نسخه Pdf

۴ روش برای بهبود صوتی دستگاه‌های اندرویدی

۴ روش برای بهبود صوتی دستگاه‌های اندرویدی

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران تلفن‌های همراه اندرویدی با آن مواجه هستند، کیفیت صوتی متوسط و رو به پایین دستگاهشان است که موجب می‌شود تجربه گوش دادن به موسیقی یا هرگونه رسانه صوتی به اندازه‌ای که می‌خواهند خوب نباشد. اما با راهکارهایی می‌توانید کیفیت صوتی خروجی دستگاه اندرویدی خود را به‌صورت چشمگیری بهبود ببخشید.

احمد محمدحسینی

  تمیز کردن بلندگو
بلندگوی دستگاه‌های اندرویدی معمولا یک یا دو خروجی بسیار ساده و ظریف دارد، ولی نکته‌ای که به آن توجه نداریم این است که این شیارهای بلندگو در جیب ما یا در محیط باز، در معرض خاک و غبارهای فراوانی قرار دارند که موجب می‌شود به‌تدریج بخشی از خروجی آنها به‌واسطه این غبارها بسته شود. برای تمیز‌کردن این غبارها از دستگاهتان باید از یک ابزار دمیدن باد و یک مسواک تمیز استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید ترتیب انجام کار در این زمینه بسیار مهم است. ابتدا باید با کمک مسواک، به نرمی غبار را از وضعیت چسبیده به دیواره داخلی بلندگوی این دستگاه خارج کنید و پس از سست کردن آن، با زاویه‌ای کمتر از 45 درجه نسبت به دستگاه، باد را با فشار نه‌چندان زیاد به دستگاه وارد کنید. نکته مهم این است که این کار باید از چند زاویه دید مختلف تکرار شود. باد زیاد به بلندگو آسیب می‌رساند و اگر دستگاهی برای خروجی باد ندارید، ابتدا دهان خود را خشک کرده و سپس با قدرت زیاد به سمت بلندگو فوت کنید. اگر می‌خواهید از ماده تمیز‌کننده‌ای استفاده کنید، تنها الکل صنعتی را به میزان کم ‌مصرف کنید.

  تمیز کردن جک ورودی و مبدل کابل هدفن
این مورد بسیار ساده است، ولی بیشتر کاربران از آن آگاهی ندارند. گاهی استفاده از هدفن با خش‌های زیادی روی صدا همراه است که قبلا وجود نداشته است. دلیل آن نیز همان گرد‌و‌غبارهایی است که در بخش قبلی به آن اشاره شد. این غبارها در دو بخش جمع می‌شوند و هر دو بخش موجب کاهش کیفیت اتصال و در نتیجه کیفیت صدا خواهند شد. نخستین بخش، جک 5/3 میلی‌متری هدفن شماست که به شکل یک حفره روی دستگاه قابل مشاهده است. تمیز کردن این بخش اندکی دشوار است و برای آن باید برس بسیار ظریفی مانند برس لوازم آرایشی بانوان را که به‌صورت دایره‌ای است، استفاده کنید. البته برس باید نو باشد و هرگونه استفاده قبلی از آن ممکن است دستگاه شما را خراب کند. دومین مورد نیز خود تبدیل فلزی سیم هدفن است که به هدفن وصل است و می‌توانید با استفاده از یک مسواک تمیز، آن را هم تمیز کنید. البته به یاد داشته باشید باز هم تنها ماده تمیزکننده قابل استفاده، الکل صنعتی است.

  استفاده از نرم‌افزار تنظیم صدا
این برنامه‌ها با نام Equalizer نیز شناخته می‌شوند و به کمک آنها می‌توان سراغ تنظیم خروجی صدا روی هر یک از باندهای صوتی رفت. این برنامه‌ها، المان‌های صوتی مختلفی را مد نظر قرار می‌دهد و صدای خروجی را بر اساس هر یک از انواع صوت خروجی (مانند سبک موسیقی، صدای سخنرانی و...) تنظیم می‌کند. استفاده از این برنامه‌ها تجربه شخصی و ویژه‌ای را برای تلفن همراه شما ایجاد خواهد کرد.

  استفاده از نرم‌افزارهای بهبود کیفیت صوتی
کافی است به یک بازار نرم‌افزاری مراجعه کرده و عبارت
Volume Booster را در آن جست‌وجو کنید. هر‌یک از نرم‌افزارهای موجود در فهرست جست‌وجوی شما امکان بهبود کیفیت صدای دستگاه را برایتان فراهم خواهند کرد و به‌همین‌دلیل نیز نمی‌توانیم توضیح بیشتری دهیم و بهتر است خودتان بر‌اساس نوع نرم‌افزارهای دانلود شده، تجربه کیفیت صوتی جدید را داشته باشید. 
نکته: نیازی نیست تنها یک روش را اعمال کنید، بلکه تمام روش‌های موجود در فهرست ما تقریبا روی تمام دستگاه‌های اندرویدی مدرن (اگر دستگاه بسیار قدیمی‌ای دارید، ممکن است تعدادی از این قابلیت‌ها برای شما قابل استفاده نباشد) قابل‌پیاده‌سازی هستند. همچنین به یاد داشته باشید ورود هرگونه ماده خارجی به دستگاه شما ممکن است آسیب جدی به دستگاه وارد کند و بهتر است در شرایط انجام روش‌های شماره 1 و 2 پیشنهادی در این مقاله، دستگاه خود را خاموش کنید و چند دقیقه پس از اتمام تمیزکاری نیز دستگاه را روشن نکنید تا الکل مصرف شده هنگام نظافت، کاملا تبخیر شود.