تجدیدی در ثلث اول

تولیدكنندگان صنعتی و كشاورزی عملكرد دستگاه‌ها در 4 ماهه اول سال رونق تولید را ارزیابی كردند

تجدیدی در ثلث اول

پس از آن‌كه رهبر معظم انقلاب امسال را سال رونق تولید نامگذاری كردند، انتظار می‌رفت تمام برنامه‌ریزی‌های اقتصادی كشور حول محور تولید انجام بگیرد تا تولیدكنندگان بتوانند با فراغ بال به فعالیت بپردازند. درواقع در سال جاری باید سمت و سوی همه تصمیمات، برنامه‌ریزی‌ها، قوانین و مقررات به گونه‌ای در جهت حمایت از تولید تغییر پیدا می‌كرد و موانع سر راه بخش تولید كنار زده می‌شد كه تولیدكنندگان این اصلاحات را به‌خوبی لمس كنند و به ادامه كار دلگرم شوند. رونق بخش تولید قطعا در شرایط تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران می‌تواند راهگشای بسیاری از مشكلات همچون گرانی و كمبود كالاها باشد. این انتظار بود كه دولت، مجلس و سایر دستگاه‌های تصمیم‌گیر در سال رونق تولید، تحولات مهمی در حوزه‌ كسب‌وكار ایجاد می‌كردند؛ ولی پس از سپری شدن چهار ماه از سال رونق تولید، بسیاری از فعالان اقتصادی می‌گویند نه تنها بهبودی در فضای كسب‌وكار در سال جاری ندیده‌اند، بلكه با مشكلات عدیده دیگری نیز روبه‌رو شده‌اند. به همین بهانه، پای صحبت با برخی از این تولیدكنندگان نشسته‌ایم تا مهم‌ترین مشكلات بخش تولید را بیان كنند. به اعتقاد تولیدكنندگان در ثلث اول سال رونق تولید، هیچ دستگاهی نمره مثبت نمی‌گیرد.

قاچاق، بلای خانمانسوز تولیدكنندگان باتری
علیرضا زندوكیلی، معاون یک شركت تولیدكننده باتری درخصوص مشكلات بخش تولید گفت: مهم‌ترین مشكل صنعت ما قاچاق بوده كه اگر مسؤولان امر بتوانند جلوی آن را بگیرند بزرگ‌ترین كار را برای حمایت از شركت‌های داخلی انجام داده‌اند، چون شركت‌های باتری‌سازی می‌توانند به‌راحتی تمام نیاز داخل را با هزینه كمتری تامین كرده و در این زمینه كشور را به خودكفایی برسانند.
وی افزود: شركت ما در زمینه تولید باتری‌های یو‌پی‌اس فعالیت می‌كند به همین دلیل تلاش‌های زیادی انجام دادیم تا محصولاتمان نزد مسؤولان دیده شود ولی فایده‌ای نداشت به همین دلیل تصمیم گرفتیم در نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید شركت كنیم تا هم مسؤولان محصولاتمان را ببینند و هم با شركت‌های دیگر در این زمینه آشنا شویم. وی با بیان این‌كه این نمایشگاه صرفا نمایشی بوده و دستاوردی نداشته تصریح كرد: شركت ما در حال حاضر به عنوان یكی از بزرگ‌ترین عرضه‌كنندگان باتری در ایران از سوی سازمان توسعه منابع انرژی (صبا باتری) معرفی شده، ولی متاسفانه دولت به ما توجهی نداشته و از ما حمایت نمی‌كند.





بیمه و مالیات مشكل اصلی قطعه‌سازان
مرضیه نوازنی، عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو درخصوص مشكلات قطعه‌سازان گفت: بیشتر تولیدكنندگان قطعات خودرو با مشكلاتی نظیر مالیات و بیمه دست‌وپنجه نرم می‌كنند، به همین دلیل دولت اگر بتواند در این زمینه برای ما تسهیلاتی در نظر بگیرد قطعه‌سازان ‌می‌توانند نقش اساسی در خودكفایی و شكوفایی تولید ملی داشته باشند.


از واردات قطعه حمایت بیشتری می شود
محمدرضا امیدجانی، مدیرعامل یك شركت ریخته‌گری و تولید قطعات خودرو درخصوص مشكلات صنعت گفت: شركت ما در زمینه قطعات خودرویی و غیرخودرویی با خودروسازان كشور و شركت‌های تابع وزارت نیرو در ارتباط است، همچنین در زمینه قطعات برقی و خطوط انتقال نیرو فعالیت می‌كند.
وی افزود: شركت‌های قطعه‌ساز با مشكلات زیادی روبه‌رو هستند كه عمده این مشكلات در زمینه بیمه، گاز، برق و تأمین مواد اولیه  است مثلا قیمت آلومینیوم از 7000 تومان به 30 هزار تومان و قیمت مس از 20 هزار تومان به 70 هزار تومان رسیده است. معتقدم دولت باید تولیدكننده داخلی را حمایت كند بعد در زمینه صادرات كمك كند، ولی در حال حاضر این قضیه برعكس است. وی در پاسخ به سوالی در خصوص حمایت‌های دولت از شركت‌های داخلی یادآور شد: چند سال است فقط صحبت حمایت از تولیدكنندگان داخل است و قرار بود تسهیلاتی در اختیار بنگاه‌های كوچك گذاشته شود ولی این امر صورت نگرفته به طوری كه شركت ما كه تولیدكننده واترپمپ است به راحتی می‌تواند نیاز خودروسازان را تأمین كند اما متاسفانه آنها از واردات این محصول حمایت می‌كنند.
امیدجانی در پایان افزود: قطعات و اقلام موتوری و سایر محصولاتی را كه شركت‌های فرانسوی به ایران‌خودرو می‌دادند سال‌هاست داخلی‌سازی كرده‌ایم ولی شركت‌های خودروساز به رغم نیاز به قطعات داخلی از ما حمایت نمی‌كنند و مطالبات ما را نمی‌پردازند با این حال می‌توانیم در این زمینه خودكفا شده و حتی صادرات داشته باشیم.



اعطای مجوز تولید ، سر راه کشاورزی
محمد شفیع ملك‌زاده، رئیس نظام صنفی كشاورزی و منابع طبیعی كشور هم گفت: متاسفانه اساسی‌ترین مشكل در حوزه بهبود كسب‌وكار در وزارت جهاد كشاورزی فرآیند و بروكراسی طولانی در گرفتن مجوز برای تولید است.
وی افزود: هر سرمایه‌گذار یا تولیدكننده كه به‌تازگی می‌خواهد یك كسب‌وكار
راه اندازی کند، باید برای گرفتن مجوز دوندگی زیادی داشته باشد و علاوه بر وقت باید هزینه زیادی را نیز جهت اخذ آن متقبل شود.
رئیس نظام صنفی كشاورزی و منابع طبیعی كشور اظهار كرد: از طرف دیگر مجوز دادن به واحدهای تولیدی بخش كشاورزی از وزارت جهاد كشاورزی گرفته شده و به سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی سپرده شده است؛ این در حالی است كه این نهاد طبق قانون تشكیل خود اجازه صدور پروانه را ندارد. ملك‌زاده با انتقاد از دخالت‌های سازمان نظام مهندسی گفت: وظیفه این نهاد ساماندهی و سازماندهی تحصیلكردگان بخش كشاورزی و سپس مهندسی كردن بخش كشاورزی است، اما متاسفانه حتی در قانون افزایش بهره‌وری نظام جامع دامپروری، اخذ مجوز را كه عمدتا به دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی داده می‌شود به این نهاد سپرده‌اند. وی در خصوص مشكلات تولیدكنندگان بخش كشاورزی و قوانین دست و پاگیر در گرفتن مجوز اذعان كرد: نظام مهندسی از این امر سوءاستفاده كرده و تمام بخش‌های تولیدی را به گرفتن مجوز (آن‌هم با تعرفه‌های بالا) از این نهاد ملزم كرده است. رئیس نظام صنفی كشاورزی و منابع طبیعی كشور افزود: به جرات می‌توانم بگویم بیش از  70 درصد سرمایه‌گذاران و تولیدكنندگان بخش كشاورزی كه در مسیر گرفتن مجوز هستند در نیمه‌های راه از كار خود پشیمان می‌شوند و نیمه‌كاره از این كار دست می‌كشند، چون به قول مهندس حجتی وزیر جهاد كشاورزی آن پولی را كه برای تولید گذاشته بودند در راه صرف مجوز گرفتن و امور جانبی هزینه می‌كنند. ملك‌زاده تصریح كرد: یك فرد برای گرفتن مجوز باید 30 امضا بگیرد كه البته وقتی به امضاهای آخر رسید، اعتبار امضاهای اولیه از بین رفته است.



شركت‌های داخلی آماده بومی‌سازی قطعات لوازم خانگی هستند
فلسفی، مدیر فنی یك شركت صنعتی در این خصوص گفت: شركت ما در زمینه لوازم خانگی و چیلرهای تراكمی و جذبی فعالیت دارد كه برخی از قطعات آنها در داخل و برخی در خارج تولید می‌شود. شركت ما اعلام كرده اقلام وارداتی را نیز می‌تواند داخلی‌سازی كند به همین دلیل كل ایران را می‌توانیم پوشش داده و در این زمینه صادرات داشته باشیم، هرچند حمایت‌های دولتی خیلی كم است.



نقش تحریم در بومی‌سازی قطعات پتروشیمی
مهران دلاوریان، كارشناس بازرگانی یك شركت تولیدی ماشین‌آلات پتروشیمی هم گفت: شركت ما در زمینه تولید دستگاه‌های تجهیزات دوار، پمپ سانتریفیوژ و سایر قطعات صنعت پتروشیمی كار می‌كند. البته در حال حاضر تمركز ویژه‌ای روی دكانتر سانتریفیوژ داریم و تنها تولیدكننده آن در كشور هستیم و آن را به همه پتروشیمی‌های كشور عرضه می‌كنیم.
وی افزود: بدون شك 100 درصد نیاز داخل را می‌توانیم با حمایت دولتی تأمین كنیم، ولی با این حال نه دولت و نه وزارت صنایع هیچ كمكی به ما نكرده‌اند.
وی تصریح كرد: به عنوان یك تولیدكننده پیشنهاد می‌كنم دولت دست تولیدكنندگان داخلی را بگیرد و با حذف بوروكراسی‌های اداری، رفع موانع تولید و اعطای وام‌های مناسب به صورت واقعی نه رانتی باعث دلگرمی تولیدكنندگان شود.
دلاوریان گفت: علت اصلی پیشرفت شركتمان تحریم‌ها بوده‌است، چون شركت‌های دولتی دیگر نمی‌توانند تجهیزات خود را در زمینه محصولات نفتی و پتروشیمی از خارج وارد كنند؛ به همین دلیل با توجه به توانایی‌های تولید کنندگان داخلی از آنهاخرید می‌كنند.




دولت از قطعه‌سازان صنعت نساجی حمایت نمی‌كند
مجید قلعه‌ریز، مدیر یك شركت تولیدی در صنعت نساجی هم درخصوص حمایت دولت از تولیدكنندگان گفت: دولت حمایتی از ما انجام نداده، ولی با این حال شركت ما می‌تواند در زمینه خودكفایی قطعات صنایع نساجی در كشور نقش مهمی ایفا كند، از طرفی دیگر چون محصولات دیگر كشورها با حمایت دولتشان به‌روز شده به نظر می‌رسد برای حمایت از تولید داخل و كمك به فعالان این صنف، دولت باید تمام تلاش خود را انجام دهد.




واردات تجهیزات مخابراتی  برای دستگاه‌های دولتی جذاب تر است
پرستو محبی، مسؤول بازرگانی یك شركت تولیدی كه در زمینه تجهیزات مخابراتی فعالیت دارد، گفت: بخشی از تجهیزات مخابراتی را می‌توانیم تولید كرده و به دولت بدهیم، ولی دولت حمایتی از ما نكرده است. هرچند مایلیم در این زمینه با رایتل، ایرانسل و همراه اول همكاری كنیم، ولی آنها مشتاقند كه تجهیزاتشان را از خارج وارد كنند، حتی گفتیم یك درصد بازارشان را به ما بدهند ولی از این كار نیز امتناع ورزیدند.
محبی گفت: شركت ما و دیگر شركت‌های داخلی در زمینه آنتن تجهیزات مخابراتی به‌راحتی می‌توانند كل بازار كشور را با هزینه‌های كمتری نسبت به نمونه‌های خارجی تأمین كنند، ولی این تجهیزات را از ما نمی‌خرند.


دولت حمایتی برای خودكفایی در زمینه فیبر نوری نمی‌كند
میثم نوری، مسؤول مهندسی فروش یك شركت ارتباطی درخصوص مشكلات تولیدكنندگان این صنعت گفت: فیبر نوری را خودمان به صورت پیشرفته تولید می‌كنیم، ولی با این حال دولت همچنان در این زمینه اقدام به واردات می‌كند. با این‌كه پروژه فیبر نوری در مخابرات در دو دهه گذشته برنامه‌ریزی‌شده ولی باید پایه آن‌كه تار شیشه‌ای است در ایران تولید شود تا این پروژه ملی به سرانجام برسد ولی در این زمینه هنوز به خودكفایی نرسیده‌ایم چون حمایتی از دانشمندان و شركت‌ها نمی‌شود.
وی افزود: به همین دلیل در نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید شركت كردیم ولی این نمایشگاه نیز بیشتر نمایشی بوده چون هیچ تدبیری برای پیوند شركت‌ها با هم اتخاذ نشده بود؛ از طرف دیگر این شركت‌ها به دلیل مشكلات بودجه‌ای محافظه‌كار شده و خریدی انجام نمی‌دهند، به همین دلیل از یك طرف دولت و از طرف دیگر مشكلات بودجه‌ای شركت‌ها سبب شده این صنعت در ركود فرو رود.



تأمین نهاده‌های تولید دام و طیور
برومند چهارآیین، رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی نیز در خصوص مشكلات پیش روی این بخش گفت: مهم‌ترین مشكل مرغداران در حال حاضر تأمین نهاده‌ها به‌خصوص كنجاله سویا و ذرت است.
وی افزود: در بحث تأمین واكسن‌های موردنیاز این بخش نیز چون
60 درصدش از خارج تأمین می‌شود، همواره با مشكلاتی مواجه هستیم و تولیدكنندگان به سختی و با قیمت گزافی این محصول را تأمین می‌كنند.  چهارآیین تصریح كرد: یكی دیگر از مشكلاتمان بحث صادرات است، چون همیشه دولت در جهت كاهش قیمت این محصول، صادرات را ممنوع می‌كند كه با این امر تولیدكننده ضرر كرده و سپس از بازار حذف می‌شود.
وی با انتقاد از ستاد تنظیم بازار افزود: این ستاد به نمایندگی از دولت بدون حضور تولیدكنندگان در خصوص قیمت مرغ تصمیم می‌گیرد، این در حالی است كه قیمت‌های ابلاغی با واقعیت‌های تولید تفاوت معنی‌داری دارد.