فرصتی برای با حسین(ع)  حرف زدن

گزارش جام‌جم از برنامه با حسین(ع) حرف بزن كه از امشب پخش آن شروع می‌شود

فرصتی برای با حسین(ع) حرف زدن

تا به حال فكر كرده‌اید كه اگر امام حسین(ع) را ببینید، به او چه می‌گویید؟ چند لحظه چشم‌هایتان را ببندید و این رویارویی را تجسم كنید. این سؤال بهانه ساخت برنامه‌ای شده با عنوان «با حسین(ع) حرف بزن» که از امشب ساعت 22 و 30 دقیقه روی آنتن شبكه نسیم می‌رود. اگر شما تا به حال به این فضا فكر نكرده‌اید، می‌توانید در این برنامه با افرادی روبه‌رو شوید كه این حس را در گیر و دار گفت‌وگویی پر فراز و نشیب تجربه می‌كنند. برنامه‌ای كه در یكی از روزهای تصویربرداری آن ما هم در ساختمان چند طبقه‌ای كه مركز شهر بود، مهمان‌شان شدیم. اگر بخواهم صادقانه بگویم اول فكر می‌كردم كه قرار است با یكی از تولیدات محرمی كه مثل خیلی از اتفافات هر سال سیماست، روبه‌رو شوم. اما در ادامه بعد از شروع گفت‌وگو و ورود به آن استودیوی مستطیلی شكل نه چندان بزرگ كه سراسر آن با پرده‌های سیاه پوشیده شده بود، نظرم تغییر كرد. اتاقی كه در یك وجه آن، درست پشت دوربین‌ها پرچم سرخ‌رنگی كه روی آن یا حسین(ع) نوشته شده بود، به دیوار نصب بود و بعد كارگردان كه وظیفه اجرا و پرسیدن سؤال‌ها و هدایت برنامه را داشت گفت كه این پرچم گنبد است، خبری كه برای چند لحظه همه را شوكه كرده بود. آن روز حسین نمازی، كارگردان و نویسنده سریال «حوالی پاییز» كه فیلم آپاندیس و... را هم در كارنامه كاری خود دارد، مهمان برنامه بود. گفت‌وگو شروع شد. اول سؤال‌ها شاید معمولی بودند بعد كم كم هر سؤال او را به فكر فرو می‌برد تا این‌كه به سؤال آخر و لحظه‌ای رسید كه قرار شد تا همه برای چند لحظه او را با امام حسین(ع) تنها بگذاریم. از استودیو بیرون رفتیم و بعد از برگشتن به آن اتاق جادویی حال مهمان برنامه توصیف نشدنی بود. او كه رو به پرچم گنبد نشسته بود، بی آن كه پلك بزند به آن خیره شده بود، بعد آرام آرام با هدیه‌ای که تکه‌ای از فرش حرم امام حسین(ع) بود سر حرف دوباره باز شد و بقیه ماجرا كه می‌توانید در شب‌های آینده بیننده آن باشید. در ادامه گفت‌وگویی با كارگردان و مجری این گروه داشتیم، برنامه‌ای كه تیتراژ پایانی هم ندارد و همه عوامل به این تصمیم رسیده اند كه گمنام و بدون اسم كاركنند.


شروع ماجرا به چند سال پیش برمی گردد، جریانی كه كارگردانش همان‌طور كه گفته شد، مایل نبود اسمی از او برده شود. او گفت: سال 94 و چند روز مانده به محرم بود كه احسان عمرانی با توجه به همكاری‌ام با آپارات، به من زنگ زد و گفت كه می‌خواهیم برای محرم كاری تولید كنیم، پیشنهادی ندارید؟ آن موقع بود كه با جواد شكوری فكر كردیم و ایده اصلی این ماجرا همان زمان شكل گرفت. ایده‌ای كه هدفمان این بود تا با آن برنامه‌ای بسازیم كه فضا را از «شما درباره عاشورا چه می‌دانید» به جوی رفاقتی‌تر با امام حسین(ع) نزدیك كند.
آن موقع حتی نمی‌دانستیم كه قرار است پخش این كار به چه صورت اتفاق بیفتد، آپارات وارد عمل شد و كمك مالی هم كرد، اما خیلی جدی نبود.
با همه اینها نكته اصلی ایده‌ای است كه از همان یكی دو روز مشورت آمد و به دنبال آن بودیم تا محرم را از فضای خشك همیشگی دربیاوریم. سرانجام چند روز روی سؤال‌ها فكر كردیم و به فرم ساده بدون مجری مخاطب تك و تك دوربین رسیدیم.
ساده، آرام و خلوت
اما سادگی استودیویی كه خواه ناخواه همه توجه بیننده را به سمت مخاطب و حرف‌هایش معطوف می‌كند، یكی از ویژگی‌هایی است كه در این سری هم وجود دارد و تبدیل به ركن ثابت «با حسین(ع) حرف بزن» شده است، موضوعی كه این كارگردان درباره‌اش گفت: همه چیز قرار بود ساده پیش برود، بدون دكور خاصی كه حواس بیننده را پرت کرده یا ذهن او را درگیر خودش كند. عنوان برنامه هم درست یادم نیست كه از كجا رقم خورد اما همین عنوان بود كه اساس برنامه را شكل داد؛ با حسین(ع) حرف بزن.
او اضافه كرد: در ادامه مشغول نوشتن و فرم دادن به سیری شدیم كه قرار بود در برنامه اجرا شود، آن موقع از اساتید و افراد مختلفی مثل روان‌شناسان و... كمك گرفتیم تا به ترتیبی در سؤال‌ها برسیم كه مهمان و مخاطب آن را با خود همراه كند. آخر این سؤالات هم به دیالوگ دو نفره با امام‌حسین(ع) می‌رسیدیم، چون همه ذهنیت ما این بود تا آدم‌ها را هر چه بیشتر در فضایی راحت و نزدیك با ایشان همراه كنیم. خود من اغلب مثل خیلی‌ها با او راحت صحبت می‌كنم، مسأله‌ای كه بعضی‌ها می‌گویند درست نیست و باید شرط ادب را با سلسله آیین‌ها بجا آورد ولی همان فضا حس و حالی دارد كه سعی ما این بود تا هر كسی بتواند آن را تجربه كند.  اینجا بود كه به سؤال آخر و آن فضاسازی رسیدیم كه به مهمان می‌گوییم فكر كن امام حسین(ع) الان از در این اتاق وارد می‌شود، دوست داری به او چه بگویی و چه بشنوی؟ این سؤال، فضایی كه شاید كمتر توسط خیلی‌ها تجربه شده باشد را شكل می‌دهد و برای چند لحظه او و هر كسی را كه آن را می‌شنود به فكر فرو می‌برد.
از نگهبان پارک تا آیت‌ا... مطهری و...
مهمانانی كه در باحسین(ع) حرف بزن حاضر می‌شوند هم برای خود داستانی دارند. این افراد تنها به چهره‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... محدود نمی‌شوند و به گفته این كارگردان همه آدم‌ها را در بر می‌گیرد. او در این باره می‌گوید: از ابتدا بارها گفتیم كه امام حسین(ع) ربطی به هیچ جناح و گروهی ندارد، به همین دلیل در انتخاب مهمان‌ها هم این موضوع را در نظر گرفتیم و انواع آدم‌ها از نگهبان پارك گرفته تا فلان مسؤول عالی‌رتبه را دعوت كردیم.
 آن سال‌ها افرادی چون علی مطهری، علی درستكار، آیت‌ا... شاه‌آبادی، معلم مدرسه، یك دختر بچه، توریستی كه هیات‌ها را نگاه می‌كرد و بسیاری دیگر را در برنامه داشتیم، افرادی كه برخی از آنها زرتشتی، كلیمی، مسیحی و دارای دین‌های مختلف بودند، اما به نحوی در جریان حال و هوای محرم قرار داشتند، گاه با حضور در راهپیمایی اربعین و گاه در كنار دسته‌ها و برنامه‌های مختلف؛ من معتقد هستم كه هر كسی در هر موقعیت و سنی درك خود را از امام حسین(ع) دارد. این جریان دو نكته دارد، یكی آن كه این فضا برای كسانی كه می‌توانند یا می‌خواهند با این حضرت برای چند لحظه هم كه شده دلی ارتباط برقرار كنند، فراهم شود و دوم آن كه یادآوری كنیم كه امام حسین(ع) برای گروه یا كسی نیست، همه می‌توانند با ایشان حرف بزنند از فلان خواننده یا بازیگر گرفته تا بچه سندرم داونی كه دنیای خودش را دارد.
این داستان ادامه دارد
در ادامه صحبت از حس و بازخوردهای مثبتی شد كه همان سال این گروه در فضای مجازی به دنبال انتشار برنامه دریافت كرده بودند. او با اشاره به بعضی از این واكنش‌ها گفت: بعد از پخش مجازی آن من پیام‌های زیادی دریافت كردم، یكی می‌گفت دم شما گرم، نمی‌دانید با من چه كردید و برخی دیگر هم از حسی می‌گفتند كه در زمان همراه شدن با سؤال‌ها گرفته بودند.
همه اینها باعث شد تا این جریان را ادامه دهیم و در سال 95 جدی‌تر و همچنان شخصی بدون آن كه بودجه و كمكی از جایی بگیریم پروژه را بازهم شروع كردیم و فقط از آپارات خواستیم تا برای پخش مجموعه همراهمان باشد.
با همه اینها چه شد كه پای این برنامه به تلویزیون باز شد؟ این سؤالی بود كه آقای كارگردان در پاسخ به آن بیان كرد: كمی قبل از شروع سری جدید مهدی منفرد مدیر تأمین برنامه شبكه نسیم كه این روزها به شبكه‌سه رفته است، با دیدن بخش‌هایی از آن در فضاهای مجازی با من تماس گرفت و گفت كه فضای این برنامه از آن جهت كه مثل بقیه تولیدات متداول سینه زنی، سخنرانی و روضه خوانی نیست، برای شبكه نسیم كه چارچوب متفاوت و نرم‌تری نسبت به بقیه دارد، مناسب‌تر است.
کپی نکرده‌ایم
در كنار اینها قالب با حسین(ع) حرف بزن با همه تفاوت‌هایی كه دارد، ممكن است برای مخاطب به واسطه برنامه گفت‌وگوی تنهایی علی میرمیران كه از شبكه چهار روی آنتن می‌رفت، چندان ناآشنا نباشد، مسأله‌ای كه گوینده و كارگردان این برنامه درخصوصش می‌گوید: واقعیت این است كه آن زمان من این برنامه را ندیده بودم و بعدتر یكی دو كلیپ از آن را كه بیشتر در فضای مجازی چرخیده بود، به چشمم خورد و متوجه شدم كه آن فضای آرامش موجود در برنامه‌هایمان خیلی به هم نزدیك بود. با این حال من برداشتی از آن نكردم و اگر این‌طور باشد هم اتفاق خوبی است، كما آن‌كه از ایده با حسین(ع) حرف بزن در شبكه دو هم استفاده شد و آنها از من خواستند تا این ایده را به كار بگیرند. من هم از آنجایی كه از ابتدا هدفم برداشتن انحصار عنوان بچه مذهبی‌ها به دوستداران امام حسین(ع) بود، پذیرفتم، چون این اتفاق جریان خوبی است كه البته آن موقع در این شبكه(دو) خوب از آب درنیامد چون بیش از حد تمركزشان روی سلبریتی‌ها بود.
نزدیک شدن به یک حس واقعی
او همچنین درباره نزدیك شدن به مهمانان در زمان این گفت‌وگوها نیز بیان كرد: این واقعا كار سختی است كه آن فرد و بیننده را از فضای متشنج جامعه به آرامش و صمیمیتی كه واقعی است، نزدیك كنم.  با این حال همیشه سعی‌ام این بوده تا خودم و اویی كه جلوی دوربین است، واقعی باشد و حداقل در این یك ماه به این تلاش ادامه می‌دهیم. این جریان مسیری دارد كه ابتدا شاید حتی موضع داشته باشد، اما آرام آرام نرم و بعد تبدیل به خود واقعی‌اش می‌شود.  همه ما همین‌طور هستیم و برای رسیدن به این واقعیت باید از جایی شروع كنیم مثل كودكی كه همه ما در آن نقاط زلالی داریم كه می‌شود از آنها الهام بگیریم.  در ادامه هم خراش‌های فكری كه در آن كم كم مستقیم با امام حسین(ع) روبه رو می‌شود را ایجاد می‌كنم و آن فرد رفته رفته به ماجرا نزدیك می‌شود تا به حس واقعی‌اش می‌رسد.
نمی خواهیم به هرقیمتی دیده شویم
او افزود: در این بین بعضی‌ها منتظر هستند تا ما سؤالات زرد بپرسیم وآن را تیتر كنیم، كاری كه می‌شود به‌راحتی انجام داد تا بیشتر دیده شویم، اما ما به دنبال آن نیستیم، مثل گفت‌وگویی كه با یكی از بازیگران داشتیم و به دلیل حواشی آن ترجیح دادیم تا پخشش نكنیم چون من نباید از این فضا سوءاستفاده كنم و بنایمان به دیده شدن به هر نحوی نیست. تغییرات فصل جدید و جریانی كه در این سری وجود دارد هم موردی بود كه این كارگردان درباره‌اش خاطرنشان كرد: در آخر بازهم باید یادآوری كنم ما به هیچ ارگانی مرتبط نیستیم، از صدا و سیما گرفته تا بقیه فضاها، در این حوزه از ابتدا مستقل پیش رفته‌ایم و باز هم خواهیم رفت. گاهی برخی‌ها پول‌ها و شرایط عجیبی برای حضور در برنامه دارند كه ما از عهده‌اش برنمی‌آییم و چون سلبریتی محور هم نیستیم، اگر فلان آدم هم نیاید به مشكلی برنمی‌خوریم.
در این فصل هم در بخش حضور و آن قسمت پایانی كمی تغییر ایجاد كردیم و از نظر فنی هم در حوزه صدا و تصویر ارتقا داشتیم. همچنین شبكه نسیم هم برای پخش بیشتر از قبل همراهی‌مان كرد و امیدوارم كه بینندگان هم از آن لذت ببرند.
با حسین حرف بزن امشب ساعت 22 و 30 دقیقه روی آنتن می‌رود  و بعد از آن به ترتیب ساعت 5،8، 13 و 18 و 30 دقیقه بازپخش آن نمایش داده می‌شود.