خیز «النهضه» برای تصاحب دوباره قدرت در تونس

خیز «النهضه» برای تصاحب دوباره قدرت در تونس

به نظر می‌رسد شرایط كنونی تونس و به‌خصوص درگذشت قاید السبسی، رئیس‌جمهور سالخورده این كشور فرصت تازه‌ای را برای گروه اسلامگرای النهضه پدید آورده است تا گام‌های جدیدی را در عرصه سیاسی این كشور بردارد. چند روز پیش اعلام شد راشد الغنوشی قصد دارد نامزد ریاست پارلمان این كشور شود. روز گذشته نیز اعلام شد النهضه نامزد مورد تایید خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آتی این كشور معرفی كرده است.
به گزارش ایسنا، یك منبع در دفتر رسانه‌ای جنبش النهضه تونس اعلام كرد شورای مشورتی این جنبش در جلسه‌ای و با اكثریت آرا عبدالفتاح مورو، معاون راشد الغنوشی، رئیس این جنبش و نایب‌رئیس پارلمان این كشور را به عنوان نامزد مورد تأیید خود در انتخابات آینده ریاست جمهوری این كشور معرفی كرده است. این برای نخستین بار است كه جنبش النهضه بعد از انقلاب سال ۲۰۱۱ نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌كند. در همین رابطه، عماد الخمیری، از رهبران جنبش النهضه به خبرگزاری رویترز گفت مورو در تونس بسیار مورد احترام و شخصیتی با وجدان است و می‌تواند ملت تونس را متحد و یكپارچه كند و این همان چیزی است كه اكنون كشور به آن احتیاج دارد.پیشتر نیز حمادی الجبالی، نخست‌وزیر سابق تونس نامزدی خود برای انتخابات را اعلام كرده بود. منصف المرزوقی، رئیس‌جمهور سابق این كشور نیز قصد دارد در این انتخابات ثبت‌نام كند. یكی از چهره‌های سرشناس دیگر مهدی جمعه نخست‌وزیر سابق تونس است. الجبالی و مرزوقی جزو چهره‌های ائتلاف ترویكا (‌ائتلاف سه‌گانه حاكم در انتخابات ۲۰۱۱) هستند. الجبالی گفته نامزد مستقل خواهد بود، اما مرزوقی گفته با حمایت ائتلاف «تونس دیگر» (متشكل از دو حزب جنبش وفا و جنبش اراده تونس و چند سیاسی مستقل) به میدان خواهد آمد. در همین راستا، جنبش ندای تونس (وابسته به قاید السبسی) با صدور بیانیه‌ای رسما حمایت خود را از نامزدی عبدالكریم الزبیدی، وزیر دفاع تونس در انتخابات آینده اعلام كرده است. در بیانیه این گروه آمده است: حزب الباجی قائد السبسی، رئیس‌جمهور فقید تونس تصمیم گرفته است از عبدالكریم الزبیدی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت كند و دلیل آن هم شایستگی، تجربه، شفافیت و وفاداری وی به روش رئیس‌جمهوری فقید است. الزبیدی پزشك و سیاستمدار ۶۹ ساله تونسی است كه از ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷ متصدی پست وزارت دفاع در این كشور شده است. هیات مستقل انتخابات تونس پس از درگذشت قائد باجی السبسی از برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری این كشور در ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) به جای
 ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) خبر داد. هفته گذشته نیز راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه اعلام كرد تصمیم دارد برای انتخابات پارلمانی این كشور كه قرار است فصل پاییز برگزار شود، نامزد شود. از زمان انقلاب ۲۰۱۱ در تونس، الغنوشی در هیچ‌یك از دستگاه‌های اجرایی یا قانون‌گذاری تونس برای تصدی پست‌های رسمی وارد كارزار رقابت و انتخابات نشده بود. برخی پیش‌بینی كردند اگر الغنوشی وارد رقابت‌های انتخاباتی شود قصد دارد ریاست پارلمان را به‌عهده بگیرد. در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۴ حزب ندای تونس با كسب ۸۵ كرسی و حزب النهضه با به دست آوردن ۶۹ كرسی از ۲۱۷ كرسی پارلمان رتبه‌های اول و دوم را به دست آوردند.