چین آماده جنگ تجاری با  آمریكا

اعلام تعرفه‌های جدید بر واردات کالاهای چینی از سوی آمریکا ، تنش بین واشنگتن و پکن را بیش از پیش کرده است

چین آماده جنگ تجاری با آمریكا

ژانگ جون، سفیر جدید چین در سازمان ملل متحد می‌گوید كشورش آماده جنگ تجاری با آمریكا است، اما تنش‌های تجاری ممكن است به همكاری‌های دو طرف بر سر كره شمالی لطمه بزند. این سخنان بعد از آن بیان می‌شود كه دونالد ترامپ به دنبال مذاكرات بی حاصل هیات‌های چینی و آمریكایی هفته گذشته در شانگهای اعلام كرد قصد دارد از ماه آینده بر ۳۰۰میلیارد دلار از كالاهای وارداتی از چین تعرفه ۱۰ درصدی اعمال كند. جنگ تجاری بین این دو ابرقدرت تاكنون خسارت‌های زیادی را بر اقتصاد جهانی وارد كرده است . با این حال هیچ چشم‌اندازی مثبتی در مسیر بهبود این كشمكش دیده نمی‌شود .

به گزارش فارس، سفیر جدید چین در سازمان ملل متحد جمعه هشدار داد در صورتی كه ایالات متحده بخواهد با چین در زمینه تجارت بجنگد، چین هم آماده است با آمریكا در این زمینه بجنگد. ژانگ جون در اظهاراتی كه برای یك دیپلمات سازمان ملل غیرمعمول به‌شمار می‌رود، اقدام ترامپ را «اقدامی غیرعقلانی و غیرمسؤولانه» توصیف كرد و از آمریكا خواست به مسیر صحیح بازگردد. او گفت پكن آماده است با آمریكا مقابله به مثل كند. او گفت: «موضع چین بسیار روشن است كه اگر آمریكا می‌خواهد صحبت كند، ما هم صحبت می‌كنیم. اگر بخواهد بجنگد، ما هم می‌جنگیم.»ژانگ جون در پاسخ به این سوال كه آیا روابط تجاری چین و آمریكا می‌تواند به همكاری‌های دو طرف بر سر كره‌شمالی لطمه وارد كند، گفت: «تصور این دشوار است كه شما از یك طرف خواستار همكاری شریكتان باشید و از طرف دیگر به منافع او لطمه وارد كنید.»
تصمیم جدید ترامپ
دونالد ترامپ پنجشنبه اعلام كرد قصد دارد از ماه آینده بر ۳۰۰  میلیارد دلار از كالاهای وارداتی از چین تعرفه ۱۰ درصدی اعمال كند. گفته می‌شود در میان این تعرفه‌های جدید بیش از 44 میلیارد دلار آن برای تلفن‌های همراه هوشمند و نزدیك به 38 میلیارد دلار آن برای لپ تاپ و مابقی برای اسباب بازی و هدایای كریسمس و... در نظر گرفته شده است.
رئیس‌جمهور آمریكا پیشتر بر ۲۵۰ میلیارد دلار كالاهای وارداتی از چین تعرفه ۲۵ درصدی وضع كرده بود. چین نیز در مقابل بر ۱۱۰ میلیارد دلار كالاهای وارداتی از آمریكا تعرفه وضع كرد. خبر اعمال تعرفه تازه بر كالاهای چینی یك روز پس از پایان مذاكرات تجاری دو كشور اعلام می‌شود. دوازدهمین دور مذاكرات تجاری آمریكا و چین روز چهارشنبه در شانگهای چین به پایان رسید. درحالی كه كاخ سفید این مذاكرات را سازنده خواند، كارشناسان گفتند این مذاكرات كاملا بی‌حاصل
بوده است.
قرار است دور بعدی این مذاكرات
۱۰ شهریور (اول سپتامبر) در واشنگتن از سر گرفته شود. رئیس جمهور آمریكا روز
پنجشنبه گفته بود، فكر می‌كنم رئیس‌جمهور  شی‌جین‌پینگ خواهان دستیابی به توافق است اما رك و پوست كنده، او به اندازه كافی سریع پیش نمی‌رود. ترامپ معتقد است جنگ تعرفه كنونی در حال لطمه زدن به چین است و تاثیری بر آمریكا ندارد، اما برخی منابع نظری بر عكس این داشته و می‌گویند این جنگ تجاری در نهایت به ضرر آمریكا تمام خواهد شد.
نبرد بی‌پایان
تصمیم ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه‌های سنگین 10 درصدی بر واردات كالاهای چینی به آمریكا به منزله آن است كه تقریبا كل صادرات چین به آمریكا مورد تعرفه قرار گیرد . با این حال كارشناسان می‌گویند این فشارها پكن را تسلیم نخواهد كرد . در واقع سال‌هاست كه چین در برابر آمریكا بخصوص در مسائل تجاری و سیاسی مماشات می‌كند، اما نرمش این كشور در ترامپ تاثیرگذار نبوده و برعكس آمریكا یك جنگ تمام عیار تجاری علیه چین به راه انداخته است. از این‌رو پكن بخواهد یا نخواهد درگیر مناقشه‌ای جدی شده و راهی جز مقابله نخواهد داشت. همین موضوع باعث شد صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود اعلام كند جنگ اقتصادی این دو كشور باعث ركود اقتصادی فزاینده در جهان شده و كشورهای دیگر را هم به خطر انداخته است.كارشناسان می‌گویند رشد آهسته‌تر اقتصادی چین شروع شده و اگر این كشور باز هم در جنگ تعرفه‌ها با آمریكا جلوتر برود باز هم مشمول خسارات بیشتری خواهد شد و البته چین فعلا راه دیگری جز مبارزه ندارد.
گرك آلن از شورای تجارت چین و آمریكا می‌گوید با افزایش تعرفه‌های آمریكا حالا چینی‌ها از میز گفت‌وگوها دورتر خواهند شد و انتظار می‌رود مشكلات و چالش‌های بیشتری برای رسیدن به توافق در پیش باشد. وانگ نیان، كارشناس دانشگاه مردم در پكن هم بر این باور است كه مشكلات فقط برای چین نخواهد بود، بلكه كشاورزان آمریكایی نیز با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهند شد. وی معتقد است امكان تلافی‌جویی از سوی چین بسیار زیاد است.
آمریكا زیان خواهد دید
نشریه اتریشی اشتاندارد با اشاره به آمارها و داده‌های رسمی از مراودات تجاری آمریكا و چین می‌نویسد افزایش تعرفه‌ها از سوی دولت دونالد ترامپ بیشتر به زیان آمریكا تمام شده است. به گزارش ایرنا، این نشریه روز شنبه با بررسی تحولات جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین اعلام كرد محاسبات دونالد ترامپ برای به دست آوردن عواید بیشتر از تجارت با پكن با اعمال تحریم‌ها اشتباه بوده است. بر این اساس شواهد حاكی است كه تاكنون سیاست‌های سختگیرانه ترامپ به نتیجه مطلوب نرسیده و داده‌های آماری از بازرگانی دو كشور در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد واشنگتن در این رویارویی خسارت بیشتری نسبت به پكن دیده است.
بنابراین گزارش، تراز تجاری چین در مبادلات كالا با آمریكا در ماه ژوئن (تیر) ۳۰ میلیارد دلار مثبت بوده، در حالی كه این رقم در ماه قبل از آن (خرداد) ۲۷ میلیارد دلار بوده است. در همین حال روند مبادلات تجاری در نیمه اول سال جاری میلادی تغییر موازنه به سود چین را تأیید می‌كند به طوری كه در شش ماهه اول سال گذشته صادرات چین به آمریكا ۱۳۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بیش از واردات بوده كه این میزان در مدت مشابه امسال به ۱۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار
رسیده است.
تحلیلگران بر این باورند كه چین امیدوار است ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریكا شكست بخورد و به این ترتیب مناقشه و جنگ تجاری كه او از زمان ورود به كاخ سفید آغاز كرده خاتمه یابد. این درحالی است كه دونالد ترامپ هم گفته است پكن نباید منتظر انتخابات آینده آمریكا باشد. روسای جمهور دو كشور، ماه گذشته در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در ژاپن به توافق رسیدند كه مذاكرات را بار دیگر از سربگیرند. ترامپ همچنین در آن نشست قول داد تعرفه جدید بر كالاهای چینی تا مشخص شدن نتیجه مذاكرات جدید اعمال نكند. از آغاز مذاكرات تجاری چین و آمریكا از فوریه ۲۰۱۸ (بهمن ۹۶) به این‌سو، دو كشور در ۱۱ نشست دوجانبه در مورد اكثر مسائل مورد اختلاف به توافق رسیدند، اما مذاكرات بارها به‌خاطر عهدشكنی آمریكا دچار فراز و نشیب شده است.