من از آن روز كه در «بند» توام آزادم

پاسخ به چند پرسش عمومی درباره كاغذ

من از آن روز كه در «بند» توام آزادم


حالا این محمدصادق علیزاده، كه گزارش جسورانه‌اش از پستوهای خیابان ظهیرالاسلام را می‌خوانید یا این آذر مهاجر با گرایش تخصصی بازار كاغذ به كنار كه ته و توی همه مسائل مربوط به كاغذ را در این یك سال درآورده‌اند و بارها گزارش‌های‌شان را در این صفحه خوانده‌اید، اما دیگران چی؟ پس ما چی؟ شاید این دو نفر حالا دیگر از كسب اطلاعات درباره اصطلاحات و عبارات مرسوم در بازار كاغذ بی‌نیاز باشند، اما ما كه با این دو بزرگوار دور یك میز می‌نشینیم و كار می‌كنیم اغلب مواجهه‌مان با حرف‌های‌شان در این باره وقتی خیلی تخصصی درباره كاغذ گفت‌وگو می‌كنند این است كه مثل بچه فامیل دور یك «چـــــی شده؟» كشدار تحویل‌شان بدهیم. مثلا می‌گویند رول، شیت و اینها و ما چیزی دستگیرمان نمی‌شود. در این ستون یك‌بار خواستیم برویم سراغ چند اصطلاح كه اگر شما هم مثل ما چندان آگاه بهشان نیستید، حداقل‌هایی را دریابید.
 بند یعنی چی؟
لابد در خبرهای وحشتناك بازار كاغذ مثلا آنها كه می‌گویند فلان قدر كاغذ شد بهمان قدر شنیده‌اید كه از كلمه «بند» استفاده می‌شود. بنا به مصرف بازار و براساس نوع ماشین چاپ، كاغذ و مقوا، آنها به صورت شیت در بسته‌هایی به بازار عرضه می‌شود كه به آن بند گفته می‌شود . برای مصرف این كاغذ و مقواها باید آنها را از بند خارج كرد كه این كار اگر به‌درستی صورت نگیرد ممكن است كاغذ و مقوا چروك شود یا تاب بردارد یا شكسته شود.

 روی هر بند چه می‌نویسند؟
روی هر بند كاغذ و مقوا، اطلاعاتی در مورد كارخانه سازنده، اندازه، گراماژ، تعداد در بسته (بند) و... روی برچسبی می‌نویسند و می‌چسبانند.
 هر ورق كاغذ چند سانتی‌متر؟
شنیده‌اید می‌گویند فلان دستگاه یك‌ورقی است یا سه ورقی است و این‌ها؟ منظور این است كه یك ماشین چاپ چند ورق را می‌تواند قبول كند. حداكثر اندازه یك ورق: 35  × 50 سانتی‌متر
در ایران چند اندازه متداول وجود دارد و اندازه‌های كوچك‌تر، از اندازه‌های بزرگ‌تر به دست می‌آید.
60 × 90:  سه ورقی
70  × 100 : 5/4 ورقی
80 × 120: 6  ورقی
51 × 70: چسب‌دارهای متداول
 گرماژ یعنی چه؟
وقتی می‌گوییم فلان كاغذ گرماژش 70 است، یعنی دقیقا چقدر از آن كاغذ می‌شود 70 گرم؟ این گرماژ، نشان‌دهنده وزن یك متر مربع از آن نوع كاغذ است.
 هر بند چند كیلو؟
این روزها اندازه متداول‌تر بازار كاغذ،
 100 × 70 و 60 × 90 است. هر بند 60 × 90 با گرماژ 70گرم، 19كیلو و هر بند كاغذ 100 × 70 با همین گرماژ، 20 تا 22 كیلو است.
 هر بند چند ورق؟
هر بند 100 × 70 می‌شود 500 ورق كاغذ
 هر بند چند تومان؟
گزارشگر ما كه گزارش میدانی‌اش از بازار كاغذ تهران را در این صفحه می‌خوانید، مظنه بازار را این‌طور درآورده:
هر بند 100 × 70: 530 هزارتومان
هر بند 90 × 60: 430 هزارتومان