نَقل

نَقل


سیروس مقدم، كارگردان مجموعه تلویزیونی «پایتخت» در آستانه تولید فصل ششم این سریال، در یادداشتی برای مهر، ویژگی‌های این اثر و دلایل جذابیت و موفقیت آن را از نگاه خود تبیین كرد.مقدم نوشت:
 پایتخت برگرفته از زندگی روزمره و رویدادهای معمولی و واقعی در دل جامعه است. خانواده‌ای ایرانی و مسلمان كه شبیه بسیاری از خانواده‌های جامعه‌مان انتخاب شده و زندگی می‌كنند. در پایتخت موضوعاتی به فیلمنامه تبدیل می‌شود كه بسیار شبیه زندگی واقعی مردمان اطراف‌مان است كه با حساسیت و وسواس نویسندگان در خلق لحظات كمیك ناب و شخصیت‌های باورپذیر و قابل همذات‌پنداری، پدیدار شده است.
 ساده‌زیستی، احترام به بزرگ‌ترها و به همدیگر، اتحاد و همدلی بین اعضای خانواده حتی در شرایط سخت و مهلك، صداقت در رفتار و گفتار، اعتقاد به حلال و حرام و روزی حلال، خداترسی، تعصب و غیرت و مردانگی مردان خانواده و عقل و درایت و دوراندیشی زنان خانواده و... همگی دست به دست هم داده‌اند تا پایتخت را با سلیقه مخاطب عجین و همراه كند.
 از سوی دیگر، استفاده درست و بجا از گویش و لهجه اقوام و محترم شمردن خرده‌فرهنگ‌ها و تكیه به آداب و رسوم بومی و محلی و احیای فرهنگ یك منطقه، گویی دنیای جدیدی برای مخاطب گشوده می‌شود و با رنگ و بویی تازه، فارغ از فضاهای سرد و بی‌جان آپارتمان‌ها و ازدحام و خشونت شهری و عوارض مدرنیته، طبیعت زیبای شمال را به نمایش می‌گذارد و چشم‌نوازی می‌كند.
 تكیه به موسیقی اقوام و معرفی نمودن آواهای محلی و سازهای بومی كه مهجور مانده‌اند نیز دیگر علت حال خوب مخاطبان از دیدن پایتخت است.