خط و نشان تازه پیونگ یانگ برای سئول و واشنگتن

خط و نشان تازه پیونگ یانگ برای سئول و واشنگتن

 كره شمالی روز گذشته اعلام كرد، جدیدترین آزمایش موشكی این كشور هشداری برای «جنگ‌طلبان» كره‌جنوبی است تا واردات سلاح و رزمایش‌های مشترك را متوقف كنند.
به گفته تحلیلگران، این آزمایش موشكی كه اوایل صبح پنجشنبه صورت گرفت، هشداری برای آمریكا نیز به‌شمار می‌رود.
كیم جونگ اون، رهبری كره‌شمالی به شخصه بر آزمایش دو موشك بالستیك كوتاه‌برد نظارت كرد. این اقدام كره‌شمالی در واقع نخستین آزمایش از زمان دیدار میان رهبر این كشور و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا در ماه گذشته میلادی است.
به گزارش رویترز، كیم جونگ اون روز گذشته در واكنش به پرتاب این موشك‌ها گفت: ما مجبوریم آزمایش سلاح‌های فوق‌العاده قدرتمند خود را با هدف مقابله با تهدیدات بالقوه و مستقیمی كه امنیت كشورمان را از سوی كره جنوبی تهدید می‌كند،
انجام دهیم.
رهبر كره‌شمالی در ادامه همسایه جنوبی را به اجرای استانداردهای دوگانه متهم كرد و گفت: آنها از یك طرف از صلح حمایت می‌كنند اما همزمان واردات سلاح‌های جدید و انجام تمرین نظامی را انجام می‌دهند. كره‌جنوبی باید از این اقدامات دست بردارد و هشدار ما را فراموش نكند.
او از موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های موشكی كشورش ابراز خرسندی و اظهار كرد: این سلاح‌ها به صورت واكنش سریع عمل می‌كنند و به‌دلیل پرواز در ارتفاع پایین، رهگیری آنها دشوار است.
از سوی دیگر، نوع واكنش مقامات آمریكایی به اقدام تازه پیونگ یانگ در نوع خود جالب بود.
ترامپ در واكنش به آزمایش موشكی كره شمالی گفت: كره شمالی چیزی غیر از موشك‌های كوچك آزمایش نكرده است. به نظر می‌رسد این موضعگیری ترامپ تلاشی برای زنده نگه داشتن روند مذاكره با كره‌شمالی بوده است. فرماندهی ارتش آمریكا و كره‌جنوبی نیز اعلام كرد: شلیك موشك‌های كره‌شمالی هیچ گونه تهدید مستقیمی علیه ایالات متحده یا كره‌جنوبی نبوده و هیچ تاثیری بر وضعیت دفاعی ما نخواهد داشت.
مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا نیز در اظهاراتی گفته است كه شلیك موشك‌ها از سوی كره‌شمالی یك تاكتیك مذاكراتی است و مذاكرات بین واشنگتن و پیونگ یانگ طی هفته‌های آینده از سرگرفته خواهد شد.