دلایل شكست محصول در مرحله تولید

دلایل شكست محصول در مرحله تولید


تولید یكی از اصلی‌ترین مراحل خلق محصول است و مسیر توسعه حساسی دارد زیرا خروجی فرآیند تولید به دست مشتریان خواهد رسید. بهینه شدن این فرآیند به طور مستقیم بر سودآوری كسب‌وكار اثرگذار است. البته همواره مسائلی ممكن است در فرآیند تولید پدید آید كه توسعه را با مشكل مواجه كند. بعضی از این مسائل عبارتند از:

 مشخص نبودن مسیر تولید: تدوین مسیر راه به حل مسائل مختلفی كمك می‌كند. هر چه این مسیر شفاف‌تر باشد، تیم راحت‌تر می‌تواند گام‌های بعدی خود را شناسایی كند. اگر مسیر راه مشخص نباشد درك دقیقی از خروجی وجود ندارد و این مساله تولید را با مشكل مواجه خواهد كرد.
 ناهماهنگی بین منابع و خروجی مورد انتظار:  آنچه یك تیم تولید می‌كند به عوامل مختلفی بستگی دارد و چگونگی تخصیص منابع می‌تواند در كیفیت خروجی اثرگذار باشد. اگر توقعات از خروجی بالا باشد اما منابعی همچون زمان یا نیروی انسانی به شكل مناسب در اختیار تیم نباشد احتمالا همه عوامل كسب‌وكار ناامید خواهند شد.
 نداشتن زمان كافی برای تولید و توسعه: تولید فرآیندی زمانبر است كه باید در گام‌هایی مشخص تعریف شود. تعجیل برای رسیدن به نتیجه یا ارائه محصول پیش از موعد و آماده نبودن به كسب‌وكار آسیب خواهد رساند.

 رصد نكردن دقیق فرآیندها: تحلیل دقیق آنچه در فرآیند تولید رخ می‌دهد و رصد همه مراحل به درك دقیق از محصول می‌انجامد. این كار از تكرار اشتباه‌ها جلوگیری می‌كند و به تیم اجازه یادگیری می‌دهد. فرآیند تولید چرخه‌ای بهبودپذیر است و تحلیل هرچه دقیق‌تر فرآیند تولید امكان یادگیری بیشتری را به تیم می‌دهد.
یكی از عناصر مشكل‌زا كه تولید را با مشكل مواجه می‌كند، اما مستقیما به فرآیند تولید ارتباط ندارد، تیم‌سازی است. اگر اعضای تیمی كه روی یك محصول كار می‌كنند اهداف مشترك نداشته باشند و توانایی همكاری را از دست بدهند، كسب‌وكار آسیب خواهد دید. از دلایل مشكلات تیمی می‌توان به این موارد اشاره كرد:
 پیدا نكردن هم‌تیمی مناسب
 قرارگیری افراد در جایگاه اشتباه
 خودمحوری مدیریتی و مدیریت ضعیف و اشتباه
 مشخص نبودن مسیر حركت
 مشكلات تیمی در تقسیم سهام و درآمد
حال باید دید برای جلوگیری از مشكلات تولید و رسیدن به محصولی بهینه چه كارهایی باید انجام داد. برای مثال می‌توان به  این اقدامات اشاره كرد:
 تدوین دقیق مسیر راه و توجه ویژه به امكانات و منابعی كه تیم در اختیار دارد می‌تواند از اشتباهات مختلف جلوگیری نماید.
 استفاده از ابزارهای مختلف كنترل و مدیریت طرح در رصد بهتر محصول و فرآیند تولید موثر است.
 ساخت تیم چند تخصصی كه بتواند با همپوشانی و همراهی فرآیند تولید را بهبود بخشد و تسریع كند.
 توجه به مشتری و پاسخگویی به نیازهایش در فرآیند تولید دیده شود و همه اعضای تیم نسبت به آن آگاهی داشته باشند.