در مذمت خاندان فست‌فود!

در مذمت خاندان فست‌فود!

محققان معتقدند مصرف تنقلات و خوراكی‌های فرآوری شده بدون ارزش غذایی می‌تواند عامل بروز حساسیت غذایی شود. اطلاعات منتشر شده از سوی مركز ان‌اچ‌اس دیجیتال (NHS Digital) در انگلستان نشان می‌دهد حساسیت‌های غذایی كه در اثر واكنش مضر مواد بر اثر سرخ كردن پدید می‌آید همواره
رو به افزایش است.
برخی دانشمندان معتقدند مقصر اصلی در ایجاد حساسیت غذایی، تركیباتی به نام محصولات نهایی گلیكاسیون پیشرفته یا اِی‌جی‌ای (AGE) است كه حین تهیه مواد غذایی فرآوری شده به وجود می‌آید. این تركیبات به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، اما سطح آن در غذاهای فرآوری شده‌ای مانند گوشت پخته شده بیشتر یافت می‌شود. اِی‌جی‌ای‌ها زمانی تشكیل می‌شود كه قندها با پروتئین‌ها یا چربی‌ها واكنش نشان دهد. وجود سطح بالایی از اِی‌جی‌ای در بدن كه ناشی از مصرف غذاهای حاوی این ماده مضر است با برخی بیماری‌ها از جمله دیابت و آرتریت روماتوئید مرتبط بوده است.
خطر مصرف زیاد غذاهای سرخ‌شده
اخیرا نتایج مطالعه كوچكی در ایتالیا نشان داده كودكان مبتلا به حساسیت غذایی، سطح بالاتری از اِی‌جی‌ای را در بدن خود نسبت به كودكان سالم دارند. البته كودكان مبتلا به حساسیت‌های تنفسی چنین تفاوت‌هایی را نشان ندادند. پژوهشگران همچنین دریافتند كودكانی كه سطح بالایی از اِی‌جی‌ای را دارند بیشتر غذاهای حاوی این مواد را مصرف می‌كنند.
روبرتو بِرنی كانانی از دانشگاه ناپل ایتالیا كه رهبری تیم تحقیقاتی در زمینه امراض مربوط به كودكان را به عهده دارد در نشست سالانه انجمن اروپایی گوارش و تغذیه در شهر گلاسكو اظهار كرد: مصرف بیش از حد تنقلات، همبرگرها، سیب‌زمینی سرخ‌كرده و غذاهای حاوی اِی‌جی‌ای موجب بالا رفتن سطح این ماده در بدن كودكان می‌شود.
وی اضافه كرد، مواد خوراكی كه كودكان مورد آزمایش خوردند؛ چیزهایی بود كه والدین آنها طی هفت روز برایشان تهیه كرده بودند. در این ارزیابی دریافتیم كودكان مبتلا به حساسیت غذایی به طور متوسط حدود 20 تا 40 درصد بیشتر از كودكان سالم غذاهای بی‌ارزش مصرف كردند و در نتیجه سطح اِی‌جی‌ای در بدنشان بالاتر بود. كانانی گفت: تحقیقات تیم روی سلول‌های بدن حاكی از آن است كه اِی‌جی‌ای‌ها ممكن است مستقیما با سلول‌های ایمنی بدن افراد ارتباط برقرار كنند و به نظر می‌رسد تأثیرات مضری روی روده انسان داشته باشند.
اما نتایج این مطالعه كوچك كه در آن 23 كودك مبتلا به حساسیت غذایی، 16كودك مبتلا به حساسیت تنفسی و 22 كودك سالم بدون حساسیت شركت داشتند، صحت این موضوع كه مصرف خوراكی‌های فاقد ارزش غذایی یا داشتن سطوح بالای اِی‌جی‌ای موجب حساسیت غذایی می‌شود را كاملا ثابت نكرد. به گفته كانانی به نظر می‌رسد عوامل دیگری هم در بروز حساسیت‌های غذایی دخیل باشند كه احتمالا شامل مشكلات روده‌ای هم می‌شود.
راهكارهای پیشگیری‌كننده
پروفسور جان وارنر، پزشك امراض كودكان و استاد امپریال كالج لندن كه در این تحقیق مشاركت نداشته است می‌گوید: جایگزین‌كردن میوه‌های تازه، سبزیجات و ماهی به جای مواد خوراكی بی ارزش در رژیم غذایی كودكان، موجب كاهش خطر ابتلا به حساسیت غذایی خواهد شد. وی افزود: ممكن است تفاوت‌هایی هم در شیوه زندگی كودكان وجود داشته باشد؛ از جمله قرار گرفتن آنها در معرض دود سیگار و سایر آلاینده‌ها و همچنین شرایط روانی - اجتماعی نیز می‌تواند مؤثر باشد.                                                                      
دكتر اَندرو كلارك، مشاور و متخصص حساسیت اطفال در بیمارستان آدنبروك كه در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام داده معتقد است، كودكان باید به خاطر حفظ سلامتی‌شان از مصرف بیش از حد غذاهای بی‌ارزش كه ممكن است موجب ایجاد حساسیت غذایی در آنها شود پرهیز كنند. وی افزود: من فكر می‌كنم این مطالعه اكتشافی مفید، نظریه جالبی را به‌وجود آورده است. اما باید این پژوهش روی بیماران بیشتر و در جمعیت‌های مختلف صورت گیرد تا به نتایج قطعی‌تری دست یابیم.
منبع: The Guardian