایش سلامت نسل بعدی و 
بالا رفتن قدرت اعتماد به نفس و تقویت حس استقلال در آنها كمك می‌كند.
استفان نویكی، استاد روان‌شناسی دانشگاه اموری (Emory) نیز می‌گوید والدین دارای «كنترل درونی» بالا باور دارند كه قادرند گزینه‌های رفتاری خود را در زندگی هدایت و كنترل كنند و كودكانی خواهند داشت كه بهتر تغذیه می‌كنند، بهتر می‌خوابند و توانایی كنترل هیجان‌ها در آنان بالاست. چنین كودكانی در آینده موفقیت علمی بیشتری كسب می‌كنند و مشكلات اجتماعی و شخصی كمتری در مدرسه خواهند داشت و جالب‌تر این‌كه احتمال چاق شدن آنها نیز كمتر از كودكان دیگر است.حالا بار دیگر قلم‌مویی را كه بر زمین گذاشتید به‌دست بگیرید. تابلوی زندگی شما و فرزندانتان اكنون در مقابل شماست. مثبت فكر كنید و زیباترین اثر را خلق كنید!
منبع: ScienceDaily