رونمایی «سیدحسن» از خاورمیانه جدید

سیدحسن نصرا... در سخنان مهمی، راهبرد جریان مقاومت در فضای فعلی منطقه را ترسیم کرد

رونمایی «سیدحسن» از خاورمیانه جدید

این روزها به مناسبت سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه، جنوب لبنان شاهد مراسم جشن و چراغانی است. این جشن‌ها به مناسبت سیزدهمین سالگرد پیروزی بر رژیم صهیونیستی در سال 2006 میلادی در مربع رویارویی و ایستادگی یعنی «بنت‌جبیل، عیناتا، مارون الرأس و عیترون» برگزار شده است. همان مناطقی كه روزی شاهد نبرد شدید و سختی میان رزمندگان مقاومت و نظامیان اسرائیلی بود. اوج این جشن‌ها، سخنرانی سیدحسن نصرا...، دبیركل حزب‌ا... در شامگاه روز جمعه در بنت جبیل بود. وی در سخنانی مشروح ضمن بازخوانی عوامل پیروزی مقاومت و شكست دشمن یك بار دیگر تهدید كرد اگر اسرائیل به لبنان حمله كند به طور كامل نابود خواهد شد.

سید‌حسن نصرا... با اشاره به حضور مردمی در جشن سالگرد پیروزی جنگ ۳۳ روزه گفت: حضور مردمی در این مراسم از میزان بالای ایمان آنها به قدرت پیروزی بر دشمن حكایت دارد، امنیت و قدرت بازدارنده امروز كه مردم ما آن را احساس می‌كنند در نتیجه جهاد و خستگی و فداكاری به دست آمده است و ترس دشمن از حمله به لبنان به خاطر سخنرانی‌ها و سر دادن شعار به وجود نیامده، بلكه به وسیله كار شبانه‌روزی است كه از سال ۱۹۸۲ آغاز شد. وی در ادامه افزود: جنگی كه سال ۲۰۰۶ علیه لبنان آغاز شد، با تصمیم آمریكایی و با هدف ایجاد خاورمیانه جدید با اجرای اسرائیلی صورت گرفت. جنگ ۳۳ روزه شروعی بود برای نابودی مقاومت و سرنگون كردن حكومت سوریه و تثبیت اشغالگری آمریكا در عراق؛ اگر اسرائیل جنگ را ادامه می‌داد با فاجعه بزرگی روبه‌رو می‌شد. از سوی دیگر شرایط انسانی و اجتماعی كه جنگ بر ما تحمیل كرد ما را به پایان جنگ قانع كرد.
سید‌حسن نصرا... با اشاره به نقش آمریكا در جنگ ۳۳ روزه گفت: بولتون به كشورهای عربی در نیویورك گفته بود كه تا قبل از شكست حزب‌ا... و خلع سلاحش جنگ متوقف نخواهد شد، اما در نهایت آنها مجبور شدند تسلیم شوند و جنگ را خاتمه دهند.
دبیر‌كل حزب‌ا... با اشاره به نماد بنت جبیل و كینه صهیونیست‌ها از این روستا گفت: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اصرار داشت بنت‌جبیل را اشغال كند تا بگوید اسرائیل از خانه عنكبوت سست‌تر نیست، اما شكست خورد. وی تاكید كرد نیروی زمینی اسرائیل نمی‌تواند عملیات زمینی علیه لبنان یا غزه راه بیندازد. نصرا... با ذكر تجربه‌های مقاومت گفت: از پایان جنگ ۳۳ روزه همواره در حال آموزش و كسب تجربه و پیشرفت بوده‌ایم. او همچنین به صهیونیست‌ها هشدار داد: اگر دوباره به ما تجاوز كنید همه خاك جنوب لبنان مانند مربع پایداری كه امروز در آن جشن می‌گیریم خواهد بود، آن وقت لشكرها و تانك‌هایتان در مقابل دوربین‌های شبكه‌های ماهواره‌ای نابود خواهد شد و جهانیان پخش زنده نابودی لشكرهای اسرائیلی را كه وارد لبنان شوند، خواهند دید.
 ترس از جنگ با ایران
دبیر‌كل حزب‌ا... لبنان در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات منطقه و جایگاه ایران اشاره كرد و گفت: عقب‌نشینی ترامپ از جنگ با ایران به این خاطر بود كه او فهمید ایران قوی و شجاع است، ایران با سرنگون كردن هواپیمای جاسوسی آمریكایی و توقیف كشتی انگلیسی شجاعت خود را ثابت كرد. خودداری آمریكا از اعلام جنگ علیه ایران یك دستاورد است، چرا‌ كه ثابت می‌كند ترامپ متوجه قدرت نظامی ایران شده است. او به‌خوبی فهمیده كه جنگ با ایران به معنای جنگ با همه محور مقاومت و آتش گرفتن كل منطقه است. كسانی كه منطقه را به سمت جنگ سوق می‌دهند، نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) و نظام سعودی هستند، در حالی كه ما خواهان تداوم امنیت و صلح هستیم.
سید‌حسن نصرا... در بخش دیگری از سخنان خود درباره مقاومت در سوریه، عراق و یمن هم خاطر‌نشان كرد: سوریه در جنگ جهانی كه بر آن تحمیل شد، ایستادگی و مقاومت كرد و با گام‌های ثابت به سمت پیروزی حركت می‌كند. به گفته وی، مقاومت قدرتمندانه و مخلصانه‌ای هم اكنون در عراق شكل گرفته كه آمریكایی‌ها را وادار به خروج می‌كند، در یمن نیز امروز شاهد حالتی از ایستادگی و ثبات اسطوره‌ای هستیم و بشارت نزدیك بودن شكست متجاوزان را می‌دهیم.
دبیركل حزب‌ا... با تاكید مجدد بر این‌كه هزینه مقاومت بسیار كمتر از هزینه تسلیم و سازش است، اظهار كرد: با مقاومت، سرزمین و كرامت و نفت و حاكمیت و ناموس و شرافت حفظ می‌شود، ولی در سازش همه‌چیز را از تو می‌گیرند. وی تاكید كرد: نه آمریكا و نه جامعه بین‌المللی و نه اعراب نمی‌توانند بر لبنان در‌خصوص تامین ثبات و آزادی‌اش منت بگذارند، چرا  كه این معادله ارتش، ملت و مقاومت است كه امنیت و ثبات را برای لبنان به ارمغان می‌آورد.
 درس‌های یك سخنرانی
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در تحلیلی درباره سخنرانی سیدحسن نصرا... به چند درس مهم اشاره كرد: اول؛ این‌كه جنگ 33 روزه جنگی آمریكایی بوده و اسرائیل ابزار اجرای آن برای ایجاد خاورمیانه جدید بود. دوم؛ اسرائیل طرفی بود كه جنگ را متوقف كرد، نه مقاومت لبنان. سوم؛ فرق بزرگی بین قدرت نظامی مقاومت لبنان در آن زمان با زمان كنونی وجود دارد. چهارم؛ رهبری اسرائیل همچنان در طول ۱۳سال تلاش كرده اعتماد به ارتش‌اش را بازسازی كند، اما جز نتایج بسیار محدود به چیزی نرسیده است. پنجم؛ محور مقاومت استراتژی واضحی دارد و آن این‌كه قدرتش را نه به خاطر جنگ، بلكه به خاطر ممانعت از جنگ می‌خواهد. ششم؛ جنگ با ایران به معنای جنگ با تمامی كشورها و شاخه‌های محور مقاومت است؛ چیزی كه می‌توان از مجموع سخنان نصرا... دریافت، این است كه معادلات قدیمی به طور كلی دگرگون شده‌اند و هرگونه تجاوزی به هر كشور یا سازمانی در محور مقاومت تجاوز به همگان تلقی شده و به شكل جمعی به آن پاسخ داده خواهد شد.