رقابت تنگاتنگ كتاب‌خوان‌های مشهدی و تهرانی

رقابت تنگاتنگ كتاب‌خوان‌های مشهدی و تهرانی


حالا درست است كه گزارش اصلی این صفحه مربوط به ایام زیارت مخصوص امام رضا(ع) است، خبر این ستون هم بی‌ارتباط با بر و بچه‌های مشهدی نیست. یحتمل دورادور در جریان ذوق و شوقی بودید كه ما برای طرح تابستانه كتاب داشتیم. حالا هم این طرح درنهایت بعد از یك هفته به كار خود پایان داد. طرحی كه با شعار «كتاب، همنشین دلنشین» از ۲۵تیر در استان‌ها و از ۲۷تیر  در شهر تهران آغاز به كار كرده بود. هرچند برای اتمام آمار این طرح باید منتظر آمار نهایی ماند اما خانه كتابی‌ها آمار تا یك روز قبل از پایان طرح را در اختیار ما گذاشته‌اند. آماری كه احتمالا با تقریب زیادی همان آمار نهایی هم خواهد بود.
تا اینجای كار داشته باشید كه در اجرای طرح تابستانه كتاب امسال، ۲۹۰هزار و ۷۲۸نسخه كتاب به مبلغ هشت میلیارد و ۲۲۰میلیون و ۴۱۶هزار و ۸۳ تومان به فروش رسیده است. كف كردید، نه؟!  در  این طرح، بیشترین مشاركت را به ترتیب كتابفروشی‌های استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و قم به ترتیب با ۹۵، ۷۹، ۶۸ و ۵۹ كتابفروشی داشته‌اند. این البته به معنای آن نیست كه بیشترین فروش‌ها هم طبق همین قاعده است.
در زمینه پرفروش‌ها به ترتیب كتابفروشی‌های استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، تهران، خوزستان، فارس، قم، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و كرمانشاه در صدر پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس تعداد خرید كتاب قرار دارند كه خب همان طور كه مشاهده می‌شود در این یكی، تهران در رتبه سوم قرار گرفته است. البته این آمار بیشترین فروش تعداد جلد كتاب است وگرنه در زمینه بیشترین فروش از نظر مبلغ ریالی به ترتیب استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان، فارس، قم، خوزستان، آذربایجان‌شرقی، مازندران و كردستان قرار گرفته‌اند.
در طرح تابستانه كتاب سال98 كتاب‎‌خوان‌ها می‌توانستند كتاب‌های تالیفی را با 25 درصد تخفیف و كتاب‌های ترجمه‌ای را با 15 درصد تخفیف خریداری كنند. البته سقف خرید هم 120 هزار تومان تعیین شده بود.