فیلم مناسبی برای اكران در محرم وجود ندارد

فیلم مناسبی برای اكران در محرم وجود ندارد

مقایسه وضعیت اكران فیلم‌ها در تابستان 98 نسبت به مدت مشابه در سال 97 از كاهش محسوس فروش فیلم‌های سینمایی خبر می‌دهد.
آن‌طور كه ایلنا گزارش داده، بعد از دو نوبت اكران موفق فیلم‌ها در عید نوروز و عید سعید فطر تصور می‌شد این فروش در تابستان نیز ادامه پیدا كند، اما نه تنها این امر محقق نشد، بلكه كاهش فروش فیلم‌ها در تابستان، شگفتی پخش‌كنندگان و تهیه‌كنندگان را به دنبال داشت و بسیاری از آنها بر این نكته اذعان داشتند كه فروش به‌شدت كاهش یافته است.
نگاهی به آمار فروش تیر و مرداد 98 و مقایسه آن با همین مدت زمان در سال 97 گفته‌های سینماداران را تایید می‌كند. در تیر 98 تا امروز حدود دو میلیون و 699 هزار نفر به سینما رفتند و حدود 29 میلیارد و 491 میلیون تومان درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها بوده است. درحالی‌كه در همین مدت در سال 97،
دو میلیون و 360 هزار نفر به سینما رفتند و
21 میلیارد و 648 میلیون تومان درآمد حاصل از بلیت‌فروشی سینماها بوده است.
در مرداد 98 نیز تا امروز یك میلیون و 960هزار نفر به سینماها رفتند و حدود 21میلیارد و 567 میلیون تومان بلیت‌فروشی شده، اما در مرداد 97 تعداد سه میلیون و 221هزار نفر به سینما رفته بودند و 28 میلیارد و 161هزار تومان درآمد كسب شده است.این آمار نشان می‌دهد به‌جز در مواقعی كه افزایش قیمت بلیت باعث افزایش درآمد شده، در سایر موارد به خصوص با مقایسه مردادماه دو سال 97 و 98، مشاهده می‌كنیم كه با افت محسوس فروش و مخاطبان سینما روبه‌رو هستیم و درصد این افت به 30 درصد نیز رسیده است.محمد قاصد اشرفی (رئیس انجمن سینماداران) با تایید كاهش محسوس فروش فیلم‌ها در تابستان 98 نسبت به تابستان 97 گفت: متاسفانه وضعیت فروش فیلم‌ها نه‌تنها خوب نیست، بلكه همین‌طور رو به كاهش است و هیچ‌كدام از فیلم‌های اكران شده در تابستان 98 تا امروز نتوانسته‌اند آن‌گونه كه باید مخاطبان را به سینماها بكشانند.
اشرفی ادامه داد: یكی از دلایل اصلی این مساله، چیدمان غلط فیلم‌ها در دو نوبت گذشته اكران در عید نوروز و عید سعید فطر بود. در این دو نوبت همه فیلم‌هایی كه پیش‌بینی می‌شد جذاب باشند و مخاطب زیادی را به سینما بیاورند در كنار هم و به صورت همزمان اكران شدند كه نه‌تنها در بعضی موارد به فروش خود ضربه زدند، بلكه در فروش سایر فیلم‌ها نیز اثر گذاشتند.
او ادامه داد: اگر چینش فیلم‌ها به شكلی بود كه تعدادی از فیلم‌هایی كه در تابستان اكران شدند در عید نوروز و عید فطر اكران می‌شدند قطعا فروش بهتری داشتند و فیلم‌هایی كه به فروش عالی در نوروز یا عید فطر نرسیدند، می‌توانستند با اكران در تابستان درآمد بیشتری كسب كنند.
اشرفی با اشاره به این‌كه وضعیت روند اكران و افت محسوس فروش فیلم‌ها تا پایان شهریور و حتی نیمه‌های مهر ادامه خواهد داشت، گفت: براساس فیلم‌هایی كه تا امروز اكران شده و فیلم‌هایی كه منتظر اكران هستند نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای تغییر وضعیت اكران مشخص كرد و قطعا تا پایان شهریور این روند نزولی جذب مخاطب به سینماها ادامه خواهد داشت.
او ادامه داد: در شهریور با آغاز ماه محرم اكثر مردم به فعالیت‌های مذهبی بعد از پایان كار و شب‌ها روی می‌آورند و همزمانی این مساله با زمان اكران فیلم‌ها قطعا ریزش مخاطبان را در سینماها به دنبال خواهد داشت. ازسوی دیگر هیچ فیلم مناسبی برای ماه محرم امسال وجود ندارد كه آن را بتوان اكران كرد و امیدوار بودیم كه كمی از كاهش این رونق كم كنند.
رئیس انجمن سینماداران ادامه داد: قطعا ركود سینماها در بحث فروش تا نیمه مهر ادامه خواهد داشت و شاید بتوان امیدوار بود كه از نیمه مهر به بعد با اكران فیلم‌های متفاوت و جدید فروش افزایش پیدا كند.