دلیل از دست دادن مخاطبان سینما

دلیل از دست دادن مخاطبان سینما

 عبدا... علیخانی، تهیه‌كننده پیشكسوت، درباه علت معرفی نشدن چهره‌های جدید و ستاره به سینما و عواقب این جریان توضیحاتی ارائه داد.
او  درباره علت معرفی نشدن چهره‌های جدید و ستاره به سینما و خطر ناشی از این جریان كه به پیری سینما در جامعه‌ای جوان ختم می‌شود، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر سینمای ما از نظر تعداد ستاره غنی نیست و سن كسانی كه حضور دارند، بالاست كه این نیاز بیش از هر زمان قابل احساس و قابل درك است.
این تهیه‌كننده گفت: نبود قصه خوب و قهرمان طی سال‌های اخیر باعث شده كه حتی بازیگران و ستاره‌های ما به‌خوبی دیده نشوند، چنانچه با بررسی دقیق متوجه می‌شوید در طول سال اگر چند فیلم در اكران داشته باشند شاید یكی از آنها به موفقیت در گیشه و جذب مخاطب برسد.
علیخانی گفت: مهم‌ترین دستاورد منفی این جریان كم شدن مخاطب سینماست، چون در شرایط سخت اقتصاد كنونی آنها نمی‌خواهند هزینه و وقت‌شان برای دیدن فیلم‌هایی بدون جذابیت صرف شود.
محسن محسنی‌نسب، كارگردان سینما هم درباره علت استفاده از بازیگران تكراری و معرفی نشدن چهره‌های مستعد در سینمای ایران و عواقب منفی این موضوع گفت: این اتفاق باعث شده چرخه سینمای ایران به ناكجاآباد برود تا جایی كه وزیر ارشاد هم اعلام كرد ۸۸ درصد مردم به سینما نرفته‌اند و ما هم با استناد به صحبت‌های وزیر به دلایل آن اشاره می‌كنیم.
او افزود: پنج بازیگر در سینما حضور دارند كه دستمزد‌های نجومی می‌گیرند و اگر یكی از آنها در فیلمی نباشد، شانس اكران وجود ندارد. متاسفانه 80 درصد بودجه‌های یك اثر به همین تعداد می‌رسد و سایر بودجه بین عوامل و مسائل تولید تقسیم خواهد شد، آیا این عدالت است؟!
محسنی‌نسب گفت: محمدرضا گلزار هنوز نقش یك پسر مجرد را ایفا می‌كند! در صورتی كه طبق فرهنگ ما و در دنیای واقعی باید نوه داشته باشد، سینمای پیر و بی‌رمق ما نتیجه این نمونه كارهاست. چرا به شعور مخاطب توهین می‌كنید و راه جوان‌های پرشور و مستعد برای ورود به سینما را
بسته‌اید؟! برای رسیدن به سینمای پویا و خلاق این راه را باز كنید.
این تهیه‌كننده گفت: این موضوع باعث شده فیلم‌ها ضعیف‌تر و فقیرتر شوند، چون همه چیز برای دو بازیگر اصلی آن فیلم در نظر گرفته شده و بدتر این‌كه قصه نیز بر مبنای دیالوگ آنها نوشته می‌شود، این یعنی سقوط كیفیت فنی و محتوایی سینما.
محسنی‌نسب گفت: مافیای اكران بحث پروپاگاندای خبری را به نفع همان بازیگران خاص راه می‌اندازند تا با موضوعات سخیف، فیلمنامه‌ای با نام كمدی ساخته و به خورد مخاطب بدهند و دیگر رنگ كمدی فاخر كه به شخصه علاقه‌مند آن هستم، كمرنگ شود.  او ادامه داد: متاسفانه این بازیگرانی كه بزرگ‌شان كرده‌اند به‌جایی رسیده‌اند كه حتی باید وضعیت خوراك و جای خواب‌شان با دیگر عوامل فیلم فرق كند و بدتر این‌كه در فیلمنامه و اصل فیلم دخالت، اظهار نظر و پیشنهاد مستقیم می‌کنند و بدتر این‌‌كه در اكثر مواقع حرف‌شان به كرسی می‌نشیند؛ این بازیگران روشنفكر نیستند، اما ادای روشنفكر‌ها را در می‌آورند و در مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی كشور اظهارنظر می‌كنند؛ دوستانی كه فرهنگ منفی پوشش لباس و حجاب را در جامعه ترویج می‌كنند.
این تهیه‌كننده گفت: برای من جالب است هفته سیامك شایقی و بزرگداشت مجید قاری‌زاده برگزار می‌شود، اما مدیر فارابی از تفكر این اشخاص مجرب در پیشبرد اهداف و سیاست‌های خود بهره نمی‌گیرد و باعث انزوا و گوشه‌گیری آنها شده و از اشخاص دیگری استفاده می‌كند! می‌خواهم بگویم سینما درگیر مدیرانی با نداشتن سابقه فرهنگی و سینمایی موثر شده و خدا را شاكرم كه وزیر می‌داند با مدیریت این افراد، بودجه‌ها صرف ابتذال می‌شود و ۸۸ درصد مردمی كه باید به سینما بروند طرد شده و خوراكی برایشان تولید نمی‌شود. آقای وزیر لطفا مدیران بدون سابقه فرهنگی و سینمایی را حذف كنید.
محسنی‌نسب گفت: همه این اتفاقات منفی از سوی این مدیران سر می‌زند كه دانسته یا ندانسته جولانگاهی برای مافیای سینما با خروجی عواقب منفی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به وجود آورده‌اند.