فیلمسازی نوجوانان

فیلمسازی نوجوانان


امسال همزمان با سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های كودكان و نوجوانان، سومین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران نیز توسط بنیاد سینمایی فارابی و با مشاركت انجمن سینمای جوانان ایران در دو بخش ایده و فیلم برگزار می‌شود.
به گزارش جام‌جم، سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، با هدف ترویج فضائل اخلاقی و نگاه امیدوارانه به زندگی در بین نوجوانان از طریق ایده‌پردازی و مشاركت در تولید فیلم، یافتن ایده‌های نو در سینمای كودكان و نوجوانان، ایجاد شرایط مناسب برای كشف و معرفی استعدادهای هنری نوجوانان در حوزه تخصصی سینمای كودكان و نوجوانان و زمینه‌سازی برای گسترش فعالیت در حوزه سینمای كودكان و نوجوانان برگزار می‌شود و امیدبخش فراهم شدن زمینه برای نوجوانانی است كه به حوزه فیلمسازی علاقه‌ دارند و می‌خواهند فعالیت در این زمینه را به شكل جدی دنبال كنند.
برگزاری این المپیاد، ویژگی‌های مثبت دیگری هم برای نوجوانان علاقه‌مند دارد. دبیرخانه المپیاد برای نوجوانانی كه آثارشان به مرحله نهایی راه پیدا كند، در دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران كارگاه‌های رایگان «آشنایی با سینما» برگزار خواهد كرد، طبیعتا این كارگاه‌ها فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به مباحث جدی سینماست تا از آموزه‌های استادان این حوزه استفاده كنند.
در واقع المپیاد فیلمسازی به نوجوانان میدان می‌دهد كه براساس فكر و نگاه خود، ایده‌پردازی كنند، دست به عمل بزنند، تجربه‌ كسب كنند و بعد در كلاس‌های آموزشی شركت كنند تا در مسیری كه به آن علاقه‌مند شدند آگاهانه قدم بردارند. از طرفی برگزاری كارگاه‌های آموزشی نیز به آنها كمك می‌كند تا سواد آكادمیك این حرفه را كسب كنند و این رویداد دریچه‌ای برای ورود به دنیای جادویی سینما شود. برگزاری المپیاد فیلمسازی علاوه بر این‌كه مورد توجه نوجوانان علاقه‌مند به حوزه سینما قرار گرفته، به مذاق فیلمسازان و تهیه‌كنندگان این عرصه نیز خوش می‌آید، چراكه در ادامه در این حوزه با نیروهای آموزش‌دیده و كاربلدی مواجه می‌شوند كه فعالیت در سینمای كودك را برای همه حرفه‌ای‌تر و جدی‌تر می‌كند. به بهانه برگزاری سومین دوره از المپیاد فیلمسازی نوجوانان، با چهار كارگردان سینما گفت‌وگو‌هایی داشتیم كه در ادامه می‌خوانید.
غلامرضا آزادی، كارگردان و تهیه‌كننده سینمای كودك كه موافق فعالیت حضور جوانان در عرصه هنر است، درباره اهمیت بخش المپیاد جشنواره گفت: هركاری كه برای نسل جوان انجام دهیم، مثبت است و ثمره آن را بعدها خواهیم دید. نكته‌ مثبتی كه المپیاد جشنواره فیلم‌های كودكان و نوجوانان از آن برخوردار است، بسترسازی فضایی آموزشی برای نوجوانان است.
كارگردان سندباد و سارا ادامه داد: برگزاری این المپیاد باعث ایجاد انگیزه در كودكان می‌شود و این، اتفاق مثبتی برای ایشان است، چراكه بچه‌ها ابتدا تجربه كسب كرده و فیلم می‌سازند و بعد كلاس‌های آموزشی برایشان برگزار شده و ایرادات فیلمشان توسط استادان متخصص رفع می‌شود و این روند می‌تواند دانش سینمایی آنها را ارتقا دهد.
محمدامین همدانی، كارگردان پویانمایی «فهرست مقدس»، هم درباره این موضوع گفت: برگزاری المپیاد، اتفاق مثبتی است. متاسفانه ما در دوره‌ای شاهد فرار مغزها در حوزه فرهنگ و هنر بودیم، اما واقعیت این است كه ما نیازمند نیروی متخصص و جوان در بازار كار هستیم، برگزاری المپیاد فیلمسازی می‌تواند راهی برای ورود این هنرمندان نوجوان به دنیای حرفه‌ای سینما باشد.
حمیدرضا قطبی، كارگردان سینما نیز درباره بخش المپیاد فیلمسازی گفت: برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان، مفید است و می‌تواند در جشنواره تنوع ایجاد كند. حضور بچه‌ها در گرماگرم شلوغی بازار جشنواره، دلنشین است. باید برای انجمن سینمای جوان ارزش قائل شد و به آن اهمیت داد. بخش المپیاد جشنواره و كلاس‌های رایگانی كه انجمن سینمای جوان و جشنواره كودك، برای منتخبان برگزار می‌كنند اهمیت زیادی دارد چراكه كودكان، آینده‌سازان فردای جامعه هستند و بها دادن به آنها تاثیر زیادی در آینده خود نوجوانان دارد.  قطبی افزود: از آن‌جا كه نوجوانان سرشار از اشتیاق یادگیری و در مرحله‌ انتخاب مسیر زندگی‌شان هستند، چنین تمهیداتی می‌تواند مسیر آنها را هموارتر كرده و باعث شود آگاهانه، حرفه‌ خود را انتخاب كنند. با تجربه‌ای كه نوجوان در این المپیاد كسب می‌كند می‌تواند به این نتیجه برسد كه سینما و سینماگری را به عنوان حرفه‌ اصلی خود انتخاب كند یا از كنار آن رد شود.