انتشار تصاویر تازه از توفان‌های مریخی

انتشار تصاویر تازه از توفان‌های مریخی


 سازمان فضایی اروپا به‌تازگی تصاویر حیرت‌انگیزی را كه فضاپیمای مارس اكسپرس از توفان‌های مریخی گرفته، منتشر كرده است. مشاهده این تصاویر نشان می‌دهد در خرداد امسال توفان‌های نسبتا بزرگی در نواحی قطب شمال مریخ شكل گرفته و جریان‌هایی از آن به مرور به سمت مناطق جنوبی هدایت شده‌اند. محاسبات نشان می‌دهد سرعت این توفان‌ها در برخی مناطق تا 70كیلومتر بر ساعت بوده است.

در تصاویر اخیر حتی ابرهایی بر فراز قله آتشفشانی المپوس مریخ نیز دیده می‌شود. این قله با ارتفاع 25 هزار متر، بزرگ‌ترین كوه منظومه شمسی است. به‌دلیل غلظت پایین جو مریخ، توفان‌ها در مریخ هفته‌ها ادامه دارند و منشأ تغییرات متنوعی در سطح این كره خاكی هستند.
گاهی برخی توفان‌ها به‌اندازه‌ای بزرگ می‌شوند كه كل سیاره سرخ را فرا گرفته و عملا سطح سیاره را از دید دوربین كاوشگرها و تلسكوپ‌های زمینی مخفی می‌كند. وقوع توفان‌های مریخی برای كاوشگرهای فعال در سطح مریخ گاه همچون یك فرصت و گاه به عنوان تهدید عمل می‌كنند. برای مثال حدود 15 سال پیش و در زمان آغاز به كار ماموریت مریخ‌نوردهای دوقلوی ناسا، دانشمندان پیش‌بینی می‌كردند این ربات‌ها پس از حدود 90 روز به‌دلیل نشستن غبار روی صفحات خورشیدی آنها، به دلیل كمبود انرژی الكتریكی از كار می‌افتند، اما وقوع توفان‌های متعدد مریخی در این سال‌ها باعث تمیزشدن سطح این صفحات شد و عمر مفید این كاوشگرها را از 90 روز تا چند سال افزایش داد.
از طرفی وقوع یك توفان سهمگین سراسری در اوایل تابستان سال گذشته، یكی از علل اصلی از كار افتادن مریخ‌نورد آپورچونیتی (به معنی فرصت) در این سیاره بود، زیرا به دلیل تراكم بالای گرد و غبار در هوا امكان رسیدن نور خورشید به صفحات خورشیدی این كاوشگرها وجود نداشت و پس از مدتی تمام ابزارهای كاوشگر به دلیل كاهش ذخیره انرژی ابزارها، به‌ویژه دستگاه گرمكن داخلی از كار افتادند.