نسخه Pdf

آغاز فصلی نو

سامسونگ از جدیدترین محصولات خود رونمایی کرد

آغاز فصلی نو

هفته گذشته برای طرفداران محصولات سامسونگ یك هفته هیجان‌انگیز بود، چراكه در این هفته پربار این شركت كره‌ای از محصولات متنوع زیادی رونمایی كرد كه مهم‌ترین آنها گلكسی نوت 10 پرچمدار جدید این محصول بود. جدیدترین گوشی هوشمند خانواده نوت سامسونگ هم نسل پنجم اینترنت را به این شركت آورده است، هم قوی‌ترین سخت‌افزار را بین محصولات این شركت دارد تا بتوان آن را لایق پرچمداری دانست. گوشی هوشمندی كه می‌تواند سال اقتصادی سامسونگ را موفق‌تر از قبل به پیش ببرد و سال 2019 را به سالی رویایی برای این شركت كره‌ای تبدیل كند.

آرش جهانگیری

ریخت و پاش سخت‌افزاری
وقتی صحبت از پرچمدار می‌شود باید دنبال قوی‌ترین سخت‌افزار موجود برویم؛ برای همین نوت 10 از پردازنده قدرتمند و آخرین مدل كوآلكام یعنی اسنپ‌دراگون855 استفاده كرده است. از طرف دیگر كنار این پردازنده، 8 گیگابایت رم قرار دارد كه كار پردازنده را برای انجام سریع كارها آسان‌تر می‌كند. نوت 10 دو همراه دارد كه حتی از خودش هم جلوتر هستند؛ نوت 10 پلاس و نوت 10 پلاس 5جی كه در كنار نوت معرفی شده‌اند، به معنای واقعی شگفت‌انگیز هستند. هر دو گوشی سخت‌افزار مشابهی دارند و تنها تفاوت این دو محصول استفاده از فناوری 5G در گران‌ترین نوت 10 بازار است. مدل نوت10 پلاس از پردازنده اختصاصی سامسونگ یعنی اكسینوس 9825 استفاده می‌كند. در كنار این پردازنده مقدار رم دستگاه هم به 12گیگابایت رسیده است. حافظه داخلی در مدل پایه 256 گیگابایت است، اما در مدل پلاس می‌توانید یكی از دو مدل 256 یا 512 را انتخاب كنید. پردازنده گرافیكی به كار رفته در هر دو مدل گوشی Mali-G76 MP12 است تا همه‌چیز قدرتمند و كامل باشد.

آلومینیوم به‌جای استیل
در نوت 10 دیگر خبری از لبه‌های خمیده نیست و در واقع می‌توان گفت نسخه اج برای این گوشی عرضه نشده است، اما استفاده از حاشیه بسیار باریك و حداقلی در نوت 10 و حذف ناچ گوشی باعث شده با یك صفحه‌نمایش حداكثری و بزرگ روبه‌رو باشید. پشت گوشی نیز طراحی ساده و مینیمالی دارد و همه چیز سر جای خود قرار گرفته است. سامسونگ در این مدل نیز از تركیب فلز و شیشه استفاده كرده، اما فلز به كار رفته در نوت 10 برخلاف مدل‌های قبلی نوت به‌جای استیل از آلومینیوم است. آلومینیوم مقاومت استیل را ندارد و شاید در صورت ایجاد فشار شدید نوت 10 راحت‌تر از مدل‌های قبلی خم شود. اما آلومینیوم، سبك‌تر است و به سازندگان كمك می‌كند هم گوشی ارزان‌تری تولید كنند و هم وزن دستگاه را پایین بیاورند. نكته جالب دیگر در طراحی نوت 10 حذف جك5/3میلیمتری هدفون است. چیزی كه سامسونگ بارها از آن برای مسخره كردن اپل استفاده كرده بود و حالا خودش هم به آن تن داده است.

دوربین هیجان انگیز
تفاوت‌های نوت 10 و نوت 10 پلاس در دوربین گوشی هم دیده می‌شود. نوت 10 كه مدل پایه پرچمداران سامسونگ به حساب می‌آید از یك دوربین اصلی سه‌گانه بهره می‌برد. حسگرهای استفاده شده در این گوشی متشكل از یك حسگر اصلی 12 مگاپیكسل با دیافراگم دوگانه f/1.5 و f/2.4 است. در كنار آن دو‌حسگر تله فتوی 12 مگاپیكسلی و دوربین 16مگاپیكسلی اولترا واید قرار دارد.
همچنین جلوی گوشی یك دوربین 10مگاپیسل تعبیه شده است كه با توجه به امكانات موجود چندان چنگی به دل نمی‌زند، اما تركیب سه حسگر در پشت گوشی نتیجه فوق‌العاده‌ای را به بار آورده است. تمام این حسگرها با همین تركیب در مدل نوت 10 پلاس نیز به كار رفته است، اما چیزی كه تفاوت اصلی را ایجاد كرده استفاده از یك حسگر چهارم به نام دیپ ویژن است كه به‌صورت اختصاصی برای تشخیص دقیق عمق تصویر به كار می‌رود. البته در پشت دستگاه نوت 10 پلاس دو حسگر در كنار فلش دوربین قرار دارند، اما هر دوی این حسگرها ابزارهای دیپ ویژن هستند و خبری از حسگر پنجم نیست.
در كنار اینها نوت 10 برای وضوح صدای فیلم‌های فیلمبرداری شده نیز راهكار جدیدی ارائه داده و از فناوری Audio Zoom  استفاده كرده است. این فناوری به صداهای محیط بعد می‌دهد و مشخص می‌كند هر صدا در چه فاصله‌ای از دوربین تولید شده است.

صدرنشین بازار اروپا
سه ماهه دوم سال 2019 برای شركت سامسونگ رویایی بود، چراكه این شركت با اختلاف چشمگیری در صدر بازار اروپا قرار گرفت. این شركت كره‌ای توانسته فقط در اروپا در سه ماهه دوم سال 2019 حدود 18 میلیون تلفن همراه هوشمند بفروشد. این در حالی است كه در همین بازه زمانی در سال قبل فروش سامسونگ به 15 میلیون دستگاه رسیده بود. نتیجه این فروش 18 میلیونی باعث شد سامسونگ بالاتر از هوآوی و اپل در جایگاه اول قرار بگیرد و 40 درصد سهم بازار را از آن خود كند.

یار مچی کهکشانی‌ها
همراه با گوشی هوشمند جدید سامسونگ یك‌ساعت هوشمند هم معرفی شد تا این پرچمدار تنها نباشد و ساعت هوشمندی را هم در كنار خود داشته باشد. این ساعت هوشمند كه با همكاری شركت آندر آرمور تولید شده، گلكسی واچ اكتیو 2 آندر آرمور ادیشن نام دارد و بیشتر از همیشه روی حركات ورزشی تمركز كرده و یك مربی ورزش تمام عیار برای صاحبش است. گلكسی واچ جدید در دو مدل 44 و 40 میلی‌متری با صفحه گرد تولید شده است. جالب این‌كه شركت آندر‌آرمور یك كفش ورزشی هم با نام HOVR تولید كرده است كه هماهنگی تمام و كمالی با ساعت هوشمند و نوت 10 سامسونگ دارد. از نظر سخت‌افزاری ساعت اختصاصی سامسونگ تفاوت چندانی با مدل‌های قبلی ندارد و با همان پردازنده اگزینوس 9110 و رم 768 مگابایتی عرضه شده است. سامسونگ باز هم سراغ همان مدل‌های قبلی رفته و از سیستم‌عامل اختصاصی تایزن استفاده كرده است.

عصای جادویی
وجود یك قلم در كنار گوشی هوشمند از همان زمانی كه گوشی‌های تمام تاچ عرضه شد، یك امر طبیعی بود، اما با افزایش حساسیت صفحه‌های لمسی، كاركرد قلم نیز كمرنگ‌تر شد. با این حال، یكی از معدود سری گوشی‌هایی كه در تمام این مدت قلم هوشمند را برای گوشی‌هایش حفظ كرد، سری نوت سامسونگ بود. حالا در نوت 10، این‌قلم به یك چوب جادو تبدیل شده است كه هر كاری از آن برمی‌آید. این‌قلم كه حالا بالاترین حساسیت موجود را دارد در نقش یك ریموت كنترل برای گوشی عمل می‌كند؛ به‌طوری كه شما می‌توانید با چند حركت ساده میانبرهای از قبل تعیین شده را اجرا كنید و كارهای مختلف را با آن انجام دهید، یعنی درست مثل چوب جادوی هری‌پاتر، بدون این‌كه نیاز باشد قلم با گوشی برخوردی داشته باشد.

سلام نسل پنجم، خداحافظ واقعیت افزوده
انتظار می‌رفت گوشی جدید سامسونگ از همان مدل پایه‌اش به فناوری 5G مجهز باشد، اما برخلاف انتظار، شركت كره‌ای فقط یك‌مدل 5G عرضه كرده است كه حدود 200 دلار از مدل‌های دیگر قیمت بالاتری دارد. یعنی اگر می‌خواهید یك نوت 10 با 5G داشته باشید حتما باید مدل نوت 10 پلاس 5G را خریداری كنید. در‌هر صورت 5G به خانواده نوت 10 اضافه شده، اما چیزی كه نوت 10 به آن دیگر مجهز نیست، واقعیت افزوده است. در واقع هیچ كدام از مدل‌های نوت 10 با عینك‌های واقعیت افزوده سازگار نیستند و سامسونگ اگر بخواهد واقعیت افزوده را به پرچمدار خود اضافه كند، حتما باید عینك اختصاصی آن را هم تولید كند.