سایه روشن

سایه روشن

برخورد عزتمندانه در مواجهه با میانجی‌ها
خطیب موقت نمازجمعه تهران گفت: دیپلمات‌های ما باید نسبت به میانجیگری‌ها حواسشان جمع باشد و از موضع عزتمندانه با آنها برخورد كنند.
آیت‌ا... سید احمد خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت: هیچ‌گاه شیرینی برخورد مقام معظم رهبری با نخست‌وزیر ژاپن كه حامل پیام ترامپ بود زدوده نمی‌شود؛ همچنین این سخن رئیس‌جمهور كه «به اسم مذاكره كنار میز تسلیم نمی‌نشینیم» یك سخن انقلابی بود.
خطیب موقت نمازجمعه تهران گفت: دستگیری ۱۷ جاسوس آمریكایی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) یك عمل انقلابی بود؛ هم به وقت اعلام و هم به موقع اقدام كردند و این جاسوسان را به دستگاه قضایی سپردند و دستگاه قضایی هم حكم آنها را صادر كرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد اقامه اولین نمازجمعه در تهران گفت: نمازجمعه، تریبون ولایت و فراحزبی است و مردم نیز باید به نمازجمعه اهتمام داشته باشند.
خاتمی اظهار كرد: حضور مسؤولان در نمازجمعه، اولا تعظیم شعائر و ثانیا به نفع خود مسؤولان بوده و نشان‌دهنده مردمی بودن آنها‌ست./ باشگاه خبرنگاران
درخواست دوباره وزیر خارجه آمریكا برای سفر به ایران
مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا در گفت‌وگو با بلومبرگ در پاسخ به سوالی گفت: مطمئنا، اگر ضرورت داشته باشد، با كمال میل به ایران می‌روم. دوست دارم فرصتی باشد و به ایران بروم.
وی مدعی شد: البته نمی‌خواهم در این سفر صحبت‌های تبلیغاتی بكنم، بلكه می‌خواهم حقایق را به مردم ایران بگویم.
پمپئو پیش از این نیز با درخواست روادید، خواستار سفر به ایران شده بود كه درخواستش مورد پذیرش واقع نشده بود.
وزیر خارجه آمریكا همچنین در گفت‌وگو با فاكس نیوز با بیان این‌كه دولت تهران تهدید واقعی برای واشنگتن و متحدانش در منطقه است، گفت: ریاض شریك واشنگتن در عقب راندن تهدید ایران است. وی با ادعای این‌كه ایران هنوز هم به فعالیت‌هایی كه به اعتقاد او شرورانه است ادامه می‌دهد گفت: هدف ما این است كه همه، تهدید را به شكلی كه ما می‌بینیم ببینند و می‌خواهیم در عقب‌راندن تهدید قاطع باشیم. پمپئو گفت: ما هر كاری بتوانیم برای شراكت با سعودی‌ها انجام می‌دهیم./فارس
بتن‌ریزی نیروگاه 2 بوشهر در آینده نزدیك
رئیس سازمان انرژی اتمی از سهم 7/2 درصدی انرژی هسته‌ای در تامین برق كشور خبر داد و گفت: این میزان برق، حاصل فعالیت نیروگاه یك بوشهر است، اما در سال‌های آینده كه دو نیروگاه اضافه خواهد شد این سهم نیز افزایش پیدا می‌كند.
علی‌اكبر صالحی توضیح داد: اواسط تا اواخر مردادماه سال جاری بتون‌ریزی نیروگاه شماره ۲ بوشهر آغاز خواهد شد و مطابق برنامه شش سال آینده نیروگاه دوم آماده بهره‌برداری و هشت سال آینده نیروگاه۳ بوشهر آماده خواهد شد.
صالحی درباره اقدامات انجام شده برای بازسازی رآكتور اراك اظهار كرد: طراحی جنبه‌های مختلف نوسازی رآكتور اراك شامل طراحی مفهومی، تفصیلی، جزئی و نقشه‌ها تمام شده و اكنون با مشخص كردن ابعاد تجهیزات، سفارش برای تامین تجهیزات داده شده و در حال آماده شدن هستند.
وی با تاكید بر این‌كه بازسازی رآكتور اراك با همكاری كشورهای چین و انگلیس خوب پیش می‌رود، افزود: كمیته مشترك بازسازی رآكتور اراك متشكل از ایران، چین و انگلیس كار خود را خوب انجام می‌دهند، لذا از پیشبرد كار راضی هستیم چراكه پس از وقفه چند ماهه، بازسازی رآكتور اراك سرعت گرفته است.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به رد ادعاهای ترامپ در آخرین جلسه شورای حكام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیان كرد: این نخستین بار است كه یك كشور عضو شورای حكام تقاضای جلسه می‌كند اما به‌دنبال ادعاهای واهی خود منزوی می‌شود، درواقع آمریكا به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌كننده بودجه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منزوی شده است و رژیم صهیونیستی از ادعاهای مقامات این كشور دفاع می‌كند. / خانه ملت
حكم دادگاه عالی برزیل برای سوخت‌رسانی به كشتی‌های ایرانی
در پی صدور دستور دادگاه عالی برزیل برای سوخت‌رسانی به كشتی‌های ایرانی پهلوگرفته در ساحل برزیل، وزیر خارجه این كشور گفت: با وجود احتمال تحریم از سوی آمریكا بر اساس قانون كشورمان عمل می‌كنیم.
به گزارش رویترز، دادگاه عالی برزیل روز پنجشنبه به شركت دولتی نفت برزیل (پتروبراس) دستور داد سوخت‌رسانی به دو كشتی باری ایران را انجام دهد. كشتی‌های ایرانی باوند و ترمه به‌دلیل تحریم‌های آمریكا و منع فروش سوخت مورد نیاز برای سفر بازگشت‌شان، مدتی است در ساحل برزیل پهلو گرفته‌اند.
ارنستو آراژو، وزیر خارجه برزیل در این‌باره به خبرنگاران گفت: باید در این‌باره به قانون عمل شود اما پتروبراس در صورت تخطی از تحریم‌های آمریكا با خطراتی مواجه خواهد شد.
دیاس توفولی، قاضی دادگاه عالی، حكم یك دادگاه رده‌پایین‌تر را كه به پتروپراس اختیار داده بود در صورت زیان دیدن می‌تواند به این دو كشتی سوخت ندهد، نقض كرد.
پتروبراس با در نظر گرفتن خطر عواقب تحریم‌های آمریكا از خدمات‌رسانی خودداری كرده بود. اگرچه بنا به گفته یك منبع مطلع كه اجازه نداشت به طور علنی در این باره نظر بدهد، خطر در صورت پیروی از حكم دادگاه كاهش می‌یابد./ ایسنا
خدمه هندی كشتی «ریاح» آزاد شدند
رسانه‌های هندی از آزادی برخی خدمه و كاركنان نفتكش توقیف‌شده ریاح خبر داده‌اند.
به گزارش ایندیاتودی، تعداد خدمه هندی كه آزاد شده‌اند ۹ نفر است و سه خدمه هندی دیگر این كشتی هنوز در بازداشت هستند.علاوه بر این افراد ۱۸ خدمه كشتی توقیف‌شده تحت پرچم انگلیس به نام «استینا ایمپرو» نیز كه در بازداشت هستند، تابعیت هندی دارند.
از سوی دیگر، به تازگی نماینده سفارت و مسؤولان سركنسولگری هند در بندرعباس با خدمه هندی نفتكش انگلیسی استینا ایمپرو دیدار كردند.
كشتی ریاح كه حامل یك میلیون لیتر سوخت قاچاق بوده است، حدود دو هفته پیش، توسط گشت‌های شناور سپاه در جنوب جزیره لارك در جزایر خلیج فارس توقیف شد. همچنین نفتكش انگلیسی استینا اپمپرو پس از كشتی ریاح به دلیل انجام تخلفات دریایی به هنگام عبور از تنگه هرمز، از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد. / مهر
بن علوی با ظریف دیدار می‌كند
وزیر خارجه عمان، امروز با حضور در تهران با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه كشورمان در رابطه با تحولات اخیر منطقه دیدار و گفت‌وگو خواهد كرد.
وزارت خارجه عمان اعلام كرده كه سفر یوسف بن علوی به تهران در چارچوب روابط دو جانبه و مشورت‌های مستمر بین دو كشور و خصوصا در رابطه با تحولات اخیر منطقه است. به‌نظر می‌رسد با توجه به چالش‌های اخیر میان ایران و انگلیس در زمینه نفتكش‌ها، این موضوع یكی از محورهای رایزنی‌ علوی و ظریف است./ایسنا