عربستان به دنبال  رهایی  از كابوس جنگ یمن

پس از خروج امارات، سعودی‌ها از راه‌حل سیاسی برای یمن می‌گویند

عربستان به دنبال رهایی از كابوس جنگ یمن

پس از خروج یكجانبه نیروهای اماراتی از باتلاق جنگ یمن، حال خبرهایی می‌رسد كه نشان می‌دهد سعودی‌ها هم عرصه را برای خود تنگ دیده و به‌دنبال راه گریزی از این جنگ هستند. مقامات سعودی كه با تشكیل ائتلافی متجاوز طی چهار سال و نیم گذشته ملت مظلوم یمن را زیر شدیدترین حملات خود گرفته و جز كشتار بی‌گناهان هیچ دستاوردی نداشته‌اند، اكنون احساس می‌كنند باید از طریق راه‌حل‌های سیاسی به این بحران خاتمه دهند. مذاكرات روزهای گذشته نمایندگان سازمان ملل با طرف‌های یمنی و سعودی بر سر الحدیده نیز تمایل جدید عربستان به خاتمه جنگ در یمن را آشكار می‌سازد.

روز گذشته شاهزاده خالد بن سلمان بن عبدالعزیز، معاون وزیر دفاع عربستان در حساب توییتری خود نوشت: ریاض از راه‌حل سیاسی برای بحران یمن حمایت می‌كند. این شاهزاده سعودی كه كشورش در قالب یك ائتلاف نظامی مدت‌هاست ملت مظلوم و محروم یمن را آماج حملات هوایی، زمینی، دریایی و محاصره قرار داده می‌گوید: «راه‌حل سیاسی كه ما از آن حمایت می‌كنیم، پایبندی كامل شبه‌نظامیان حوثی (جنبش انصارا...‌یمن) به مفاد مورد توافق یمنی‌ها را می‌طلبد و این چیزی است كه موافقت‌نامه استكهلم را تضمین می‌كند». این سفیر سابق عربستان در آمریكا و برادر ولیعهد این كشور بعد از اظهارات طلبكارانه‌اش اما یاد‌آور می‌شود كه: «روز دوشنبه با فرستاده سازمان ملل در امور یمن دیدار كردم و به او درباره علاقه‌مندی عربستان به ملت برادر یمن، اطمینان دادم.» در همین رابطه مارتین گریفیت، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن تایید كرد در دیدارش با خالد بن سلمان، حمایت عربستان از راه‌حل سیاسی در یمن را بررسی كرده است. عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند كشور عربی و با كمك و چراغ سبز آمریكا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین كشور عربی آغاز كردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری این كشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه‌عمل بپوشانند.
 واكنش یمنی‌ها
سخنان خالد بن سلمان در حالی منتشر می‌شود كه تاكنون نیروهای انصار‌ا... یمن بارها بر مواضع صلح‌طلبانه خود تاكید و در چند دور مذاكرات صلح نیز شركت كرده‌اند، اما هربار این مذاكرات به دلیل كارشكنی‌های عربستان و متحدانش بی نتیجه مانده و به این وسیله جنگ در یمن استمرار پیدا كرده است. حال نیروهای انصار‌ا... می‌گویند تنها زمانی حملات خود را متوقف خواهند كرد كه تجاوزگری آمریكایی- سعودی خاتمه پیدا كند. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارا... و رئیس هیات مذاكره‌كننده دولت نجات ملی یمن در مذاكرات صلح سوئد با هشدار به ائتلاف متجاوزان به سركردگی عربستان این سخن را اعلام كرد. او درهمان حال تاكید كرد: هر چیزی جز این، خیالاتی واهی است.
طی دو ماه گذشته یگان پهپادی و موشكی ارتش و كمیته‌های مردمی یمن بارها اهدافی را در خاك عربستان سعودی مورد حمله قرار دادند طوری كه تداوم این حملات سعودی‌ها را به زانو در‌آورد. روز گذشته نیز ارتش یمن وابسته به انصارا... اعلام كرد، با پهپادهای خود پایگاه هوایی ملك خالد در خمیس مشیط در منطقه عسیر و مواضع نظامی دیگر عربستان را در جنوب غرب این كشور هدف گرفته است. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش و كمیته‌های مردمی وابسته به انصارا... یمن اعلام كرد، در این حملات هوایی انبار تسلیحاتی، آشیانه جنگنده‌ها و مواضع نظامی سعودی‌ها هدف گرفته شد. همین حملات موجب شد یك بار دیگر سعودی‌ها نمایندگان شان را در یمن به پای میز مذاكره با انصارا... بكشانند.
 توافق مجدد بر سر الحدیده
پس از دو سال توقف مذاكرات یمنی‌ها و نقض مكرر آتش بس در الحدیده از سوی ائتلاف متجاوز عربستان، یك‌بار دیگر طی روزهای گذشته سازمان ملل موفق شد طرف‌های درگیر در یمن را بر سر میز مذاكره آورد. این سازمان می‌گوید طرف‌های یمنی موفق شده‌اند بر سر سازوكار جدید آتش‌بس و توقف درگیری‌ها در الحدیده واقع در غرب این كشور توافق كنند. سازمان ملل همچنین می‌گوید ساعتی پس از انجام این گفت‌وگوها كه روی عرشه كشتی متعلق به سازمان ملل صورت گرفت، طرف‌های یمنی درباره آتش‌بس فوری در الحدیده و سازوكار جدید برای اجرای آن در سریع‌ترین زمان ممكن توافق كردند. هیأت صنعا در جدیدترین دور گفت‌وگوها با نظارت سازمان ملل پیشنهاد داد اجرای مراحل اول و دوم توافق سوئد به صورت همزمان انجام شود، اما طرف مقابل وابسته به سعودی‌ها اعلام كرد، باید بند اول این توافق، اجرایی و بقیه آن به زمان دیگری سپرده شود. نیروهای ارتش یمن و انصارا... در راستای تلاش برای اجرایی شدن توافق سوئد در تاریخ ۱۱ تا ۱۴ ماه می‌ (۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت) به صورت یكجانبه از سه بندر كلیدی در غرب یمن خارج شدند و از آن زمان تا كنون دیگر مذاكره‌ای میان طرفین یمنی انجام نشده است.  در همین رابطه، محمد معوضه، خبرنگار شبكه المسیره گزارش داد هیأت صنعا خواستار مشخص شدن مسافت‌های مربوط به طرح استقرار مجدد بود، اما هیأت دولت مستعفی بر باقی ماندن بر دروازه‌های شهر الحدیده اصرار داشت.از سوی دیگر، طرف مقابل حاضر نشد «نقشه‌های مین‌ها» (مكان‌هایی كه مین‌گذاری شده) در مناطق تحت تسلطش را تحویل دهد، اما انصارا... برای تحویل این نقشه‌ها (با هدف خنثی كردن آنها) اعلام آمادگی كرد. توافق استكهلم سوئد به توافق آتش‌بس در استان الحدیده، خروج تمام افراد مسلح از بندر الحدیده و دو بندر دیگر در شمال این استان رأس‌عیسی و الصلیف و سپس خروج كامل نیروهای انصارا... و نیروهای وابسته به هادی از شهر الحدیده (مركز استان الحدیده) اشاره دارد.