نسخه Pdf

تفریحی كه جان می‌گیرد

بهار امسال آمار غرق شدگان در کشور رکورد زد

تفریحی كه جان می‌گیرد

بهار و تابستان، نام‌شان با غرق‌شدگی گره خورده است، درست مثل پاییز و زمستان كه با آمدن‌شان، به یاد مرگ خاموش با گاز مونوكسیدكربن می‌افتیم. غرق‌شدگی سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی است و آمارهای سازمان پزشكی قانونی از سال 91 تا 97 هم این نكته را تایید می‌كند.

 در سال 91، 1074 نفر و در سال 92، 1064 نفر جان خود را در اثر غرق‌شدگی از دست دادند. سال 93 اما شرایط بهتر شد و آمار غرق شده‌ها به 898 نفر و در سال 94 به 879 نفر كاهش پیدا كرد. انتظار می‌رفت همین روال ادامه داشته باشد، اما در سال 95، ورق برگشت و 34 نفر به آمار 
غرق شده‌ها اضافه شد. سال 96 شوك‌آور بود و این بار 1026 نفر در اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند. سال 97، وقتی سازمان پزشكی قانونی، آمار غرق شده‌ها را 935 نفر اعلام كرد، دستگاه‌های مربوطه نفس راحتی‌كشیدند. 
این حال خوش خیلی ادامه پیدا نكرد و امسال آمارهای ناشی از غرق‌شدگی، ركورد عجیب و غریبی زد. پیرحسین كولیوند، رئیس سازمان اورژانس كشور از میزان غرق‌شدگی آمار داد وگفت در كمتر از چهار ماه، 522 نفر در 31 استان كشور به دلیل شنا در مناطق ممنوعه غرق شده‌اند. 40 درصد در رودخانه‌ها، 17 درصد در دریا
 14 درصد در دیگر محیط‌های آبی مانند حوض، جوی و آب انبار، 12 درصد در دریاچه پشت سد، 8 درصد در استخر كشاورزی، 6 درصد در كانال آب و 3 درصد نیز در استخر شنا جان‌شان را از دست داده‌اند. البته آماری كه كولیوند از آن صحبت كرده است، فقط مربوط به كمتر از 120 روز است و معلوم نیست تا پایان سال چند نفر دیگر نام‌شان به فهرست غرق شدگان اضافه می‌شود. 
استان‌های ركورددار غرق‌شدگی
به نقشه كه نگاه كنیم، استان‌های مازندران، سیستان و بلوچستان و تهران، ركورددار حوادث ناشی از غرق‌شدگی هستند. در این كمتر از 120 روزی كه كولیوند در مورد آن توضیح می‌دهد، بیشترین غرق‌شدگی به ترتیب در استان‌های مازندران با 72 نفر، سیستان و بلوچستان با 39 نفر و تهران با 37 نفر است. 
رئیس اورژانس كشور، آمارهای غرق‌شدگی امسال را باز هم جزئی‌تر كرد وگفت بیشترین حوادث ناشی از غرق‌شدگی به ترتیب در روزهای 13 اردیبهشت با 27 مورد، هفتم تیرماه با 23 مورد و 24 خرداد با 20 مورد به وقوع پیوسته است و در این مدت بیشترین فوتی ناشی از غرق‌شدگی به ترتیب در روزهای 13 اردیبهشت با 15 مورد، 14 خرداد و هفتم تیر با 12 مورد و 24 خرداد و ششم تیر با ده مورد رخ داده است. 

آداب سفر را بیاموزیم
سفر زمانی لذت بخش است كه آدابش را بدانیم. یعنی هر جایی اتراق نكنیم، بی‌گدار به آب رودخانه و سد و دریا نزنیم و چشم از كودكان برنداریم. اینها نكاتی است كه محمد كبادی، كارشناس امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر هم روی آنها تاكید ویژه دارد. 
او از بی‌توجهی برخی مردم نسبت به رعایت این نكات گلایه‌مند است و می‌گوید با این‌كه تفرجگاه استاندارد و ایمن در كشور وجود دارد، ولی بسیاری از مردم تمایل زیادی به استفاده از نقاط ناایمن دارند. به اعتقاد كبادی، علت استقبال مردم از این نوع مناطق، به كیفیت تفرجگاه‌های موجود، خدمات مورد انتظار مردم، فراوانی و نحوه توزیع آن بستگی دارد كه برآورده كردن انتظارات به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز دارد. 
آگاه سازی و آموزش همگانی موضوعی است كه
 نه تنها كبادی بلكه بسیاری از مسؤولان نیز روی آن تاكید دارند. كبادی می‌گوید: رسانه‌های جمعی، صدا و سیما و دستگاه‌هایی كه در حوزه اطلاع رسانی و آموزش همگانی كشور فعالیت دارند، باید نگاه جدی‌تری به بحث آموزش همگانی داشته باشند. این وظیفه ماست كه ادبیات ایمنی را با تكنیك‌های نوین قابل پذیرش و قابل درك، به خانواده‌ها، كودكان و نوجوانان آموزش دهیم. البته این آموزش در حال انجام است، اما بعد از مشاهده خروجی، لازم است تلاش بیشتری صورت گیرد. در هیچ جای دنیا و در وجب به وجب نقاط حادثه خیز آبی، تیم امداد و نجات حضور ندارد و منطقی هم نیست، باید عوامل پیشگیرانه در جامعه تقویت شده و مردم نسبت به مخاطرات آگاه شوند.
خطرات پنهان شنا
با گرم شدن هوا، هیچ چیز به اندازه یك آب تنی، آدم را سرحال نمی‌كند، اما هرجایی نمی‌شود شنا كرد. این كارشناس امداد و نجات هلال احمر می‌گوید: مردم باید توجه داشته باشند شنا در داخل استخر با دریا فرق دارد. وضعیت چگالی آب شور و شیرین و جریانات سطحی و 
زیر سطحی آب در محیط‌های آبی متفاوت است. میزان غوطه وری انسان فرق دارد. بسیاری از مردم تصور می‌كنند، تا زمانی كه وارد بخش عمیق دریا نشوند، غرق نمی‌شوند، در حالی‌كه غرق شدن، به عمق زیادی نیاز ندارد و همین كه مقداری آب وارد ریه و بخش‌های تنفسی فرد شود كافی است تا دچار خفگی و غرق‌شدگی شود. 
كبادی در ادامه صحبت‌ها و هشدارهایش، از جریان خطرناكی به نام جریان شكافنده در دریای خزر صحبت می‌كند كه بسیاری از شناگران از وجود آن بی‌خبرند و با ورود به حریم آن، به راحتی جان و زندگی خود را به خطر می‌اندازند. آن‌گونه كه او توضیح می‌دهد، تنها راه فرار از دام جریان شكافنده این است كه شناگر هرگز نباید برخلاف جریان آب شنا كند، بلكه باید همراه با جریان به داخل دریا رفته و از سمت چپ یا راست آن خارج شود. او با ابراز تاسف می‌گوید مردم با این مسائل آشنا نیستند و اگر هم آشنا هستند، بی‌تفاوت از كنار آن عبور می‌كنند كه منجر به حوادث مرگبار می‌شود. 
رودخانه در گرفتن قربانی هم دست كمی از دریا ندارد. 
به گفته كبادی، در رودخانه جریان آب غیرقابل كنترلی وجود دارد كه باعث غرق شدن افراد می‌شود و محل مناسبی برای شنا نیست. به گفته این كارشناس امداد و نجات هلال احمر، خطر سدها نیز كم از رودخانه‌ها نیست. او می‌گوید: كاربری سد، تامین آب و انرژی است و عمق‌های نامشخصی دارد. فرض كنید اگر فردی در سد شنا كند و غرق شود، دسترسی به پیكر او بسیار دشوار است. در مورد آبگیرها نیز همین‌طور است.
نكات طلایی برای سفری ایمن
چند خانواده در زمان سفر، در مورد شرایط آب و هوایی، از سازمان‌های مربوط سؤال می‌كنند؟ اولین نكته مهم، در نظرگرفتن همین مساله است. شاید تعداد این خانواده‌ها چندان زیاد نباشد، در حالی‌كه به گفته كبادی، حتما باید به وضعیت آب و هوایی توجه داشت. زیرا برخی با وارد شدن به آب دریا یا رودخانه در شرایط توفانی و وزش باد و ریزش باران، جان خود و دیگر اعضای خانواده را به خطر می‌اندازند.  نكته مهم دیگری كه بسیاری از خانواده‌ها در طول سفر به آن توجه ندارند، انتخاب حریم مناسب برای اتراق است كه باید فاصله ایمن و مناسبی با محیط‌های آبی داشته باشد. كبادی می‌گوید: اگر در كنار رودخانه یا دریا اتراق كردید و كودكان در محیط‌های آبی بازی می‌كنند، حتما بازوبندهای بادی به دستان آنها ببندید. افراد بزرگسال نیز بهتر است در مناطقی كه طرح سالم سازی دریا اجرا شده و ناجیان غریق، اورژانس، پلیس، هلال احمر و گروه‌های امدادی حضور دارند، به شنا بپردازند.
اگر عاشق شنا كردن هستید و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید از ساحل و آب بگذرید، به توصیه كبادی، پیش از سفر حتما حلقه نجات  یا تیوب‌های بادی همراه‌تان داشته باشید. اگر فردی در حال غرق شدن بود و نمی‌توانست خود را از آب خارج كند، تیوبی كه به آن طناب وصل است را برایش پرتاب كنید. اگر این هم دم دست‌تان نبود، می‌توانید از عصا، تخته شنا، كمربند، چوب بلند و هرچیزی كه بتوانید با استفاده از آن، غریق را از آب بیرون بكشید، استفاده كنید. 

حوض آب را دست‌كم نگیرید
دو پسر 10 و 12 ساله از ساكنان روستای تیس در چابهار هم دو نفر از قربانیانی بودند كه به هوای شنا وارد حوض آب شدند و جان خود را از دست دادند. پس از تماس اورژانسی و اعلام غرق‌شدگی، بلافاصله نیروهای امدادی در كمترین زمان ممكن در محل حاضر شدند، اما هر دو كودك فوت شده بودند. 

كانال‌های مرموز آب 
كانون حادثه، این بار حومه منطقه صنعتی هفت تپه كرمانشاه بود. در این حادثه، دو مرد 21 و 40 ساله هنگام شنا در كانال آبیاری كشاورزی غرق شدند. مشابه این حادثه نیز برای دو كودك و پدرشان در روستای سید جابر حمیدیه رخ داد. این مرد 50 ساله به همراه دو فرزند هفت و 9 ساله خود در كانال آبیاری كرخه و شاوور، مشغول شنا بود كه یكی از كودكان در قسمت عمیق رودخانه غرق شد. پدر تلاش كرد تا او را نجات دهد، اما موفق نشد و فرزند دیگر نیز غرق شد. با غرق شدن كودكان، پدر نیز سكته كرد و در كانال آب غرق شد. 

سدهای آرام، اما مخوف
رقص شراره‌های نور خورشید را حتما روی سدها دیده‌اید كه چقدر آب را درخشنده می‌كند، اما در پسِ آن ظاهر فریبنده، هیولایی خفته كه جان خیلی‌ها را گرفته است. در حادثه‌ای كه در سد كینه‌ورس ابهر رخ داد، سه عضو خانواده‌ای كه به همراه پدربزرگ و مادربزرگ برای گذران تعطیلات به حاشیه این سد رفته بودند، جان خود را در اثر غرق شدن در سد از دست دادند. پدر و مادر این خانواده وقتی متوجه غرق شدن فرزند خود شدند، برای نجات او داخل سد پریدند، اما هر سه جان خود را از دست دادند.
پنج نفر از اعضای خانواده دیگری كه برای تفریح به حاشیه سد «بابا احمد» رفته بوند، به دلیل بی‌اطلاعی از عمق آب جان خود را از دست دادند. دختر 25 ساله خانواده وارد آب شد كه ناگهان عمق آب به دلیل پرتگاهی بودن این سد به 9 متر رسید و دختر جوان را در خود فرو برد. اعضای دیگر خانواده كه به ترتیب برای نجات او وارد آب شده بودند، جان خود را از دست دادند. 

دریا، متهم ردیف دوم
16 تیرماه 97، آخرین روزی بود كه مهدی، محسن و محمدرضا، زیبایی‌های دنیا را می‌دیدند. سه جوان 19 ساله‌ای كه همراه دوستانشان برای شنا به دریای بابلسر محدوده بهمنیر رفته بودند، اما به دلیل آشنا نبودن به فنون شنا در خارج از محدوده طرح 
سالم سازی دریا، غرق شدند.
چهار عضو یك خانواده هفت نفره هم وقتی به 
خلیج فارس رفتند، نتوانستند در برابر امواج خروشان دریا مقاومت كنند و غرق شدند. این سانحه دلخراش، در ساحل شهرك پریشانی در كنگان رخ داد و طی آن، چهار نفر از اعضای این خانواده برای شنا كردن تا قسمت‌های جلویی ساحل پیش رفتند، اما در زمان برگشت و به دلیل بالا آمدن آب دریا با مشكل مواجه شدند. 
در ادامه، سه نفر از همراهان كه شاهد حادثه بودند، برای نجات جان فرزندان خود به دریا زدند كه موفق به نجات آنها نشدند. پس از آن، نیروهای امدادی وارد دریا شدند و فقط توانستند جان سه نفر را نجات دهند و  سه خواهر و عروس خانواده دچار خفگی شده و جان باختند.
ضمیمه چار دیواری