نسخه Pdf

پرسش و پاسخ قضایی

پرسش و پاسخ قضایی

با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله    تقاضای اعسار،     تقسیم ارثیه، مطالبه دیه و چک ضمانت   مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامك به شماره  300011224  مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.


       تقاضای اعسار
من به خاطر كارم حساب بانكی‌ای داشتم كه گردش مالی آن بالا بود. مدتی است این حساب را مسدود كرده ام و پولی در آن نیست. به خاطر مهریه می‌خواهم تقاضای اعسار بدهم، آیا این حساب هم مدنظر قرار می‌گیرد؟
در اعسار آنچه مورد توجه قرار می‌گیرد وضعیت فعلی اموال و املاك و دارایی‌تان است. مگر آن‌كه مشخص شود برای فرار از دین اقدام به انتقال صوری اموال كرده اید.
       مطالبه دیه
شش ماه قبل خودرویی در خیابان به من زد كه در دادگاه راننده به پرداخت دیه و هزینه درمان محكوم شد. خودروی مقصر بیمه داشت و من برای مطالبه دیه و خسارت به شركت مراجعه كردم اما آنها بعد از چند هفته ادعا كردند بخشی از پول را سه ماه بعد و بقیه را شش ماه دیگر پرداخت می‌كنند. برای رسیدن به حقم چكار باید انجام دهم؟
در صورت صدور حكم به پرداخت دیه و خسارت در مرجع قضایی به شعبه صادر كننده رای بروید و درخواست اجرای حكم را بدهید. در صورت استنكاف شركت از پرداخت خسارت، حسابش مسدود می‌شود.
       چک ضمانت
هنگام استخدام در شركتی، یك چك 20میلیون تومانی برای ضمانت دادم. حالا شركت مرا اخراج كرده است. وقتی گفتم حق و حقوقم را می‌خواهم، مرا تهدید كردند چك را اجرا می‌گذارند. آیا این حق را دارند؟
هنگام امضای قرار داد، باید شماره چك و مبلغ چك را در قرارداد ذكر كنید كه این چك بابت تضمین كار است. در صورتی كه در اجرای وظایف مشكلی نداشته باشید، می‌توانید دادخواست استرداد آن را مطرح كنید. 
       تقسیم ارثیه
خواهرم یك ماه قبل فوت كرد. او دارای همسر و یك فرزند است و مادرمان در قید حیات است. ارثیه خواهرم چطور بین ورثه تقسیم می‌شود؟
ضمن تسلیت به شما درباره نحوه تقسیم ارثیه خواهر مرحومتان باید بگویم، ورثه حین فوت خواهر شما، همسر و فرزند و مادرتان است كه مادر 6/1 و همسر 4/1 و مابقی سهم فرزند است.