نتانیاهو آلت دست ترامپ

نتانیاهو آلت دست ترامپ


 اغراق نیست اگر بگوییم تصمیم اخیر بنیامین نتانیاهو، می‌تواند روابط ویژه میان آمریكا و اسرائیل را تا مدت‌های مدید دچار خدشه كند. این بار هم نتانیاهو در آغاز تحت فشارهایی شدید تصمیمی گرفت كه البته در كوتاه زمانی پس از آن تحت‌فشارهایی دیگر همان دستور را لغو كرد.
همین چندی پیش بود كه «ایلهان عمر» و «رشیده طلیب» اعلام كردند قصد سفر به اسرائیل و دیدار از مناطق فلسطینی را دارند. این دو زن نخستین نمایندگان مسلمان كنگره آمریكا در تاریخ این كشور محسوب می‌شوند. ایلهان عمر بارها سخنانی ضد یهود گفته و البته بارها هم عذرخواهی كرده است. رشیده طلیب نیز از جمله هواداران جنبش برقراری تحریم علیه رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید و او نیز از ادبیاتی تند علیه به اصطلاح دولت یهود استفاده می‌كند. خانم طلیب، طرفدار تشكیل یك كشور و دولت در منطقه‌ای میان دریای مدیترانه و اردن است و این معنایی به غیر از پایان دولت یهود ندارد. هنگامی كه این دو زن از خواست خود برای سفر به اسرائیل گفتند كاملا مشخص بود اسرائیل از سفر آنها جلوگیری خواهد كرد. اما اسرائیل ابتدا در اقدامی عجیب اعلام كرد به احترام روابط دیرینه با آمریكا به این دو نماینده كنگره اجازه سفر به اسرائیل را می‌دهد.
اما نتانیاهو خیلی زود از این تصمیم عدول كرد و این تغییر تنها به خواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا صورت گرفت. ترامپ در همان روز طی توییتی نوشت كه صدور مجوز ورود برای این دو نماینده معنای دیگری به غیر از ضعف ندارد: «آنها از اسرائیل و ملت یهود نفرت دارند و هیچ گفتار و عملی نمی‌تواند این عقیده آنها را تغییر دهد.»
بنابراین نتانیاهو چه گزینه‌ای به غیر از پیروی از خواست كاخ سفید داشت؟ بی‌تردید سیاست چندین ساله نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر جلب حداكثری حمایت حزب جمهوریخواه و مخالفت با دموكرات‌ها، چاره دیگری برای او باقی نگذاشته است.
طی دوران ریاست‌جمهوری باراك اوباما، روابط میان وی و نتانیاهو به‌شدت تیره شد. حمایت كاملا آشكار و بی‌چون و چرای نتانیاهو از دونالد ترامپ، یعنی همان رئیس‌جمهوری كه نه‌تنها ملت آمریكا را دچار تفرقه كرده بلكه همه قواعد بازی یك نظام دموكراتیك را زیر پا گذاشته، از نتانیاهو چهره مردی را ساخته كه آلت دست ترامپ است. عملكرد نتانیاهو در سال‌های گذشته چهره اسرائیل را به عنوان متحد هر دو حزب آمریكا دگرگون كرده و تصمیم اخیر وی نیز این مساله را تایید می‌كند. نتانیاهو با این تصمیم نه تنها روابط اسرائیل با دموكرات‌ها بلكه با اكثریت ملت آمریكا را خدشه‌دار كرد و چه بسا این تیرگی روابط در آینده، اسرائیل را از حمایت‌های همیشگی و خودكار آمریكا محروم كند.
گرچه اكنون یك «پیرمرد سفیدپوست» ساكن كاخ سفید است اما آینده آمریكا احتمالا از آن یك سیاهپوست جوان یا یك اسپانیایی‌تبار یا آسیایی خواهد بود. اكثریت این رنگین پوستان طرفدار فلسطینی‌ها هستند و وجود چنین فردی در كاخ سفید سیاست آینده آمریكا را دگرگون می‌كند. فراموش نكنیم شهروندان جوان آمریكایی اهمیتی به هولوكاست و جنگ اسرائیلی‌ها نمی‌دهند و حتی جوانان یهودی آمریكا مدت‌هاست هویت خود را با سیاست اسرائیل تعریف نمی‌كنند. تصمیم اخیر نتانیاهو مبنی بر جلوگیری از سفر دو نماینده آمریكایی، حتی از سوی برخی لابیست‌های آیپك نیز مورد انتقاد قرار گرفت.
اما نتانیاهو چاره دیگری ندارد. حیات سیاسی و پیروزی او در انتخابات منوط به حمایت ترامپ و خوشایند وی است. روز 17 دسامبر در اسرائیل انتخابات برگزار می‌شود اما ترامپ برای انتخابات یك سال زمان دارد و از همین حالا مشغول سازماندهی طرفدارانش است. چنانچه واژه‌ای نژادپرستانه از زبان آن دو نماینده خارج شود بیش از همه این ترامپ است كه سود می‌برد؛ زیرا در این صورت نه‌تنها اعضای كلیسای انجیلی به‌عنوان رای‌دهندگان همیشگی جمهوریخواهان، بلكه اكثریت یهودیان آمریكا به‌عنوان رای دهندگان سنتی دموكرات‌ها به اردوگاه ترامپ خواهند پیوست و پیروزی وی را رقم خواهند زد.
منبع: دی تسایت