از محتـوا تا پــــول  پشت همین میز

تولید محتوا در فضای مجازی حالا یکی از کسب‌وکارهای پررونق و نسبتا پردرآمد است

از محتـوا تا پــــول پشت همین میز

پیش از این درباره كارخانه تولید اطلاعات صحبت كرده‌ایم. همچنین درباره بحثی به نام مدرسان مرجع یا مدرسان برند در هر حوزه‌ای هم نكته‌هایی گفته بودیم كه حالا بحث مفصلش فعلا باقی مانده. اما بحث درآمدزایی از ناحیه تولید محتوا، به چند دلیل برای ما اهمیت دارد. اول این‌كه از طریق خانه هم قابلیت انجام شدن دارد. دوم این‌كه امكانات چندانی نمی‌خواهد. سوم این‌كه با بحث كارخانه تولید اطلاعات شباهت‌هایی دارد، اما در كل متفاوت است. یعنی یك راه‌انداز كارخانه تولید اطلاعات، می‌تواند سایت هم داشته باشد، اما راه‌انداز یك سایت برای ایجاد محتوا، الزاما در حیطه كارخانه‌داری اطلاعات نگنجد. چهارم این‌كه همه اعضای خانواده می‌توانند در این موضوع مشاركت داشته باشند، خاصه این‌كه نوجوانان و جوانان این دوره و زمانه، بیشتر نرم‌افزارهای ویرایش و تدوین و تولید چند‌رسانه‌ای و بخش‌هایی از كدنویسی‌های مورد نیاز را به طور طبیعی آموخته‌اند. پس در این شماره، درباره راه‌های درآمدزایی از طریق سایت و تولید محتوا بیشتر توضیح می‌دهیم.

 كدام محتوا و كدام تولیدكننده؟
ابتدا اجازه بدهید كمی كلی‌تر صحبت كنیم. همه‌روزه سایت‌ها، روزنامه‌ها، كانال‌ها، درگاه‌ها و برنامه‌های مختلفی هستند كه تولید و پخش می‌شوند. اما چگونه؟ محتوا و پیام، مهم‌ترین داشته‌های این رسانه‌هاست. اما چه كسانی به تولید محتوا اقدام می‌كنند؟ سؤال جالبی است؛ پاسخ از آن هم جالب‌تر است. هر كسی كه توانش را داشته باشد. نه نیاز به مدرك دانشگاهی دارید، نه نیاز به دوره‌های پیچیده و حتی امكانات خاص. روش‌هایی وجود دارد كه باید بیاموزید، سپس این روش‌ها را تكرار كنید و بعدتر، بكوشید محتوای ارزشمندی را هم تولید كنید. بخشی از تولیدكنندگان محتوا و پیام، چون با موضوعات مختلف كار می‌كنند به عمق و تخصص خاصی نمی‌رسند. در نتیجه مشتریان محتوای تولید شده آنها كم است. اما گروهی دیگر می‌كوشند همه این پیام‌ها و محتواها در یك جهت باشند. این اشخاص رفته‌رفته به جایگاه خوبی رسیده و هر روز كه از عمر حرفه‌ای‌شان سپری می‌شود، وضعیت بهتری پیدا می‌كنند. اما تولیدكنندگان محتوا، لزومی ندارد صرفا برای دیگران تولید كنند. آنها حتی می‌توانند مزرعه خودشان را بیل بزنند. متأسفانه بیشتر تولیدكنندگان محتوا، هیچ‌گاه به این كار فكر نكرده یا این‌كه هیچ‌گاه اعتماد به نفس این كار را نداشته‌اند. یكی از ساده‌ترین راه‌های بیل زدن مزرعه خودتان در این حوزه، ایجاد یك درگاه اینترنتی و جذب مخاطبان و مشتریان احتمالی است.
 ما همه با هم هستیم
اولین نكته در ماجرای تولید محتوا، پیام و محتوای خوب و ارزشمند است؛ چیزی كه مزیت نسبی شما محسوب می‌شود. نكته بعدی هم ایجاد یك درگاه اینترنتی؛ كه حالا می‌تواند وبلاگ، سایت، كانال و... باشد. وبلاگ؟ شاید فكر كنید دوره‌اش گذشته. اما هنوز هم وبلاگ‌نویسانی در سطح جهان هستند كه دارند از طریق این كار،‌ پول در‌می‌آورند. مهم چگونگی استفاده شما از این ابزارهاست. البته طبیعی است كار كردن با كانال‌ها و شبكه‌های مجازی راحت‌تر باشد. به این منظور شما فقط نیازمند یك رابط هوشمند برای ارتباط برقرار كردن با اینترنت، یك حساب كاربری و مقداری زمان روزانه و مستمر هستید. واقعا این موارد را خیلی‌ها دارند و چیز عجیبی نیست. خیلی‌ها چند ساعت از روزهای ارزشمند خودشان را درگیر فضاهای مجازی و شبكه‌های اجتماعی هستند، بدون هیچ ارزش‌افزوده‌ای؛ در حالی كه اگر روش خودشان را عوض كنند، می‌توانند ارزش‌افزوده مالی، محتوایی و اطلاعاتی تولید كنند. با این توضیحاتی كه دادیم، حالا متوجه شدید كه همه اعضای خانواده می‌توانند مشاركت‌كنندگان در چنین ایده‌ای باشند. نكته جالب اینجاست كه آنها در حال حاضر هم این زمان را دارند صرف می‌كنند؛ اما رویه و روش آنها اشتباه است.
 روش عضویت ویژه
خب، حالا شما محتوای خوبی دارید و وبلاگ، سایت یا كانالی را ایجاد كرده‌اید. در كارتان هم استمرار و ثبات‌قدم داشته‌اید و مخاطبان خوبی را هم جذب كرده‌اید. بعد از این چه باید كرد؟ شما باید روش‌های كسب درآمد از این مسیر را هم به‌خوبی بیاموزید. تا وقتی كه با این راه‌ها آشنا نباشید، اتفاقی نخواهد افتاد؛ حتی اگر مخاطبان میلیونی داشته باشید. اولین روش، استفاده از عضویت ویژه است.
شما مواد اولیه خوبی دارید كه مخاطبان شما حاضرند حتی برای آن مبلغی هم پرداخت كنند. در این جور مواقع، معمولا بخش اعظم محتوای شما رایگان و بخشی از آن، ویژه قلمداد می‌شود. كسانی می‌توانند از این محتوای ویژه استفاده كنند كه عضویت ویژه را تهیه كرده باشند. حالا به این منظور، می‌توانید هزینه یا دیگر خدمات مورد نیاز را در‌نظر بگیرید. در حال حاضر سایت‌های مختلفی در ایران از این طریق درآمدزایی می‌كنند.
 روش خبر آگهی
روش بعدی، دریافت خبر آگهی است كه توسط برخی از سایت‌ها و وبلاگ‌ها انجام می‌شود. سایت یك‌ پزشك یكی از نمونه‌های جالب این بخش است. این جور سایت‌ها مخاطبان وفاداری دارند كه به خاطر محتوای اختصاصی چنین درگاه‌هایی، به آنها مراجعه مكرر می‌كنند.
هر چند مطلب در میان، یك خبر آگهی هم نشر می‌یابد. البته غالبا به این كه چنین مطالبی خبر آگهی است، اشاره می‌شود؛ اما می‌توانید اشاره‌ای هم نداشته باشید. درآمدزایی از این روش،‌ البته مستلزم تمركز خوب شما روی محتوا و تولید محتواهایی است كه مخاطب حاضر باشد برای آن پولی پرداخت كند. نكته بعدی در این زمینه، ایجاد خبر آگهی‌های دائمی برای افراد سفارش‌دهنده است كه بیشتر جنبه سئو و بك‌لینك
برای آنها دارد.
 روش حمایت مالی
روش بعدی كه شباهت زیادی به خبر آگهی داشته ولی با آن یكی نیست، استفاده از موضوعات حمایت مالی است. شما به عنوان یك تولیدكننده حرفه‌ای اطلاعات یا همان دیتا، البته اعتبار و مخاطبان قابل توجهی پیدا می‌كنید. همین نكته‌ها باعث می‌شود برخی نهادها، شركت‌ها و موسسه‌ها علاقه‌مند به تولید و ایجاد محتوا در سایت شما عضویت داشته باشند؛ ضمن این‌كه هزینه‌اش را هم پرداخت می‌كنند. شاید بپرسید پس چه فرقی با خبر دارد؟ این روش كاملا زیرپوستی است و نشانی از تبلیغات گل‌درشت در آن به چشم نمی‌خورد. در واقع شما مقاله و مطلبی عادی در این مورد می‌نویسید. اما در آن از آگهی‌دهنده چیزی نمی‌نویسید و لینك تبلیغات نمی‌گذارید و... . ولی با این حال محتوای شما حمایت شده یا اسپانسری است. مثلا استاندار یكی از استان‌های گردشگر‌پذیر، از یك وبلاگ یا سایت معتبر درخواست داشته باشد كه مطلبی با موضوع جاذبه‌های این استان تهیه كند. در این‌جا به طور مستقیم از حامی مالی صحبت نشده، اما نفع این كار به او می‌رسد.
 روش تبلیغات كلیكی
روش بعدی، تبلیغات و آگهی است. شما در ازای كلیك‌هایی كه راهی نشانی‌‌های مشخصی می‌كنید، می‌توانید حاصل درآمد كنید. در این صورت شما با جایی كه این امكان را برایتان فراهم ساخته، مذاكره كرده و آی‌پی خودتان را ثبت می‌كنید. سپس همه كسانی كه از آی‌پی وبلاگ و سایت شما راهی مقصد مورد نظر شده باشند، جزو مشتریان شما محسوب می‌شوند و مبلغی به شما پرداخت می‌شود.
بخشی از این روش نیز به تبلیغات نمایشی معروف است. به این ترتیب اگر مخاطبان شما از طریق شما، خدمت یا محصول خاصی را ببینند، به شما پولی پرداخت می‌شود. حالت عالی‌تر این بحث، مشاركت شما در فروش است. به این ترتیب كه شما به هر طریقی، مشتریان خود را ترغیب می‌كنید تا كالا یا خدمتی را تهیه كنند. در این صورت اگر این مخاطبان اقدام به خرید نهایی كنند، شما درصدی از این فروش را دریافت خواهید كرد. برای همه این موارد سایت‌هایی در ایران وجود دارند كه می‌توانند با شما همفكری و همیاری كنند.