مشكلات بنیادی فرهنگ و هنر

مشكلات بنیادی فرهنگ و هنر


ابراهیم وحیدزاده، كارگردان سینما در پی اظهارات سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد مردم كشور به سینما گفت: افراد جامعه سلیقه‌ها و سطح سواد و دانش گوناگونی دارند، آنها خواست‌های مختلفی دارند و دوست دارند در سینما بتوانند فیلم‌هایی در  گونه‌های متنوع را تماشا كنند، اما وقتی سینمای ایران تنها از كمدی‌های آبكی بزن‌دررویی حمایت می‌كند، چرا مردم باید به سینما بروند؟ سینمای ایران را كمدی‌های آبكی و سخیف احاطه كرده و ما در آن هیچ فیلمی در گونه‌های تاریخی، پلیسی، وحشت، دینی و... شاهد نیستیم!
كارگردان فیلم‌های سینمایی مجسمه و عشق‌فیلم در گفت‌وگو با سینماپرس افزود: این‌كه ۸۸ درصد از مردم به سینما نمی‌‌روند آماری عجیب و نگران‌كننده است. ما می‌دانستیم كه مردم كمتر به سینما می‌روند اما نه تا این اندازه! بنده معتقدم این اتفاق عجیب دلایل متعددی دارد كه از جمله آنها مشكلات اقتصادی جامعه نیز هست.
او ادامه داد: از یك سو مردم درگیر مشكلات معیشتی‌شان شده‌اند و دل و دماغی برای سینما رفتن ندارند و از سوی دیگر، همان‌طور كه اشاره كردم ما با فیلم‌هایی روبه‌رو هستیم كه نمی‌توانند با سلیقه و نیازهای عموم افراد جامعه ارتباط برقرار كنند. باعث تأسف است سینمای ایران به دست آدم‌هایی افتاده كه فیلم‌هایی می‌سازند و از ساخت این فیلم‌ها تنها به دنبال كسب درآمد و منافع شخصی‌شان هستند و به هیچ عنوان دغدغه‌ای برای ارتقای فرهنگ و هنر ندارند و وضعیت آینده سینما نیز برایشان خالی از هر اهمیتی است.
این سینماگر با بیان این‌كه مشكلات حوزه فرهنگی و هنری كشور بنیادی است تأكید كرد: بنده معتقدم همه اهالی فرهنگ و هنر باید با دلسوزی برای رشد و اعتلای این حوزه بسیار مهم دلسوزی كنند و با همت و پشتكار دست در دست هم دهند تا شاهد برطرف شدن مشكلات عدیده در این حوزه باشیم. متأسفانه این روزها نه تنها سینما حال خوشی ندارد، بلكه سایر حوزه‌های فرهنگی و هنری مانند تئاتر، موسیقی، كتاب و... هم دچار مشكلات جدی است.