کلمه ها زائر می شوند

فراخوان همایش ملی شعر اربعین «موکب کلمات» اعلام شد

کلمه ها زائر می شوند

کلمه ها هم راهی زیارت می شوند. سفرهای دور و دراز می روند و در دل زمان می چرخند، حتی وقتی صاحبانشان دیگر نیستند و یا نامشان فراموش شده، باز کلمه‌ها انگار که برنده اصلی زندگی باشند می مانند و حرف می زنند. چه کلمه ها که زائروار راهی سرزمین های دور و نزدیک و زیارتگاه های مختلف در جهان نشده اند و لابه لای سطور شعر یا داستانی خود را نشان نداده اند. حالا هم جهان پر از کلمه است، بیش از هر چیز با کلمه ها این زائران زمان فکر می کنیم، می اندیشیم، غمگین و خوشحال می شویم و جهان بینی مان را شکل می دهیم. کلمه ها در فرهنگ شعر محور ایرانی هم از دیرباز نقش مهمی داشته اند و شعر بخشی از زندگی عادی مردم بوده است. بعدتر با باورهای مذهبی و اعتقادی شان هم گره خورده و بدل شده به عنصری مهم که کم کم جای خود را در موسیقی هم باز کرده است. بخش مهمی از این کلمه ها هم به کاروان عاشورا پیوسته اند و در مظلومیت امام حسین (ع) مرثیه سرا شده اند. حالا و در آستانه آمدن ماه محرم قرار است در یک همایش ملی شعر اربعینی به نام «موکب کلمات» قصد دارد کلمه ها را قطار کند تا دوباره برای دشت کربلا بگویند و بشوند زائر مسیر عشق و شهادت.

شعر بگو، نوحه بسرا
همایش ملی شعر اربعین در دو بخش برگزار می‌شود که بخش اصلی به شعر فارسی در توصیف اربعین و موضوعات مربوط به آن و بخش ویژه به نوحه، سرود و تصنیف با موضوع اربعین اختصاص دارد.
آن‌طور که در فراخوان آمده است، علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ مطابق با اول محرم الحرام ۱۴۴۱ از سه طریق: سایت مجمع شاعران اهل بیت علیهم السلام www.eradat.ir، پست الکترونیکی sherearbaeen@gmail.com، پیام رسان‌های تلگرام، واتس‌اپ، سروش و بله به شماره ۰۹۳۷۳۶۴۵۵۶۵ به دبیرخانه همایش ارسال کنند. این همایش به برگزیدگان خود جوایزی هم می دهد. در بخش اصلی به سه نفر از برگزیدگان همایش، هر کدام ۵۰ میلیون ریال و به پنج نفر تقدیری هر کدام ۲۰ میلیون ریال و نیز در بخش ویژه به یک نفر برگزیده ۵۰ میلیون ریال و به سه‌نفر تقدیری هرکدام ۲۰میلیون ریال جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت. همچنین شرکت کنندگان در بخش ویژه، فایل صوتی نوحه یا تصنیف به همراه متن ارسال کنند و  آثاری که به مرحله دوم داوری راه پیدا کنند در قالب یک مجموعه منتشر خواهند شد. طبق اعلام دبیرخانه آثار باید در قالب فایل word با فونت B Nazanin و سایز ۱۴ ارسال شوند.  
دبیرخانه این همایش در تهران، میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، خیابان سمیه، پلاک ۲۴۱، ساختمان مجامع، واحد منفی یک، مجمع شاعران اهل بیت علیهم السلام و شماره تماس ۸۸۹۲۳۵۵۶ - ۸۸۳۸۳۳۶۵ است. اختتامیه کنگره ملی شعر اربعین با عنوان موکب کلمات دهه سوم محرم در مشهد مقدس برگزار می‌شود و از آثار برتر تقدیر خواهد شد. در این مراسم از کارهای رسانه‌ای تولید شده نیز رونمایی خواهد شد.


عصر شکوفایی شعر آیینی
محمدعلی مجاهدی، دبیر علمی بخش شعر «موکب کلمات» و از چهره های برجسته شعر آیینی کشور می گوید:  شعر در عصر جاهلی موضوعاتی شامل رزم، بزم، عیش و ... داشت و با روح معارف اسلامی تضاد داشت و پیامبر (ص) در گام اول آیات پایانی سوره شعرا را که می‌فرمود: « وَالشُّعَرَاءُ یَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ؛ و شاعران را گمراهان پیروى مى کنند» خواندند و این حرکت موجب شد شعر عصر جاهلی در عرصه اسلام ورودی نداشته باشد لذا آنان شروع به مخالفت با پیامبر کردند. مجاهدی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی در انجمن‌های شعر آن دوران حضور پیدا می‌کردم و شعر آیینی و ولایی می‌خواندم، اظهار می کند: آنها با حضور و شعر خوانی من مخالف بودند و چندان برایشان خوشایند نبود اما بعد از انقلاب اسلامی، در این دو دهه شاهد شکوفایی شعر آیینی هستیم. دبیر علمی بخش شعر کنگره ملی شعر اربعین با بیان اینکه هیچ شعری نتوانست پابه‌پای شعر آیینی در دوران اخیر رشد کند، می گوید: امروز شاهد به گل نشستن نهال تنومند شعر آیینی بعد از سابقه ۱۱۰۰ ساله هستیم البته در این زمینه هنوز در عرصه توحید، اخلاق و عرفان متاسفانه کم‌کاری‌هایی داریم اما در حوزه‌هایی مانند مقاومت، پایداری و عاشورا آثار بسیار فاخری تولید شده است. او ادامه می دهد: در سال‌های اخیر شاعران جوان آیینی توانسته‌اند عرصه‌های مغفول در حوزه عاشورا را با آثار خود پرکنند به طوری که می‌توانیم ادعا کنیم امروز به برکت انقلاب اسلامی و عنایت اهل بیت(ع) آثاری در قلمرو شعر آیینی آفریده شده است که غالب آنها سبقه ماندگاری دارد. مجاهدی تصریح می کند: نوحه اثرگذاری بیشتری از شعر دارد اما آسیب‌هایش بیشتر است و باید در این عرصه دقت نظری بیشتری داشت.