تشكیلات خودگردان و راهبرد مبارزاتی

تشكیلات خودگردان و راهبرد مبارزاتی


 محمود عباس رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین در یك اقدام راهبردی اعلام كرد كه تمام همكاری‌های سیاسی و امنیتی خود را با رژیم صهیونیستی متوقف خواهد كرد. محمود عباس این تصمیم را در پی نشست فوق‌العاده شورای مركزی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» اعلام و تاكید كرد كه سازوکار‌های لازم برای توقف همكاری و تقابل با اسرائیل از سوی ساف تهیه شده است.
این تصمیم در پی اقدام غیرقانونی اخیر رژیم صهیونیستی در تخریب یكصد منزل مسكونی متعلق به فلسطینیان ساكن منطقه صور باهر در اطراف بیت‌المقدس اتخاذ شد. كابینه رژیم صهیونیستی اخیرا دستور تخریب صد منزل مسكونی فلسطینیان در شرق بیت‌المقدس را به بهانه نداشتن جواز ساخت صادر كرد كه طی آن این خانواده‌های‌ فلسطینی بدون مسكن و سرپناه باقی مانده‌اند.
با این‌كه شورای امنیت سازمان ملل در گذشته بارها شهرك‌سازی در اطراف بیت‌المقدس شرقی را محكوم كرده بود اما در برابر تخریب منازل مسكونی فلسطینیان سكوت اختیار كرده است.
جنبش‌های مبارز فلسطینی اقدام رئیس تشكیلات خود‌گردان در توقف همكاری با رژیم صهیونیستی را گامی مثبت برای تصحیح مسیر اشتباه‌آمیزی دانست كه محمود عباس طی سال‌های اخیر طی كرده بود.
با این اقدام شرایط فلسطین در كرانه غربی و نوار غزه و شرق بیت‌المقدس تغییر خواهد كرد و یك وحدت رویه مبارزاتی در سراسر فلسطین علیه رژیم صهیونیستی حاكم خواهد شد.
محمود عباس از سال 2005 و پس از مرگ یاسر عرفات رهبر سابق تشكیلات خودگردان به عنوان رئیس این تشكیلات انتخاب شد و از آن زمان تاكنون مسیر خود را از جنبش‌های مبارز فلسطینی جدا كرد.
همكاری تنگاتنگ محمود عباس با رژیم صهیونیستی شكاف عمیقی میان تشكیلات خودگردان و جنبش‌های مبارز فلسطینی به وجود آورد كه رژیم صهیونیستی به خوبی از اختلافات به‌وجود آمده بین فلسطینیان استفاده كرد.
افزایش شهرك‌سازی اسرائیل در اطراف بیت‌المقدس و كرانه غربی و ادامه حملات هوایی علیه ساكنان غزه برآیند همكاری امنیتی تشكیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی در حوزه‌های مختلف سیاسی و امنیتی بود.
اما سرانجام محمود عباس پس از 14 سال  همكاری با رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسید كه ادامه این همكاری در نهایت به این منجر خواهد شد كه اسرائیل خیز بلندی برای اشغال كامل كرانه غربی برخواهد داشت.
طرح معامله قرن نیز كه از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تهیه شده بود، زنگ خطری برای تشكیلات خودگردان فلسطین بود كه در سیاست‌های سازشكارانه خود تجدیدنظر كند. سفر اخیر رهبران جنبش حماس به ایران و رایزنی صالح العاروری، نایب‌رئیس دفتر حماس و هیات همراه با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی افق جدیدی فراروی ملت فلسطین در راستای ایجاد وحدت ملی گشود.
گفته می‌شود در این سفر هیات حماس، مقامات جمهوری اسلامی را از بیهوده بودن سیاست‌های تشكیلات خودگردان برای احقاق حقوق ملت فلسطین آن هم در پرتو سازش رژیم‌های مرتجع عرب با اسرائیل مطلع كرده بودند.
در حقیقت نتیجه رایزنی رهبران حماس با مقامات جمهوری اسلامی در تصمیم اخیر محمود عباس برای قطع همكاری با رژیم صهیونیستی بی‌تاثیر نبوده است.
حماس كه از زمان تاسیس در سال 1987 میلادی در كنار جهاد اسلامی تاكنون مشی مبارزه را در پیش گرفته بود، همواره با سیاست‌های سازشكارانه جنبش فتح مخالفت می‌كرد و آن را بی‌نتیجه می‌دانست. امروز پس از گذشت سه دهه جنبش فتح و به‌طور مشخص تشكیلات خودگردان به این نتیجه رسیدند كه مسیرهای سازش به تشكیل یك دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس منجر نخواهد شد.
تماس اخیر محمود عباس با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در واقع فضای جدیدی برای تقابل عملی همه جریان‌‌های سیاسی و مبارزاتی فلسطین علیه رژیم صهیونیستی ایجاد كرد. از این‌رو اكنون پس از ناامیدی ملت فلسطین از شورای امنیت سازمان ملل، جامعه جهانی و رژیم‌های مرتجع عربی تنها یك راهبرد فراروی ملت فلسطین باقی مانده و آن مبارزه عملی و منسجم با اسرائیل است. اراضی اشغالی پس از سال‌ها شكاف بین حماس و تشكیلات خودگردان از این پس شاهد یك انسجام ملی حقیقی برای مبارزه با رژیم صهیونیستی خواهد بود كه قطعا تاثیر سیاسی و میدانی خود را در درازمدت بر فلسطین اشغالی باقی خواهد گذاشت.
این‌كه سید حسن نصر‌ا...، دبیركل حزب‌ا... لبنان با قاطعیت اعلام كرده كه در دوران حیات خود در مسجد‌الاقصی نماز خواهد خواند یك پیشگویی ساده و احساسی نیست. اظهارات دبیركل حزب‌ا... نشان می‌دهد كه یك استراتژی مبارزاتی همه‌جانبه منطقه‌ای علیه رژیم صهیونیستی آماده شده كه همه طرف‌های محور مقاومت در آن مشاركت فعال خواهند داشت. این استراتژی مبارزاتی در حالی شكل می‌گیرد كه رژیم‌های مرتجع عرب از جمله عربستان، امارات و بحرین در حال عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل در راستای نابودی آرمان ملت فلسطین برآمده‌اند.