فلسطینی‌ها و داستان تلخ خانه‌های تخریب شده

فلسطینی‌ها و داستان تلخ خانه‌های تخریب شده


شبكه الجزیره در گزارشی به حال و اوضاع فلسطینی‌هایی پرداخت كه رژیم اشغالگر اخیرا به شكل غیرقانونی خانه‌هایشان را تخریب كرده است. حقیقت تلخ و عجیب ماجرا اینجاست كه این افراد حالا باید حتی هزینه این تخریب را نیز به این رژیم پرداخت كنند. بنا بر این گزارش، نشانه‌های حسرت در چهره اسماعیل عبیدیه، شهروند فلسطینی پس از نگاه كردن به خرابه خانه‌اش نمایان است و او می‌ترسد كه شش‌فرزندش با این صحنه مواجه شوند و ببینند كه خانه‌شان ویران شده است.
عبیدیه در مقابل فرزندانش احساس ضعف می‌كند، زیرا او نتوانسته رویای حفاظت از خانه‌شان را محقق كند. حدود سه سال از ساخت خانه عبیدیه با سنگ قرمز و قرار دادن تمام وسایل رویایی در داخل آن می‌گذرد. آنها هرچه پول داشتند صرف ایمن سازی این ساختمان كردند تا بتوانند تمام زندگیشان را در آنجا سپری كنند. آنها مدت طولانی بود كه به خاطر تحقق رویای زندگی‌شان قرض دار بودند كه این رویا مقابل چشمانشان از بین رفت. پس از عملیات تخلیه كه پیش از تخریب صورت گرفت، اسماعیل نمی‌دانست به همراه فرزندانش كجا ساكن شود، اما در نهایت همگی آنها را در دو اتاق قدیمی در خانه مادرش در منطقه‌ای نزدیك دور هم جمع كرد.
محمد ابوطیر، شهروند فلسطینی دیگر و نزدیكانش نیز پس از مصادره اراضی‌شان با همین اندوه مواجه هستند.
ابوطیر كه پیشتر صاحب یك ساختمان چهار طبقه بود، به الجزیره می‌گوید خودش و نزدیكانش پیش از انفجار خانه‌اش، هرچه پول داشتند جمع كرد تا یك خانه چهار طبقه در اراضی باقیمانده بسازد و سرپناهی برایشان باشد. وی در مقابل خانه منفجر شده‌اش می‌ایستد و آن را به یك انجمن خیریه توصیف می‌كند كه هدف از آن اسكان نزدیكان و اهالی قدس بوده است.
با وجود تخریب خانه‌اش اما ابوطیر از فلسطینی‌ها می‌خواهد اراضی خود را ترك نكرده و از صحنه‌های ویرانی‌ نترسند، زیرا به عقیده او هدف از این اقدام صهیونیست‌ها تخلیه قدس، كوچاندن ساكنان آن و باقی گذاشتن اشغالگران در آن است، هدفی كه پیشتر و با مصادره اراضی فلسطینی برای شهرك‌سازی محقق نشد و پس از انفجار ساختمان وی نیز محقق نخواهد شد.
اتفاقاتی كه برای این شهروند فلسطینی رخ داده به همین جا ختم نمی‌شود و وی منتظر تصمیم قضایی از سوی رژیم صهیونیستی است تا مبلغی بالغ بر ۳۰۰ هزار دلار را به عنوان اجاره تجهیزات رژیم اشغالگر و هزینه مواد منفجره استفاده شده برای تخریب طرح اقتصادی خود پرداخت كند. ابوطیر به یك خودروی نظامی متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی كه در منطقه گشت می‌زند، نگاه می‌كند و سربازان آن را خوارترین افراد در جهان توصیف می‌كند.
در كنار عبیدیه و ابوطیر، اكرم زواهره بر نصب پرچم فلسطین بر فراز خرابه خانه‌اش اصرار دارد كه بلدوزرهای رژیم اشغالگر آن را تخریب كردند. بزرگ كردن مساحت این خانه، آرزو و رویای فرزندان و خانواده زواهره بود. زواهره به الجزیره می‌گوید: او اخیرا حدود 4000 دلار به رژیم صهیونیستی پرداخت كرد، زیرا یك دادگاه صهیونیستی یك روز پیش از تخریب خانه‌اش مدعی شد كه او برای به تعویق انداختن عملیات تخریب تلاش خواهد كرد.
حماده حماده، رئیس كمیته اهالی منطقه وادی الحمص بار دیگر اشاره كرد در جنایت وادی الحمص، ۷۲ واحد مسكونی تخریب شدند و در جریان آن ۳۲ نفر از اهالی قدس آواره شده و در حال حاضر پناهگاهی ندارند. وی در گفت‌وگو با الجزیره، این اقدام را مرحله اول تخریب می‌داند و معتقد است تخریب قریب‌الوقوع دیگری توسط دادگاه‌های رژیم صهیونیستی در راه است كه احتمالا بر اساس آن ده‌ها واحد مسكونی دیگر در همین منطقه تخریب شوند و این به آن معناست كه تراژدی عبیدیه، ابوطیر و زواهره احتمالا علیه دیگر فلسطینی‌ها در همین منطقه تكرار می‌شود. / ایسنا