طرح دوباره مؤاخذه عاملان قتل خاشقچی

طرح دوباره مؤاخذه عاملان قتل خاشقچی

به دنبال گزارش اخیر نماینده سازمان ملل درخصوص مشاركت ولیعهد عربستان در قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، مجلس نمایندگان آمریكا با 405 رأی موافق در مقابل هفت رأی مخالف، لایحه مؤاخذه عاملان قتل خاشقچی را تصویب كرد.
به گزارش فارس،‌ لایحه فوق تحت عنوان «قانون حقوق بشر و جوابگویی عربستان سعودی» كه تام مالینوفسكی، نماینده ایالت نیوجرسی آن را تهیه كرده، در مجلس نمایندگان آمریكا به تصویب درآمده و برای رأی‌گیری به سنا فرستاده می‌شود.این لایحه در حالی در مجلس نمایندگان آمریكا به تصویب می‌رسد كه اخیرا آگنس كالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در تحقیقات حول قتل جمال خاشقچی گفت: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و تعدادی از مقامات عالی‌رتبه این كشور در قتل این روزنامه‌نگار عربستانی دست داشته‌اند.
چندی پیش روزنامه گاردین، در گزارشی صد صفحه‌ای نوشت: «قتل جمال خاشقچی جنایتی بین‌المللی بود. جمع‌بندی گزارشگر ویژه این است كه آقای خاشقچی، قربانی قتل عمد و اعدام از پیش برنامه‌ریزی‌شده بود. دولت عربستان سعودی عطف به قوانین حقوق بشری بین‌المللی مسؤول آن است». خاشقچی ۵۹ساله دهم مهر برای امور ازدواج خود به كنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفته بود، اما دیگر از آن خارج نشد. منابع تركیه‌ای گفتند خاشقچی در كنسولگری عربستان توسط ماموران اعزامی از ریاض بازجویی و سپس به قتل رسیده و پیكرش قطعه قطعه شده است. روزنامه صباح تركیه با انتشار نام و تصویر 15 سعودی مشكوك به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی تكان‌دهنده از این ماجرا روایت كرد .