نسخه Pdf

پرسش و پاسخ قضایی

پرسش و پاسخ قضایی

با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله   ارسال الكترونیك رای،سوء‌پیشینه ، مطالبه دیه و   درخواست تاخیر تادیه،   مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامك به شماره 300011224 مطرح   کنند و پاسخ را  در همین صفحه  بخوانند.


ارسال الكترونیك رای
چندی قبل علیه مردی به اتهام كلاهبرداری شكایت كردم. بعد از دادگاه هرچه منتظر ماندم رای دادگاه برایم ارسال نشد. بعد از یك ماه به دادگاه مراجعه كرده و متوجه شدم كه رای صادر شده و الكترونیك ارسال شده است. می‌توانم به این كار دادگاه اعتراض كنم؟
براساس ماده 175 قانون آیین دادرسی كیفری مصوب سال 92 قوه قضاییه موظف است اوراق قضایی را با استفاده از سامانه‌های الكترونیكی یا مخابراتی ابلاغ نماید.
 مراجعان به قوه قضاییه موظفند جهت دریافت الكترونیكی اوراق قضایی به «سامانه‌ ثنا» كه به این منظور ایجاد شده مراجعه كنند. براساس سامانه مذكور تمامی ابلاغ‌های صادره به اشخاص و پیوست‌های آن از طریق این درگاه به حساب كاربری مخاطب ارسال می‌شود. 
ماده 655 آیین دادرسی كیفری ابلاغ قضایی به صورت الكترونیكی را كافی دانسته و تبصره این ماده نیز ابلاغ الكترونیكی را
 قابل پذیرش می‌داند.
       سوء‌پیشینه
به خاطر ارتكاب جرمی سه روز به زندان رفتم و بعد با قرار كفالت آزاد شدم. دادگاه مرا بعد از رسیدگی تبرئه كرد. این سه روز جزو سوء‌پیشینه محسوب می‌شود؟
موضوع سه روز زندان از سوابق شما پاك نمی‌شود، ولی این به عنوان سابقه كیفری محسوب نمی‌شود. اگر شما درخواست سوء‌پیشینه بدهید این سه روز در آن اشاره نمی‌شود.
       درخواست تاخیر تادیه
سلام .شش ماه قبل تصادف كردم و طرفم مقصر بود. او در پرداخت خسارت تعلل می‌كند. حالا می‌توانم درخواست تاخیر تادیه بدهم؟
اگر به موضوع رسیدگی و مقصر بودن طرف مقابل اثبات شده و شما هم درخواست مطالبه خسارت را كرده باشید، در صورت تاخیر در پرداخت خسارت شما می‌توانید درخواست خسارت تاخیر تادیه را بدهید.