از من نخواهید اشتباه نكنم

مجری و تهیه‌كننده برنامه فرمول یك در نشست خبری پاسخگوی انتقادها شد

از من نخواهید اشتباه نكنم

فصل جدید برنامه فرمول یك از 9 تیرماه روانه آنتن شبكه یك شده است. رویكرد فصل جدید این برنامه كاملا اجتماعی است و این برنامه سعی دارد برای رفع آسیب‌های اجتماعی قدم‌هایی بردارد. مجری و تهیه‌كننده این برنامه علی ضیا است و همچون فصل‌های قبلی تلاش می‌كند تا برنامه مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. اسفندماه سال گذشته به‌واسطه این برنامه، مخاطبان چهره مردمی سال را انتخاب كردند و نرگس كلباسی بالاترین رای را آورد. امسال هم عوامل سازنده برنامه فرمول یك تلاش می‌كنند تا رضایت مردم را كسب كنند. روز گذشته مجری و تهیه‌كننده «فرمول یك» همراه با عوامل این برنامه به دعوت اداره‌ كل روابط‌عمومی سازمان در واحد 162 حضور پیدا كردند و ساعتی را به پاسخگویی به تلفن مخاطبان برنامه گذراندند، سپس نشست خبری با حضور رسانه‌ها برگزار شد. او در این نشست درباره رویكردهای این فصل از برنامه فرمول یك، انتقادها و موارد دیگرصحبت كرد.

ادامه مسیر چهره برتر مردمی
مسلما وقتی چند فصل از یك برنامه روی آنتن می‌رود، كار برنامه‌سازان دشوارتر می‌شود، چون با شروع هر فصل باید ایده‌های تازه را به برنامه تزریق كنند تا از این طریق بتوانند نه‌تنها نظر مخاطبان قدیمی خودشان را حفظ كنند، بلكه باید مخاطبان جدید را هم علاقه‌مند به تماشای برنامه كنند.  این اتفاق درباره برنامه فرمول یك افتاده است و هربار عوامل سازنده آن تلاش می‌كنند با دعوت از مهمانان كاملا ویژه هم به آسیب‌های اجتماعی بپردازند و هم این‌كه در كنار طرح كردن مشكلات به دنبال راه‌حل‌های اصولی آن هستند.  علی ضیا در ابتدای این نشست با اشاره به این‌كه فرمول یك با سال گذشته تفاوت بزرگی داشته، گفت: بخش اجتماعی برنامه را تخصصی‌تر كرده‌ایم تا بتوانیم دغدغه‌های مردم را روایت كنیم. همواره سراغ آسیب‌های اجتماعی می‌رویم و افرادی را كه قدمی برای حل این مشكلات برداشته‌اند، معرفی كنیم. فرقی نمی‌كند قدمشان چقدر بزرگ یا كوچك باشد. ادامه این روند نیز در نهایت مثل سال گذشته به انتخاب چهره برتر مردمی سال منجر می‌شود.



چطور ضیا سفیر دوچرخه‌سواری شد؟
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتخابش به عنوان سفیر دوچرخه سواری توضیح داد: خودم نمی‌دانم چطور سفیر شدم، ولی با دوچرخه سركار و سر قرارهایم می‌روم. پیشنهادی هم برای آقای حناچی شهردار تهران دارم كه در شهر چمن نكارند، چون همه آب و محیط زیست را نابود می‌كند. این مجری همچنین یك خاطره بامزه هم از دوچرخه سواری‌اش تعریف كرد: حین دوچرخه‌سواری كلاه می‌گذارم و كسی مرا نمی‌شناسد، بعضی وقت‌ها موتوری‌ها جلوی دوچرخه‌سواران ویراژ می‌دهند تا مثلا حالشان را بگیرند و تفكر غلطی هم مبنی بر این وجود دارد كه اگر سوار دوچرخه می‌شوی پولت به ماشین نمی‌رسد! یك بار در سربالایی خسته و عرق‌ریزان مشغول ركاب زدن بودم كه موتورسواری مرا دید و گفت پشت موتورش را بگیرم تا مرا بالا ببرد و این همدلی و مهربانی او خیلی به دلم نشست.


پاسخگویی
به تلفن مادربزرگ‌ها

علی ضیا به همراه عواملش در واحد 162 حضور داشتند و پاسخگوی تلفن‌های مردمی بودند. ضیا درباره این تجربه عنوان كرد كه لحظات خیلی خوبی داشت. عوامل برنامه در این فاصله حدود ۶۲۰ تلفن داشتند كه از بین آنها موفق شدند به ۲۶۰ تلفن جواب بدهند. این مجری ادامه داد: از مادربزرگ‌ها گرفته تا نوجوان ۱۳ ساله در این فرصت با 162 تماس گرفتند و دایره مخاطبانمان‌ از شمال شهر تهران تا روستایی كه فصل غوره چینی را پشت‌سر می‌گذارند، بود كه این موضوع نشان‌دهنده قدرت تلویزیون و تاثیرگذاری بالای آن در همه جای سرزمین ایران و نشان‌دهنده مخاطبان بسیار رسانه ملی است.


دشمن زیاد دارم!
این مجری در بخشی از نشست خبری عنوان كرد، «خوشبختانه دشمن زیاد دارد.»
وی افزود: اما آنها كم‌اطلاع هستند و سعی كردند جریانی درست كنند كه به جایی نرسید و با یك پاسخگویی كوتاه در برنامه حل شد. ما در این برنامه درباره مسائل سیاسی اظهارنظر نخواهیم كرد، بلكه به مسائل اجتماعی واكنش نشان می‌دهیم؛ مثلا اجاره‌خانه بالا رفته با این موضوع شوخی كرده‌ایم و درباره هرچیزی كه به صورت مستقیم به مردم مربوط می‌شود، صحبت می‌كنیم و رسالتمان به چالش كشیدن مسائل سیاسی نیست بلكه به موضوعات مورد دغدغه مردم می‌پردازیم و از مسؤولان درباره آنها جواب می‌خواهیم. مثل مساله آب در خوزستان كه در حد توانمان با این موضوع برخورد كرده‌ایم و برخورد هم خواهیم كرد.
ضیا درباره مدت زمان پخش فرمول یك گفت: ما تا ۸ محرم روی آنتن می‌رویم، بعد از آن ده روزی به احترام تاسوعا و عاشورا و مراسم‌های بعد از آن، برنامه تعطیل می‌شود. سپس برنامه تا شب یلدا ادامه خواهد داشت. بعد از این، تصمیم با مدیر شبكه است. سال گذشته كه آقای زین‌العابدین تاكید داشتند هرچه سریع‌تر به بحث چهره مردمی بپردازیم از این رو برنامه تا بهمن‌ماه بیشتر روی آنتن نرفت.



خودت هم باید درستش كنی!
ضیا در بخشی از این نشست در پاسخ به این‌كه چه ساز و كاری برای حمایت از مجریان تلویزیون وجود دارد، بیان كرد: زمانی كه در شبكه سه بودم، مشكلی برای من و برنامه پیش‌آمد و انتقاد نمایندگان مجلس را هم به دنبال داشت. مدیر وقت شبكه گفت خودت انجام دادی، خودت هم باید درستش كنی! اما در شبكه یك آقای زین‌العابدین از من حمایت می‌كند و بخشی از مشكلات اصلا به من گفته نمی‌شود و خودشان حل می‌كنند.
وی درباره چهره‌های مردمی گفت: زمان پروژه چهره مردمی یادم هست  اغلب ساعت ۹ شب از دفتر بیرون می‌رفتم، اما پیش می‌آمد كه آقای زین العابدین تازه ساعت ۱۱ شب از دفتر خودشان به من زنگ می‌زدند و پیگیر موضوعی مرتبط با بحث چهره مردمی بودند و مثل یك تهیه‌كننده ارشد ناظر كار بودند. وقتی هم كه در عید به مناطق سیل‌زده رفته بودم، مردی در آق‌قلا كه روی قایق می‌رفت به من می‌گفت سال دیگر من هم بین چهره‌های مردمی برنامه شما هستم و ایجاد این حس در مردم، به واسطه همین ارزشی است كه مدیر شبكه برای این برنامه قائل است.
مجری فرمول یك با اشاره به آیتم‌های مختلف برنامه عنوان كرد: ما چهره‌های مردمی را رها نمی‌كنیم. هرچند وقت یك بار به منطقه زندگی آنها سفر می‌كنیم و از روند زندگی‌شان باخبر می‌شویم. همچنین آیتم قهرمانان كوچك را ایجاد كرده‌ایم و به مناطق محروم می‌رویم و به نوعی به برخی كمك می‌كنیم تا به این قهرمانان تبدیل شوند. وی اضافه كرد: ما تیم تحقیق شش نفره‌ای داریم كه حضوری كار می‌كنند و غیر از آنها افرادی هم غیرحضوری هستند و چند نفر هم آیتم‌ساز داریم كه در نهایت تیم‌مان حدود ۴۰ نفر می‌شود.



ما رو سفیدیم!
ضیا همچنین در پاسخ به سوالی درباره اتاق فكر برنامه و تحقیق درباره مهمانان، عنوان كرد: رسالت ما برنامه‌سازی است و وزارت اطلاعات یا وزارت علوم نیستیم كه قبل و بعد زندگی افراد را پیش از حضور در برنامه مرور كنیم. من یك برنامه‌ساز هستم، هرگز از من نخواهید اشتباه نكنم. خیلی جاها از مردم برای كار خیر پول گرفته‌اند و هنوز تكلیف آن پول‌ها معلوم نیست اما در برنامه ما همه چیز شفاف و روشن است. ما كودكی را دعوت كردیم كه هزار صفحه پرونده پزشكی دارد و در نتیجه حضور او را جزو حاشیه یا كم‌اطلاعی برنامه نمی‌دانم و فرمول یك روند طبیعی خود را طی كرده است. سر آن موضوع، همه تلاش كردند برنامه را بدنام كنند اما خوشبختانه فرمول یك آنقدر روسفید است كه روسیاهی به آنها ماند.