فاجعه، جنگ، كاغذ

فاجعه، جنگ، كاغذ


 بر خلاف روزهای ساكت گذشته، بازار كار و شوخی هر‌دو در كنار هم گرم بود. وقتی دو نفر از اعضای گروه كه نامشان را نمی‌بریم، هر دو باشند و سر كیف هم باشند تحریریه از سر و صدای گروه فرهنگ و هنر در امان نخواهد بود. حالا بگذریم از این‌كه این افراد شرور چه كسانی هستند و برویم سراغ چهار‌صفحه امروزمان.
از همین صفحه شروع كنیم كه این بار محمدصادق علیزاده به جای آذر مهاجر خودش رفته بازار كاغذ و مشاهداتی داشته كه نگوییم برایتان.... او مثل همیشه اتفاقات و مشاهدات را كنار هم چید و تحلیل خودش را هم به آن افزود.  
شما گروه 47 را می‌شناسید؟ همكاران‌مان وقتی صحبت‌های سرهنگی را درباره سنت‌های ادبیات جنگ خواندند و حرف‌هایش درباره ادبیات جنگ در دو كشور روسیه و آلمان را بررسی كردند، رفتند سراغ رمزگشایی از همین عدد گرامی. ورق بزنید و بخوانیدش.
در صفحه بعدی كه عدد 11 هم بالایش نقش بسته، سینمایی‌كارهای ما رفته‌اند سراغ ضیاءالدین شفیعی، دبیر شورای‌عالی تهیه‌كنندگان سینما. به‌تازگی این شورا اطلاعیه منتشر كرده و گفته از این به بعد در برابر تهیه‌كنندگان متخلفی كه دستمزدهای نامتعارف به بازیگران و عوامل فیلم‌ها بپردازند، سكوت نمی‌كنند.
و اما بگوییم برایتان كه صابر محمدی چه كرده! اینجانب نگارنده ستون پشت صحنه اعتراف می‌كنم پس از سال‌ها بی‌توجهی به كتاب «هنوز در سفرم» كه دربردارنده یادداشت‌های سهراب سپهری است، تحت تاثیر همین صابر محمدی رفتم و كتاب را خواندم. بعد هم با خودم گفتم ای دل غافل! این همه سال چرا از دست داده بودم چنین كتابی را... حالا جناب همكارمان نگاه طنزآلود به فاجعه در رمان مشهور «سلاخ خانه شماره 5» نوشته كورت ونه‌گات و فیلم «زیرزمین» ساخته امیر كاستاریكا را گذاشته كنار تعریف سهراب سپهری خودمان. این مطلب جذاب را بخوانید، در نهایت هم ببینید اوضاع از چه قرار است.