با تجربه‌های بی تجربه!

شكست باورنكردنی بسكتبالیست‌های ایران مقابل پورتوریكو در جام جهانی

با تجربه‌های بی تجربه!

باوركردنی نیست. این‌كه 14 امتیاز از حریف پیش باشی و در نهایت بازنده میدان لقب بگیری! صحبت از بسكتبالیست‌های ایران است. بازیكنانی كه روز گذشته نخستین بازی خودشان در جام جهانی را مقابل پورتوریكو برگزار كردند و باید گفت به بدترین شكل ممكن افتضاح بودند! شكستی ناباورانه كه با هیچ متر و معیاری نمی‌شود اندازه‌اش گرفت. این نخستین دیدار ایران با پورتوریكو بود؛ تیمی كه چندان هم ناشناخته نبود.رده شانزدهم جهان، حضور در 12دوره جام جهانی و سابقه ایستادن روی سكوی چهارم دنیا. اینها افتخارات پورتوریكویی است كه در سه كوارتر نخست مقابل ایران زانو زده بود و در عین ناباوری اختلاف 14 امتیازی را نه فقط جبران، بلكه موفق شد بازی را هم به نفع خودش به پایان برساند تا مثل همیشه یك «آه» همراه با حسرت نصیب طرفداران ایرانی شود.بدون شك مهران شاهین‌طبع باید توضیح ویژه‌ای درباره این‌كه چرا شاگردانش چند پرتاب سه امتیازی را دریافت كردند، باشد. چرا شاگردانش توانایی دفاع چهار ثانیه‌ای را نداشتند تا بازی مساوی به پایان برسد و چرا شاگردانش برای بازی مقابل پورتوریكو هیچ برنامه مشخصی نداشتند؟ در روزی كه می‌شد نخستین پیروزی در جام جهانی را جشن گرفت، بی‌تجربگی با تجربه‌ها بلای جان بسكتبال شد و مقابل نام ایران در جدول نوشته شد «شكست.»
كوارتر اول؛ 16 - 30 ایران
با شروع بازی ملی‌پوشان ایران عملكرد خوبی در پرتاب‌های سه امتیازی داشتند. صمد نیكخواه‌بهرامی نیز در پرتاب‌های دو امتیازی عملكرد قابل قبولی داشت تا بازی ۳۰-۱۶ به سود ایران به پایان برسد. ملی‌پوشان ایران در این كوارتر چهار پرتاب سه امتیازی و هفت پرتاب دو امتیازی را به ثبت رساندند.
كوارتر دوم؛ 49 - 31 ایران
در كوارتر دوم پورتوریكو بازی را نزدیك‌تر دنبال كرد و فاصله را كمتر كرد اما بهنام یخچالی ستاره ایران در این بازی، با پرتاب‌های سه امتیازی خود اجازه نداد فاصله كمتر شود و ایران با نتیجه نزدیك
19-15 این كوراتر را به سود خود خاتمه داد تا در پایان نیمه اول ایران با برتری 49-31 به رختكن برود. بهنام یخچالی با كسب 15 امتیاز، امتیازآورترین بازیكن نیمه اول بازی ایران برابر پورتوریكو بود. در مقابل دیوید هوئرتاس با ده امتیاز، امتیازآورترین بازیكن پورتوریكو لقب گرفت.
كوارتر سوم: 65 - 51 ایران
با شروع بازی در نیمه دوم پورتوریكو در ضد‌حمله هفت امتیاز كسب كرد تا شاهین‌طبع در امتیاز ۴۹-۳۸ تقاضای وقت استراحت كند. ایران در نهایت با درخشش حدادی زیر سبد دو امتیاز نخست خود در این كوارتر را دشت كرد. در اوایل این كوارتر مایك رستم‌پور جایگزین جمشیدی شد.با راه افتادن یخچالی در پرتاب‌های سه امتیازی، ایران اختلاف را به ۱۴ امتیاز افزایش داد. در حالی كه دفاع پورتوریكو اجازه كسب امتیاز به مهاجمان ایران را نمی‌داد، گرامی‌پور با پرتاب دو امتیازی ایران را به امتیاز ۶۲ رساند. با پرتاب بی‌نظیر سه امتیازی حدادی، ایران ۶۵ - ۵۱ و با ۱۴ امتیاز اختلاف در كوارتر سوم به برتری رسید.
كوارتر چهارم؛ 81-83 پورتوریكو
كوارتر پایانی و چهارم بازی بسیار نزدیك و نفسگیر دنبال شد. ایران كماكان در تلاش بود با استفاده از برتری حدادی زیر سبد و درخشش یخچالی و جمشیدی ابتكار عمل را در دست داشته باشد. در این كوارتر هدف ایران این بود كه برتری را حفظ كرده و بازی را اداره كند تا بتواند پیروز از زمین خارج شود. اما باز هم استرس و نداشتن تمركز در بازی‌های بزرگ و كلیدی گریبانگیر تیم ما شد و یكی دو اشتباه بزرگ و عجیب در ثانیه‌های پایانی سبب شد تیم ایران برتری را از دست داده و پورتوریكو با چند امتیاز پی در پی فاصله را جبران كرده و از ایران جلو بیفتد. اما یك پرتاب سه امتیازی در ثانیه‌های پایانی از سوی حامد حدادی دو تیم را در امتیاز 81 برابر كرد تا این‌كه درست در ثانیه پایانی بازی یك پرتاب دو امتیازی از سوی پورتوریكو سبب شد در عین ناباوری و برتری ایران بازی را 83-81 واگذار كند.