نسخه Pdf

نرم افزارهای ناشناس را نصب نکنید

نرم افزارهای ناشناس را نصب نکنید

سرهنگ جواد جهانشیرى / رییس پلیس فتا استان خراسان رضوى

امروزه گوشى‌هاى تلفن همراه هوشمند نقش رایانه جیبى را داشته و به بستر مناسبى براى دستیابى مجرمان به اطلاعات شخصى و مالى شهروندان تبدیل شده‌اند، از این رو کاربران و دارندگان گوشى‌هاى تلفن همراه هوشمند باید قبل از پاسخ به هرگونه درخواست‌ ناشناس یا نصب هرگونه نرم افزار روى تلفن همراه خود به این نکته توجه کنند که کلاهبرداران سایبرى مى‌توانند از این طریق با فریب و مهندسى اجتماعى اقدام به نفوذ و برداشت اطلاعات مهم و حساس آنها از داخل گوشى تلفن همراه کنند . افراد در برابر سرمایه‌هاى سایبرى خود قبل از گرفتار شدن در چنگال مجرمان مسؤول هستند. 
درصد قابل توجهى از پرونده‌هاى مفتوحه در پلیس فتا خصوصا براى زائران و مسافران حاضر در شهر مقدس مشهد در اثر بى‌مبالاتى آنها صورت مى‌گیرد که این موضوع با رعایت برخى نکات و توصیه‌هاى پلیسى قابل پیشگیرى است.
 یکى از این ملاحظات و نکات حفاظتى استفاده از تایید دو مرحله‌اى در تمامى حساب‌هاى کاربرى در شبکه‌هاى اجتماعی، ایمیل‌هاى الکترونیک و حساب بانکى است. همچنین بی توجهی به تبلیغات فریبنده و پر نکردن فرم‌هاى ناشناسى است که از آنها درخواست ثبت اطلاعات کارت بانکى یا سایر مشخصات حساب‌هاى بانکى را می کنند، مى‌تواند در پیشگیرى از وقوع برداشت‌هاى غیر مجاز از حساب موثر باشد.
کاربران باید از نصب هرگونه نرم افزار از منابع ناشناس خوددارى کنند و به این گونه تبلیغات در شبکه‌هاى اجتماعى نظیر تلگرام به هیچ عنوان توجه نکنند. 
همچنین در خرید اینترنتى نیز تنها از فروشگاه‌هاى داراى مجوز "نماد اعتماد الکترونیک" استفاده کرده و قبل از خرید از صحت مشخصات، نشانی فیزیکى و شماره تماس صاحب فروشگاه اطمینان حاصل کنند.
ضمیمه کلیک