ماجرای یک پرونده پزشكی روی صحنه تئاتر

ماجرای یک پرونده پزشكی روی صحنه تئاتر


البته كه تردیدی نداریم مرگ عباس كیارستمی با خطای پزشكی، بسیار دردناك بود اما از سویی سبب شد حساسیت‌ها درباره رابطه بیمار و پزشك بالا برود و از همین رو مردم به آگاهی‌های بیشتری در این باره مجهز شوند. در این مسیر، نقش شگفت‌انگیز خانواده او و به‌ویژه پسرش را نباید از نظر دور داشت؛ او پیگیری پرونده پزشكی پدرش را از ساحتی شخصی و خانوادگی فراتر برد و زمینه‌ای اجتماعی به آن بخشید تا رهاورد این پیگیری، نه صرفا مجازات خاطیان و التیام دردی خانوادگی، بلكه سامان‌بخشی به پروسه‌های درمان بیماران باشد.
آن‌قدر این پیگیری‌ها ادامه‌دار شد و هر بار به طور فرسایشی از خانواده كیارستمی توان گرفت كه بسیاری را از دنبال‌كردن اخبار مربوط به آن خسته كرد اما كیارستمی‌ها خسته نشدند تا روزی به نتیجه برسند. حالا جالب این است كه این پرونده، مورد توجه یك گروه نمایشی هم قرار گرفته است؛ نمایشی كه نامش را هم از یكی از كلیدواژه‌های تكرارشونده پرونده كیارستمی اخذ كرده است؛ تجدید‌نظر.
امیر اخوین قرار است نمایش تجدید‌نظر را كارگردانی كند. او درباره این نمایش به ایسنا گفته: «زمانی كه نمایش «ساختگی» را به شیوه‌ اجرایی لكچر پرفورمنس در تالار مولوی اجرا می‌كردم با درگذشت آقای كیارستمی همراه بود و از آنجا كه بحث پرونده پزشكی ایشان هم مطرح بود، تصمیم گرفتم نمایشی را با این موضوع و با همان شیوه اجرایی
لكچر پرفورمنس كه به آن علاقه‌مند شده بودم و بازخورد خوبی هم داشت، اجرا كنم».
او همچنین درباره تفاوت نمایش قبلی‌اش با نمایش جدید گفته: «نمایش ساختگی درباره پنج مرزبانی بود كه سال ۹۲ در مناطق مرزی ایران ربوده شدند و ما این ماجرا را به همان شیوه اجرایی كه اشاره كردم و در واقع شاخه‌ای از تئاتر مستند است، تحلیل می‌كردیم، اما درباره پرونده پزشكی آقای كیارستمی هرچه جلوتر رفتیم موضوع به خطای پزشكی نزدیك‌تر می‌شد و در نهایت آنچه برای اجرا در نظر داریم با محوریت خطای پزشكی آماده شد. البته ویژگی این نمایش نسبت به نمایش ساختگی این است كه خطای پزشكی مساله‌ای است كه بسیاری از مردم و شاید همه می‌توانند در معرض آن قرار بگیرند و دغدغه‌های اجتماعی و شخصی خیلی بیشتری در این موضوع وجود دارد».
به گفته او این نمایش كه اطلاعات لازم مرتبط با پرونده پزشكی زنده یاد كیارستمی هم برای آن جمع آوری شده است، در مهرماه اجرا می‌شود و بررسی‌ها به منظور توافق نهایی با یكی از تالارهای نمایشی در حال انجام است.