همدلی از هم‌زبونی بهتره

توصیه‌هایی برای كارآفرینانی كه به دنبال افزایش بازده با ایجاد حس مشاركت و همكاری میان كاركنان‌شان هستند

همدلی از هم‌زبونی بهتره

همكاری و همدلی یكی از مهم‌ترین كلیدهای مورد نیاز برای راه‌اندازی كسب‌وكاری نوپا و موفق است. معمولا افراد در هر محیطی كه بتوانند با دیگران به خوبی ارتباط برقرار كند توانمندی‌هایشان بیشتر شكوفا می‌شود و انگیزه بیشتری برای كار و تلاش خواهند داشت. زمانی كه تمركز كسب‌وكاری بر همكاری و تعامل معطوف باشد، كاركنان نیز احساس می‌كنند عضوی از یك مجموعه بزرگ‌تر هستند و همه چیز را به خودشان محدود نمی‌كنند. از سوی دیگر در تعامل و همكاری، امكان هم‌افزایی و استفاده از توانمندی‌های جمعی برای حل مسائل را به دنبال خواهد داشت. با وجود این یكی از سخت‌ترین چالش‌های فردی، تغییر از ذهنیت فردمحور به كار گروهی و تعامل با دیگران است. بنابراین ایجاد روحیه همكاری و كارگروهی میان كارمندان یك مجموعه از مهم‌ترین نكاتی است كه هر كارآفرینی باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد و در رأس وظایفش قرار دهد. در ادامه شگردهای ساده‌ای كه می‌تواند به ایجاد و افزایش روحیه همكاری در میان اعضای یك مجموعه بینجامد را بررسی خواهیم كرد. برگرفته از: Entrepreneur

دلیلی واضح و متقاعدكننده برای همكاری ارائه کنید
برای ایجاد تیمی یكپارچه باید بتوانید دلیلی قانع‌كننده برای همكاری هر یك از اعضا در جهت دستیابی به هدف نهایی مجموعه كسب‌وكارتان فراهم كنید. هرچه مأموریت كسب‌وكارتان واضح‌تر و جذاب‌تر باشد كارتان برای متقاعد كردن كارمندان برای مشاركت و تلاش به عنوان عضوی از یك مجموعه به منظور دستیابی به اهداف كلی مجموعه ساده‌تر خواهد بود. زمانی كه دلیل شفاف و محكمی برای مشاركت در كاری وجود داشته باشد، افراد نیز به طور ذاتی مانند راهبرشان نسبت به اهداف و برنامه‌های شركت انگیزه پیدا می‌كنند و خود را جزئی از آن خواهند دانست. اگر به هر دلیلی هدف و خواسته اصلی روشن نباشد، بهانه‌های زیادی برای همكاری نكردن با یكدیگر پیدا خواهند كرد. برای ایجاد حس تعامل و همكاری باید دیدگاه و اهداف به‌خوبی برای تك‌تك اعضا جا بیفتد.


در مورد وظایف كارمندان گفت‌وگو كنید
حس تعامل و همكاری باید در عمل به كارمندان منتقل شود. برای تقویت این حس میان اعضای یك تیم باید هر فرد وظایف شخصی و شكل تعاملش با دیگران را به‌خوبی بداند. اگر هر فرد به طور دقیق جایگاهش را بداند و محدوده وظایفش مشخص باشد، كارایی تیم  به طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت و هیچ فردی به طوری اتفاقی وارد حیطه وظایف شخص دیگر نخواهد شد و به دنبالش اختلافات ناخواسته شكل نخواهد گرفت. در فضای همكاری هر یك از اعضای تیم حس مشاركت و دخیل بودن در نتیجه نهایی كار را خواهد داشت. با ایجاد چنین دیدگاهی در مجموعه زمان دستیابی به هدف، احساس پیروزی جمعی جایگزین احساس موفقیت فردی می‌شود. این موفقیت جمعی موجب ایجاد حس همبستگی بیشتر و رفاقت در میان همه اعضای گروه خواهد شد.


اهداف كوتاه‌مدت مشخص كنید
برای ایجاد فضایی كه به اعضای تیم حس موفقیت و پیروزی منتقل كند، باید بتوانید به صورت دوره‌ای اهداف مشخصی را برای مجموعه تعریف كنید تا تلاش‌ها برای دستیابی به این اهداف پیش برود. هدف اصلی از تعیین این اهداف كوتاه‌مدت، فراهم كردن شرایط به دست آوردن موفقیت‌های قابل دستیابی برای اعضای گروه است. این موفقیت‌های كوچك تأثیر شگفت‌آوری بر از میان برداشتن موانع و ایجاد حس مثبت به صورت انفرادی و جمعی خواهد داشت. به علاوه باید در طول زمان، اهداف را به طور مداوم بررسی و در صورت نیاز متناسب با شرایطی كه هنگام كار پیش می‌آید، اصلاح كنید. در پایان هر دوره هدف‌گذاری كوتاه‌مدت باید تمام اعضای تیم را در جریان دستاوردهای نهایی قرار دهید تا علاوه‌بر ایجاد حس انگیزشی بیشتر در نتیجه به‌بار نشستن تلاش‌هایشان، نقاط ضعف و قوت كارشان را بشناسند و برای اصلاح آن برنامه‌ریزی كنند. این میزان شفافیت در كار از ایجاد حس سردرگمی، فردگرایی و تجزیه همبستگی تیم جلوگیری خواهد كرد.




كارمندان‌تان را به برقراری ارتباط خانوادگی خارج از محیط كار تشویق كنید
بیشتر افراد زندگی شخصی پر مشغله‌ای دارند و معمولا سعی می‌كنند از اضافه كردن افراد جدید به دایره زندگی شخصی و غیركاری‌شان پرهیز كنند. اما بر قراری ارتباط میان همكاران خارج از محیط كاری می‌تواند به بهبود تعامل، افزایش درك، از بین بردن پیش‌داوری‌ها و اعتمادسازی كمك شایانی كند. زمانی كه روابط خانوادگی خارج از محیط كار شكل بگیرد، افراد با شخصیت واقعی همكارشان مواجه می‌شوند و راحت‌تر می‌توانند ارتباط برقرار كنند. تقویت روابط میان كارمندان از ایجاد دیدگاه‌های منفی نادرست، خصومت‌های ناخواسته و دسته‌بندی‌ها و تبعیض رفتاری جلوگیری می‌كند. زمانی كه روابط انسانی جایگزین روابط كاری شود، كمتر انگشت اتهام را به سمت هم نشانه می‌گیریم و احساس همدلی و همبستگی بیشتری خواهیم داشت.



به قول‌هایتان عمل كنید و به درخواست‌ها اهمیت دهید
یكی از روش‌هایی كه می‌تواند حس اعتماد و همبستگی را در میان اعضای تیم تقویت كند تا خود را به شكل خانواده‌ای بزرگ ببینند، جدی گرفتن خواسته‌های كارمندان و عمل به وعده‌ها یا وظایفی است كه در قبال شان دارید. علاوه‌بر این، گاهی اعضای تیم‌های كاری نسبت به هم متعهد هستند اما معمولا خیلی احساس تعهد زیادی به مشتریان یا سایر مجموعه‌هایی كه با آنها همكاری دارند نمی‌كنند. زمانی كه به درخواست‌های مشتریان اهمیت دهید و نشان دهید كه اعضای مجموعه در تلاش هستند تا به خواسته‌های مشتریان و آنچه كه وعده داده‌اند عمل كنند، قدم بزرگی در ایجاد حس اعتماد در مشتریان خواهید برداشت. یكی از اولین سوال‌هایی كه ذهن هر مشتری یا هر فردی كه بخواهد با كسب‌وكارتان همكاری كند را درگیر می‌كند این است كه آیا می‌تواند به شما اعتماد كند؟ زمانی كه به نحوی عمل كنید كه علاوه‌بر اعضای مجموعه، مشتریان محصول تان نیز به شما برای دستیابی به خواسته‌هایشان اعتماد كنند، كسب‌وكارتان به‌سرعت توسعه پیدا می‌كند، ارتباطات تان گسترده‌تر می‌شود و در واقع نتیجه عملكرد خوب تان را خیلی زود برداشت خواهید كرد.



خلاقیت را تشویق كنید
برای رشد مجموعه كسب‌وكارتان باید تلاش كنید شرایطی آزاد و به دور از قضاوت فراهم كنید كه كارمندان به ایجاد توفان‌های ذهنی تشویق شوند و همیشه ذهن پرسشگری داشته باشند. افراد یك مجموعه باید به نحوی هدایت شوند كه بدانند رویارویی با چالش‌ها و مشكلات اجتناب‌ناپذیر است اما عبور از آنها با موفقیت به هیچ وجه دور از دسترس نیست. زمانی كه روحیه «من می‌توانم» در مجموعه كسب‌وكارتان جا بیفتد، اعضای تیم نیز تشویق می‌شوند كه این باور را زندگی كنند. همچنین از آنها بخواهید كه فكر كردن، علت‌یابی و ایده‌پردازی را به عادت‌های روزانه‌شان تبدیل كنند. هر چقدر كه اعضای تیم بیشتر احساس كنند كه راهبرشان افكارشان و نظرهایشان را می‌شنود و درك می‌كند، انگیزه بیشتری برای عملكرد بهتر، تأثیرگذاری بیشتر و بروز خلاقیت‌هایشان خواهند داشت.



از حداكثر توانمندی تیم بهره ببرید
برای تقویت هر یك از اعضای تیم بهتر است به دنبال پررنگ كردن و بروز توانمندی‌هایشان باشید تا این كه ضعف‌هایشان را به رخ بكشید. یكی از بهترین روش‌ها برای بروز توانایی‌های شخصیتی و ایجاد همبستگی بیشتر میان اعضای تیم استفاده از آزمون‌های استاندارد ارزیابی شخصیت و به اشتراك‌گذاری نتایج آن در جلسه‌ای گروهی است تا علاوه‌بر این كه هر فرد از ویژگی‌های شخصیتی‌اش آگاهی عمیق‌تری پیدا می‌كند، با سایر همكارانش نیز بهتر آشنا شود. به علاوه این تمرین می‌تواند مشخص كند كه برای انجام هر كاری بهتر است به چه شخصی با توجه به توانمندی‌های شخصی‌اش مراجعه شود. زمانی كه اعضای یك تیم بر این اساس چیده شوند، موفقیت هریك از آنها در این مسیر قطعی خواهد بود زیرا هریك در بهترین جایگاه براساس نقاط قوت و توانمندی‌هایش قرار دارد.



انسجام اعضا را تقویت كنید
گروه‌هایی كه انسجام بیشتری دارند و عملكردشان یكپارچه است، احتمال موفقیت بیشتری خواهند داشت. یكی از دلایل موفقیت در مجموعه‌های یكپارچه این است كه تمام اعضا تا جایی كه امكان دارد در جریان همه جزئیات قرار می‌گیرند. وقتی كارمندان تا این حد در كار دخیل شوند و در جریان امور باشند، احساس می‌كنند عملكردشان در نتایج مجموعه اثرگذار است، به همین دلیل ناخودآگاه همواره تلاش می‌كنند كه عملكرد بهتری از خودشان ارائه دهند. یكی از روش‌های بسیار تأثیرگذار در افزایش انسجام یك مجموعه، برگزاری جلسات صبحگاهی است كه در آن همه اعضای تیم كارهایی كه قرار است امروز دنبال كنند را در آن مطرح می‌كنند تا در صورت نیاز با همفکری به شكل كارآمدتری تغییرش دهند. این جلسات علاوه بر جلوگیری از موازی‌كاری میان اعضا، حس مثبت رقابت و تلاش را میان اعضای تیم تقویت خواهد كرد. از سوی دیگر همه اعضا در جریان كارهای همدیگر خواهند بود و هماهنگی بیشتری میان‌شان ایجاد خواهد شد.



به دنبال شناسایی، تشویق و معرفی تعاملات
 و همبستگی‌ها باشید

یكی از نكات مهمی كه برای موفقیت كسب‌وكارها مهم است ایجاد روحیه همكاری در كل زیست‌بوم كسب‌وكار كشور است. بنابراین اگر نتیجه مثبتی در مجموعه خود به دست آورده‌اید سعی كنید با روش‌های گوناگون آن را به سایرین نیز اطلاع‌رسانی كنید و دیگران را نیز از نتایج مثبت ایجاد این دیدگاه در محیط كاری‌شان مطلع كنید. استفاده از فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی، تولید پادكست و ویدئوهای آموزشی می‌تواند به شما در انجام این مأموریت اجتماعی كمك كند.
علاوه‌بر این برای تقویت و حفظ این روحیه در مجموعه كسب‌وكارتان سعی كنید از روش‌های تشویقی و پاداش برای ایجاد انگیزه بیشتر میان كارمندانتان استفاده كنید تا به آنها نشان دهید كه چقدر از عملكردشان راضی هستید و تا چه حد عملكردشان برای پیشبرد اهداف مجموعه ارزشمند است.