مسؤولان بیایند  کمی گپ بزنیم!

گفت‌وگو با مدیرعامل آی‌گپ که از نبود حمایت و تبعیض مدیران دولتی می‌گوید

مسؤولان بیایند کمی گپ بزنیم!

ماجرای پیام‌رسان‌های داخلی و تلاش آنها برای جلب كاربر بیشتر، از آن مقوله‌هایی است كه داستان آن همچنان ادامه دارد. در این بین هركدام از برنامه‌های موجود در تلاش‌اند تا با اضافه كردن امكانات مختلف بازارگرمی كرده و مخاطب جذب كنند. گپ، سروش، آی‌گپ، ایتا، بله و... برخی از معروف‌ترین پیام‌رسان‌های داخلی‌اند كه در تنگنای رقابت با یكدیگر هرچند وقت یك بار از امكانات تازه خود رونمایی می‌كنند. جریانی كه باعث شده تا دیگر تنها یك پیام‌رسان نباشند. اگر فعلا از بحث تعدد شاید بیهوده پیام‌رسان‌ها بگذریم، این اتفاق جزو مواردی است كه به شكلی سرنوشت پیام‌رسان‌های داخلی را تغییر داده است. آی‌گپ یكی از این پیام‌رسان‌هاست كه در گیر و دار این تحولات است؛ پیام‌رسانی كه قابلیت‌های تازه‌ای را به فضای خود اضافه كرده است و همین موضوع عاملی شد تا به سراغ این مجموعه برویم.


میثم عسگری، مدیرعامل مجموعه‌ آی‌گپ درباره این تغییرات بیان كرد: در سال 97 ما دور جدید فعالیت آی‌گپ را شروع كردیم. در این مسیر نگاهمان این بود تا آن را از یك پیام‌رسان صرف به شبكه اجتماعی تمام خدمات تبدیل كنیم تا بتوانیم خدمات مختلفی را به كاربرانمان ارائه دهیم. در این فضا برای تعاملات بین كاربران برای اولین بار از تماس‌های صوتی و تصویری استفاده كردیم و آنها را در قالب آی‌گپ گنجاندیم. علاوه بر اینها ما فضای متفاوتی از پیام‌رسان‌ها را در حوزه فیلم و سریال و همچنین بات‌های كاربردی ایجاد كردیم. این اتفاقات برای سال 97 بودند و برای امسال می‌شود به سرویس‌های دیگری مثل نظرسنجی برنامه‌های تلویزیونی، بازی و سرگرمی و سرویس‌های آنلاین اشاره كرد. همچنین تعامل با صدا و سیما در این فضا جزو اقداماتی است كه به‌زودی توسعه پیدا می‌كند.
چند برنامه در یك مجموعه
او اضافه كرد: در واقع ما به این سمت رفتیم كه به جای چند برنامه مختلف، همه اتفاقات را در یك شبكه اجتماعی بگنجانیم. برای این اتفاق با شركت‌های مختلفی كه در فضاهای مختلف تخصص داشتند هم تعامل داشتیم. در حال حاضر ما حتی با شركت كارپینو هم همكاری داریم و بسته‌های ویژه سفرهای درون‌شهری را به كاربران برای اولین بار در كشور و فقط در آی‌گپ ارائه می‌دهیم.
در فضای تصویری هم این شركت اقداماتی انجام داده است كه آن را بیشتر به سمت فضای وی‌او‌دی‌ها سوق داده، عسگری در این باره می‌گوید: راهبرد این اتفاق از سال گذشته شكل گرفت و به دلیل پایه‌ریزی كه هر پلتفرمی نیاز دارد، اجرای آن به امسال موكول شد. مجوز این بخش را از سازمان صدا و سیما و سازمان صوت و تصویر فراگیر گرفتیم و بیشتر فعالیت‌هایمان در حوزه فضای رسانه‌های تعاملی یا همان وی‌او‌دی‌هاست.
كمیت مهم نیست
تعداد كاربران و میزان مخاطبان آی‌گپ هم از مواردی بود كه مدیرعامل آی‌گپ درباره‌اش می‌گوید: در حال حاضر نزدیك به سه میلیون كاربر داریم و واقعیت این است كه خیلی هم به دنبال آن نیستیم كه مدام اعلام كنیم این تعداد به ما اضافه شد یا فلان میزان كاربر داریم. برای ما لذت بردن كاربر از فضای آی‌گپ خیلی مهم‌تر از ارقام این‌چنینی است؛ این كه بتوانیم فضایی را ایجاد كنیم تا هر تعدادی كه از برنامه استفاده می‌كنند به بهترین شكل از امكاناتی كه وجود دارد بهره‌مند شوند برایمان اولویت بیشتری دارد.
با تمام اینها وقتی نگاهی به آمار كاربران پیام‌رسان‌های داخلی می‌اندازیم، متوجه میزان استقبال خیلی معمولی و حتی كم از آنها می‌شویم؛ موضوعی كه همچنان بحث آن مطرح است و عسگری درباره‌اش معتقد است: استقبال مردم از شبكه‌های داخلی به چند موضوع برمی‌گردد، یكی از آنها بحث تبلیغات و اطلاع‌رسانی كل فضای رسانه‌ای كشور است. و به نظر من به عنوان یك كارشناس رسانه در این حوزه بعد از فیلتر تلگرام، سیاست خوبی برای معرفی پیام‌رسان‌های داخلی شكل نگرفت، در واقع این كه یك دفعه گفته شد این شبكه بد است و این چند پیام‌رسان خوب‌اند. این به گونه‌ای كج‌سلیقگی محسوب می‌شود و دافعه‌ای را رقم زد كه نتیجه‌اش این شد كه می‌بینید.
مشكلات زیرساختی
او با اشاره به چالش دیگری كه در این باره وجود دارد، افزود: مساله دیگری كه در این بین وجود دارد، به جریان زیرساختی و فنی ماجرا برمی گردد. ما كدام مجموعه را در كشور سراغ داریم كه برای این موضوع هزینه برآورد كردند و بودجه در نظر گرفتند؟ زمانی كه ما وارد فضای رقابتی شدیم، دولت باید حیطه‌ای را درنظر می‌گرفت تا این امكان هرچه بهتر با پرداخت درست به زیرساخت‌های لازم و موارد جزئی‌تری مثل پهنای باند و... فراهم شود. این واقعا جای سوال دارد كه چه قدر در حوزه دانش فنی و فناوری لازم این موضوع كار شده است؟ كافی است پهنای باند شبكه‌های اجتماعی خارجی را با آنچه ما در اختیار داریم مقایسه كنید. اگر بخواهم ساده‌تر بگویم این می‌شود كه آنها چه سرعتی نسبت به ما دارند، موضوعی كه به همان فضای زیرساختی برمی گردد. در این حوزه خیلی از وظایفی كه دستگاه‌های مختلف نسبت به پیام‌رسان‌ها داشتند، انجام نشده و تنها در بعضی بخش‌ها قدم‌هایی برداشته شده كه اصلا كافی نیست.
از كمبود تبلیغات تا عدم حمایت
و اما داستان تعدد پیام‌رسان‌ها و گیج شدن كاربر در انتخاب آنها، جزو مواردی است كه نمی‌توان ساده از آن گذشت. در ادامه این گپ‌وگفت عسگری هم با انتقاد به این موضوع بیان كرد: این دغدغه كه چرا این تعداد پیام‌رسان و شبكه وجود دارد، تشریح كرد: كاملا درست است و باید از ابتدا برای آن فكری کرده و راهبردی در این بخش بین دست‌اندركاران ایجاد می‌شد. در آغاز با حدود شش پیام‌رسان داخلی‌ها كارشان را شروع كردند و بعد از تعداد آنها كاسته شد تا به آنچه كه امروز می‌بینید، رسیدیم. در این جریان بعد از گذشت مدتی بدون هیچ ارزیابی اصولی و تنها به شكل سلیقه‌ای و سیاسی، دو پیام‌رسان را به عنوان مرجع معرفی و از آنها نیز كمی جدی‌تر حمایت كردند. اتفاقی كه حتی مدیران آن پیام‌رسان‌ها را هم ناراحت كرد و حمایتی كه قرار بود اتفاق بیفتد را نوعی آسیب می‌دانستند. بعد از چند ماه یكی دیگر هم بر مبنای داشتن یك میلیون كاربر به جمع آنها اضافه شد، انتخابی كه آن هم بدون ارزیابی اتفاق افتاد. در این بین تغییر ماهیت پیام‌رسان‌ها به شبكه‌های اجتماعی یكی از مواردی است كه می‌تواند كمك‌كننده باشد. علاوه بر اینها می‌شود كه حمایت‌ها به سمت یكی دو پیام‌رسان كه از نظر فنی و ساختاری اصولی‌ترند برود تا آن برنامه با قدرت بیشتری به كارش ادامه دهد.
مدیرعامل آی‌گپ ادامه داد: موضوع دیگری كه وجود دارد این است كه برخی از پیام‌رسان‌ها از ظرفیت خوبی در حوزه ساختاری برخوردار هستند و ما هم در بعضی محافل مطرح كردیم كه اگر اینها با هم در یك قالب ادغام شوند، قطعا اتفاق بهتری رخ می‌دهد. این گونه سرعت و اثربخشی كه مدنظر همه ماست به بهترین شكل اجرایی می‌شود. صحبت این موضوع تا الان به صورت جدی مطرح نشده و گاهی جسته و گریخته بحث آن در جلسات پیش می‌آید. اینجا وزارت ارتباطات و مركز ملی فضای مجازی می‌توانند نقش موثری داشته باشند. به هر حال وقتی در هر صنعتی از ادغام صحبت می‌شود، ماجرا به امكاناتی برمی‌گردد كه دولت می‌تواند به عنوان بازیگردان این عرصه فراهم كند. در جریان این اتفاق دو طرف با این‌كه چیزهایی را از دست می‌دهند اما به یك دستاورد اصولی و بزرگ می‌رسند، مثل عمل جراحی ضروری كه دوران درمانی را دارد اما در نتیجه باعث سلامتی می‌شود.
خودخواهی برای ریاست
در این بین البته بعضی از شركت‌ها حاضر به فكر كردن به ادغام نیستند، بحثی كه عسگری هم آن را تایید كرد و گفت: دقیقا همین طور است، چون بعضی مدیران می‌خواهند به هر شكلی مدیر بمانند اما واقعا به چه قیمتی من مدیر بمانم ولی مجموعه و مخاطبم پیشرفت نكند و همچنان در كشور همه از كاربر گرفته تا مسؤولان انتظار كار بزرگ داشته باشند. اینجا گاهی بحث فنی هم پیش می‌آید و دوستانی می‌گویند كه چون ما از فلان تكنولوژی بهره‌مندیم پس پیشروتریم و شما بیایید با ما ادغام شوید تا ما رئیس بمانیم. با این حال من به عنوان یك فرد ذی‌نفع می‌گویم كه خیلی راحت می‌شود با ارزیابی و شاخصه‌های اصولی مدون همه چیز از امكانات گرفته تا دارایی‌ها، توانایی‌های فنی و بازاریابی را مشخص کرده و ادغام
انجام شود.
اگر قرار است كه دولت حمایت كند باید این كار را به صورت یكدست انجام دهد. این كه برخی مسؤولان سمت پیام‌رسانی را می‌گیرند كه هیچ دلیل فنی برایش قائل نیستند و فقط می‌خواهند دیگری نباشد چون با آنها همسو نیستند، جوابگوی مخاطبی كه آن را انتخاب می‌كند، نخواهد بود. همچنین این كه فضا برای یك پیام‌رسان در رویدادها و جاهایی فراهم می‌شود تا خودش را معرفی كند و بعد بقیه از هر چیزی محروم باشند، چندان جالب نیست و باعث دلسردی می‌شود. علاوه بر این با چنین رویكردی، مردم هم حساس شده‌اند، این كه گاهی می‌بینیم یك مسؤول بلندپایه در سازمان‌های مختلف فلان پیام‌رسان را حمایت می‌كند و به این اپراتور و آن جمع در نشست‌های مختلف مدام بگوید كه این پیام‌رسان را حمایت كنید خیلی اثربخش و راهبردی نخواهد بود چون پشتوانه فنی و اصولی ندارد.