رایزنی‌های عبدالمهدی در تهران

رایزنی‌های عبدالمهدی در تهران

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق دیروز با حضور در تهران با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. تا زمان تنظیم این گزارش جزئیات گفت‌وگوی روحانی و عبدالمهدی منتشر نشده بود.
پیش از سفر عبدالمهدی، رایزنی درباره تحولات اخیر خلیج فارس و توقیف نفتکش انگلیس از سوی ایران یکی از محورهای رایزنی نخست‌وزیر عراق با مقامات کشورمان اعلام شده بود.
دیروز دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرد قبل از سفر عبدالمهدی به تهران وزیر دفاع انگلیس به صورت تلفنی درباره تحولات خلیج فارس با او گفت‌وگو کرده است.
علاوه بر این سفر، وزارت خارجه عمان نیز دیروز اعلام كرد یوسف بن علوی، وزیر خارجه این كشور شنبه آینده برای رایزنی درخصوص تحولات اخیر در منطقه به تهران سفر خواهد كرد.
در همین حال در یكی از تازه‌ترین موضعگیری‌ها درخصوص توقیف نفتكش انگلیس از سوی ایران، مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا دیروز در گفت‌وگویی با فاكس نیوز گفت واشنگتن به‌دنبال جنگ با ایران نیست و خود انگلیس باید از كشتی‌هایش مراقبت كند.
سرگئی ریابكوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز توضیحات ایران برای توقیف یك نفتكش انگلیسی را بسیار قانع‌كننده‌تر از توضیحات مقامات جبل‌الطارق و انگلیس درباره توقیف كشتی حامل سوخت ایران دانست و افزود: ایران از زیست‌بوم تنگه هرمز حفاظت می‌كند.