همچنان پشت دوربین

همچنان پشت دوربین


ابوالحسن داوودی
اولین فیلم: سفر عشق (67)
تعداد فیلم: 12
داوودی از كارگردانان موفق سینمای پس از انقلاب است و در مقاطع مختلف و در ژانرهای گوناگون، فیلم‌هایی تماشاگرپسند ساخته، چه در اواخر دهه 60 كه فیلم سفر جادویی را كارگردانی كرد و چه در دهه 70 كه با جیب‌برها به بهشت نمی‌روند و من زمین را دوست دارم درخشید. موفقیت داوودی در دهه‌های 80 و 90 هم ادامه پیدا كرد، به طوری كه پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا اینجا اثر اوست: هزارپا كه سال 97 اكران شد و حدود 40 میلیارد تومان فروخت. درواقع داوودی یكی از استثنائات سینمای ایران است كه در همه دهه‌های پس از انقلاب، فیلم موفق در كارنامه داشته و با ركوردشكنی هزارپا هم دست‌كم در گیشه، پرچم كارگردان‌های دهه شصتی سینمای ایران را بالا برده است.
كیانوش عیاری
اولین فیلم: تنوره دیو (64)
تعداد فیلم: 12
یكی از بهترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران كه همواره شأن و مقام كارگردانی را به عنوان یك هنر، حفظ كرده است. او فیلم خوب و ماندگار در كارنامه‌اش كم ندارد؛ از جمله آن سوی آتش، شبح كژدم و روز باشكوه كه در دهه 60 ساخت تا فیلم‌هایی چون آبادانی‌ها و بودن یا نبودن كه بترتیب آنها را در دهه‌های 70 و 80 خلق كرد. او در سال 89 خانه پدری را ساخت كه هنوز اكران نشده. فیلم آخر او كاناپه (95) هم سرنوشتی مشابه خانه پدری دارد. با این حال عیاری خوشبختانه هنوز فیلم و حتی سریال می‌سازد: 87 متر.
كمال تبریزی
اولین فیلم: عبور (67)
تعداد فیلم: 19
تبریزی دو فیلم بسیار موفقش، لیلی با من است و مارمولك را در دهه‌های 70 و 80 ساخت؛ اولی سال 74 و دومی سال 82. تبریزی باوجود این‌كه از معدود فیلمسازان دهه 60 است كه همچنان فعالیت مستمر و حرفه‌ای دارد، اما فیلم‌های این سال‌های او نتوانستند مثل كارهای درخشان كارنامه‌اش محبوب باشند. حتی اگر مثل مارموز و ما همه با هم هستیم، گیشه بدی هم نداشته باشند.
فریدون جیرانی
اولین فیلم: صعود (66)
تعداد فیلم: 15
جیرانی با این‌كه فعالیت فیلمسازی‌اش در سینما را در دهه 60 آغاز كرد، اما این فیلم به قدری برای او ناامیدكننده بود كه ترجیح داد دیگر تا سال 77 و برای ساخت قرمز، پشت دوربین نرود. موفقیت این فیلم اما موقعیت جیرانی را در فیلمسازی تثبیت كرد و او پس از آن، گونه جنایی با مایه‌های عشقی را جدی گرفت. جیرانی همچنان فعال و پرانرژی است و فیلم خفگی او كه آن را سال 95 ساخت، جزو آثار موفق و متفاوت كارنامه‌اش به حساب می‌آید.