دلال‌ها فوتبال را خراب کرده‌اند

نیكبخت: جای این همه ولخرجی كمی به تیم‌های پایه پول بدهند

دلال‌ها فوتبال را خراب کرده‌اند

علیرضا واحدی نیكبخت از جمله چهره‌هایی است كه همیشه در قامت یك منتقد حرف‌هایش را می‌زند. او از وضعیت فعلی فوتبال گلایه دارد و معتقد است با این نوع مدیریت، اتفاقات بدتری هم رخ خواهد داد. نیكبخت اخیرا حتی نامزد حضور در آكادمی استقلال بود ولی این اتفاق رخ نداد. او در این باره و همین‌طور وضعیت فوتبال ایران توضیحاتی به جام‌جم می‌دهد.

 این روزها چه می‌كنی؟ همچنان بیرون از فوتبال هستی. 
بله، ترجیح می‌دهم بیرون باشم چون لابی بلد نیستم. متاسفانه در فوتبال ما لابی و رابطه حرف اول را می‌زند. 

 به تو هم پیشنهاد داده اند كه بیا لابی كن یا به فلان آدم وصل شو؟ 
در دوران بازیگری چرا. ولی من آدمی نبودم كه بخواهم به دلال وصل باشم. همیشه گفتم كه می‌خواهم براساس توانایی‌ام در فوتبال باشم. متاسفانه در فوتبال ما این چیزها زیاد شده است. اگر انتخاب بر اساس توانمندی و توانایی بود كه حال و روز فوتبالمان این نبود. طرف را كه هیچ چیز بلد نیست، می‌آورند و به او می‌گویند بیا به شرط این‌كه از جیبت پول خرج كنی. فكر می‌كنید آخرش چه می‌شود؟ وقتی شما بر اساس توانایی كسی را انتخاب نمی‌كنی می‌آید و كار را خراب می‌كند. 

قبلا بحث این بود كه شما حتی در تیم پایه استقلال كار كنید. چه اتفاقی افتاد؟
من خبر ندارم. بحث‌هایی شده بود. جای این‌همه ولخرجی باشگاه استقلال و دیگر باشگاه‌ها برای فوتبال پایه هم هزینه كنند.مگر بازیكنان بزرگ فوتبال ما در همین تیم‌های پایه ساخته نشدند؟ این همه در فوتبال هزینه می‌كنید، مدام می‌گوئید اگر فوتبال پایه قوی شود ما آینده روشنی در فوتبال مان خواهیم داشت آن‌وقت برایش پول خرج نمی‌كنید. 

با مدیر عامل باشگاه استقلال هم در این باره حرف زده‌ای؟
نه. من كاری به ایشان ندارم. متاسفانه مدیران ما هم می‌دانند عمرشان در فوتبال كوتاه است، نمی‌آیند كه یك حركت درست و حسابی برای آینده باشگاهی بزنند. مشكل اصلی فوتبال ما همین مشكل مدیریت است. شما ببینید چقدر برای استقلال مشكل درست شده است. باشگاه تا همین چند هفته پیش كلی حاشیه داشت و مشكلات زیادی برایش به وجود آمد. متاسفانه فوتبال ما به درستی مدیریت نمی‌شود و آدم‌هایی سر كار نمی‌آیند كه دلشان برای فوتبال ایران بسوزد. من فكر می‌كنم فوتبال باید به دست خود فوتبالی‌ها 
اداره شود.
در نقل و انتقالات فوتبال هستیم و بحث درباره رقم‌های كلان قرارداد فوتبالیست‌هاست. 
اول از همه فوتبال در دنیا هزینه‌های زیادی دارد. شما ببینید باشگاه‌ها با چه رقم‌هایی بازیكن را می‌خرند. الان كشورهای عربی چندین برابر باشگاه‌ها خود ما هزینه می‌كنند. پول می‌دهند و می‌بینید بازیكنان ما را می‌خرند. به نظرم فوتبالیست هر پولی بگیرد نوش جانش ولی این را قبول دارم كه طرف باید خوب هم بازی كند. شما نگاه كنید قدیم‌ها بازیكنان چه تعصبی داشتند. الان متاسفانه تعصب در فوتبال كم شده است و خیلی از بازیكنان با پول مقصد خودشان را انتخاب می‌كنند.

نظرت درباره استقلال امسال چیست؟ فكر می‌كنی این استقلال بتواند موفق شود؟
استقلال تیم جوانی است و قطعا در فصل جدید انگیزه زیادی خواهد داشت. آقای استراماچونی هم مربی جوانی است و من شنیده ام خیلی انگیزه دارد. من به استقلال خیلی امیدوارم. احساس می‌كنم كه امسال ان‌شاءا... نتایج خوبی به دست خواهیم آورد. آقای استراماچونی نباید به یكسری حواشی توجه كند. باید كار خودش را كند. امیدوارم همه از تیم حمایت كنند. استقلال الان نیاز به حمایت دارد. چند سال است جام نگرفته‌ایم. الان دقیقا زمانی است كه باید وقت دهیم. مربی آمده كار كند. من شنیده ام در كارش خیلی جدی است. بازیكنان هم دوست دارند موفق باشند. ان‌شاءا... كه استقلال امسال بتواند موفق باشد ولی این‌كه جام بیاورد را نمی‌دانم. مهم هم نیست. باید زمان بدهیم. ان‌شاءا... تیم خوب بازی كند. این استقلال می‌تواند 
موفق شود.

نظر تو درباره حضور ویلموتس در تیم ملی چیست؟
آقای ویلموتس تازه به تیم ملی آمده و مشخص است كه ایشان هم نیاز به زمان دارد. شروع كار برای او و تیم ملی خوب بوده است. امیدواریم كه این وضعیت ادامه داشته باشد. باید از ایشان هم حمایت كرد.