ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره طرح مکرون

ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره طرح مکرون


 همزمان با این رایزنی‌ها، گمانه‌زنی درباره جزئیات طرح مکرون ادامه دارد. علی مطهری، نماینده تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره برخی خبرهای منتشر شده درباره پیشنهاد پرداخت ۱۵ میلیارد دلار خط اعتباری از سوی رئیس جمهور فرانسه به ایران گفت: در حقیقت این مبلغ به عنوان پیش خرید نفت پرداخت می‌شود و کمک بلاعوض و وام نیست.
نماینده مردم تهران تأکید کرد: ظاهرا بر اساس شنیده‌ها قرار است این مبلغ در سه مرحله پرداخت شود تا فعلا جمهوری اسلامی ایران گام سوم خود را اجرا نکند و احتمالا از گام اول و دوم خود هم به جایگاه اولیه در برجام بازگردد.
با این‌حال مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره بسته پیشنهادی ۱۵ میلیارد دلاری اروپا به ایران گفت: اروپایی‌ها در مقابل این بسته، شرط داشتند که ایران به قبل از گام‌های برداشته شده برگردد. اما جمهوری اسلامی چنین اجازه‌ای را به دولت نخواهد داد که چنین کاری صورت گیرد. البته حتی اگر اروپایی‌ها بدون شرط هم این بسته را اجرایی کنند تازه به یک صدم تعهدات خود عمل کرده‌اند. اینکه نفت ما فروش نرود و آنها فقط یک خط اعتباری برای ما در نظر بگیرند این به معنای بدهکار کردن جمهوری اسلامی است. لذا این یک دام است و نباید زیر بار چنین چیزی برویم.  به گزارش میزان، وی افزود: نباید گام سوم را کج دار و مریز برداریم بلکه باید اقدامی چون غنی سازی 20 درصد را انجام دهیم تا بازدارندگی لازم شکل بگیرد.