شناسایی ژن‌های مرتبط با ناتوانی ذهنی سرعت گرفت

شناسایی ژن‌های مرتبط با ناتوانی ذهنی سرعت گرفت

آزمایشگاه تحقیقاتی «بررسی عملكردی ژن‌های مرتبط با ناتوانی ذهنی» در مركز تحقیقات ژنتیك دانشكده علوم بهزیستی و توانبخشی ایجاد و راه‌اندازی شد. به گزارش جام‌جم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسین نجم‌آبادی رئیس مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان این‌كه یكی از مهم‌ترین عوامل پیدایش ناتوانی ذهنی، اختلالات و نارسایی‌های ژنتیك است، بیان كرد: بیشتر موارد ناتوانی‌های ذهنی منشاء ژنتیك و تك‌ژنی دارند و اختلال در ژن‌های مرتبط با سیستم عصبی سبب ناتوانی ذهنی می‌شوند.
وی ادامه داد: شناسایی ژن‌های مرتبط با ناتوانی ذهنی به‌خصوص «ناتوانی ذهنی اتوزومال مغلوب» كه به دلیل ازدواج‌های خویشاوندی در ایران شایع‌تر است، اهمیت فراوانی دارد و مطالعات متعددی در این زمینه از 15 سال پیش در مركز تحقیقات ژنتیك آغاز شده است.
این مقام علمی اضافه كرد: در همین زمینه و با هدف بررسی عملكردی ژن‌های جدیدی كه در ارتباط با ناتوانی ذهنی توسط این مركز شناسایی شده‌اند، یك آزمایشگاه تحقیقاتی در مركز تحقیقات ژنتیك و با اجرای طرحی پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری و توسط تیمی سه نفره از پژوهشگران مركز تحقیقات ژنتیك ایجاد و راه‌اندازی شد.
وی همچنین ابراز كرد: تلاش دارم درجریان فعالیت‌های پژوهشی در این آزمایشگاه، مدل حیوانی ژن‌های مرتبط با ناتوانی ذهنی در دروزوفیلا ملانوگاستر (مگس سركه، مگس میوه) كه گونه‌ای مگس از راسته دو بالان است و در حدود 75 درصد تشابه ژنی با انسان دارد با هدف شناسایی ژن‌های قطعی مرتبط با فعالیت‌های مغزی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
رئیس مركز تحقیقات ژنتیك دانشكده علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان كرد: با اجرای این طرح تحقیقاتی با عنوان مطالعات عملكردی جهت تعیین ژن‌های اصلی ایجادكننده ناتوانی ذهنی اتوزومال مغلوب، امید است ژن‌های اصلی وابسته به فعالیت‌های مغزی و مسیرهای مرتبط با آنها كه در عملكرد نورون‌های مغزی و بروز اختلالات شناختی موثر هستند، شناسایی شوند.