كارگران در مدارس مشغول كارند

كارگران در مدارس مشغول كارند

سیل یك گاو مرده را آورده بود داخل یكی از كلاس‌های درس پلدختر، یك یخچال بزرگ قصابی را كشیده بود تا حیاط یك مدرسه، شهر را با مدارسش كوبیده بود آن‌همه
 گل و لای روان و پرقدرت. آب از بالای سر مدرسه روستای
وره زرد بخش بابازید گذشته بود و مدرسه خدیجه كبری رفته بود زیر آب. در میدان شهرداری جایی كه دیوارهای حیاط شهرداری پلدختر طعمه سیل شده بود. مدرسه شهیده كائیدی و زینبیه هر دو غرق سیلاب شدند؛ گل آمده بود تا زیر سقفشان. دبستان چاغروند و زینی‌وند زیر گل و لای مدفون بود و آوار ِ گلی روی آبخوری‌اش به حدی بود كه از خیر تمیز كردنش گذشتند و آن را به كل كندند. مدرسه حمزه روستای گل‌گل كه پشت به كوهی نسبتا مرتفع دارد، سیلاب كه شد با سونامی گل و لای تخریب شد و دیوارهایش افتاد.
در لرستان كه سیل آمد 113 مدرسه و 413 كلاس درس آنقدر آسیب دید كه فقط باید تخریب می‌شد و 310 مدرسه و
1755 كلاس درس به مرحله‌ای رسید كه چاره‌ای به‌جز تعمیرشان نماند. سیل به تجهیزات 179 مدرسه نیز آسیب زد و پرونده تخریب و بازسازی 423 مدرسه و 2168 كلاس درس را باز كرد، پرونده‌ای كه فقط با 232 میلیارد تومان بودجه بسته می‌شد.
زلزله نیز كه آمد 78 مدرسه و 415 كلاس درس آسیب دید كه 25 مدرسه‌اش در مناطق شهری استان كرمانشاه بود و 53 مدرسه‌اش در نقاط روستایی. زلزله كه این مدارس را ویران كرد 475 كانكس آموزشی جایگزین شد، سیل نیز كه آمد 96 كانكس به كمك آمد. این آمارها را محمدرضا حیدری، مدیركل نوسازی مدارس استان لرستان و مرزبان نظری، مدیركل نوسازی مدارس استان كرمانشاه به فاصله یك ماه مانده به سال تحصیلی جدید ارائه می‌دهند؛ دو مسؤولی كه هردو تعهد داده‌اند برای مهر 98 اثری از آثار مدارس ویران در حوزه استحفاظی‌شان نماند.
محمد شهلایی، معاون اجرایی و نظارت اداره‌كل نوسازی كرمانشاه می‌گوید، در سرپل ذهاب مدارس روستایی خیلی زود ساخته شدند كه شامل 18 مدرسه و 54 كلاس درس بود، محمدرضا حیدری اما    می‌گوید مدارس
 14 روستای آسیب‌دیده سیل لرستان هنوز ساخته نشده كه مشكل‌شان بلاتكلیفی‌های زمین است.
زلزله كه دوسال پیش بخش‌هایی از كرمانشاه را كوبید، خیران برای ساخت مدارس درنقاط روستایی دست به كار شدند در حالی كه میل چندانی به ساخت مدرسه در شهرها نداشتند، همین شد كه ساخت مدارس در روستاهای آسیب‌دیده از زلزله شدت گرفت و مدرسه‌سازی در شهرها از نفس افتاد. می‌گفتند هزینه‌های زیاد مدرسه‌سازی در شهرها و نیاز شهرهای آسیب‌دیده به مدارس بزرگ مانع اصلی خیران برای مشارك است كه این جو نیز به مرور شكست.
هنرستان دخترانه مهر پروین را خیری ساخته، پای كار مدرسه ندای زینب خیری بوده، مدرسه امید تجارت در سرپل ذهاب را نیكوكاران، ساخته‌اند، در ثلاث باباجانی برای ساخت مدرسه‌ای 17 كلاسه پنج میلیارد و برای مدرسه‌ای دیگر شش میلیارد تومان هزینه شده كه نیمی از مبالغ را خیران تقبل كرده‌اند.
مدیركل نوسازی استان كرمانشاه می‌گوید زلزله برای این دیار تهدیدی بود كه به فرصتی تبدیل شد، می‌گوید زلزله اگر نبود مدارس این همه نونوار نمی‌شدند و مهر دوباره با مدارس فرسوده و تخریبی آغاز می‌شد.
در لرستان نیز سیل با همه تیره‌روزی‌هایی كه برای مردم آورد برای مدرسه‌سازی فرصتی مغتنم بود. مدیركل نوسازی استان این را با قاطعیت تایید می‌كند و می‌گوید این سیل واقعا سیل مهربانی بود، سیلی به ارزش 86 میلیارد تومان كمك نیكوكاران برای مدرسه‌سازی كه با اعتبارات دولتی به تعمیر 280 مدرسه و ساخت 122 كلاس درس جدید آن هم در عرض دو ماه منجر شد.  ثلاث، سرپل، پلدختر و معمولان هنوز زخم زلزله و سیل به تن دارند ولی مدارس این شهرها و روستاهای تابعه حال شان خوب است. كارگران برای این كه مدارس به سال تحصیلی جدید برسند شبانه‌روز كار می‌كنند، شب‌ها جوشكاری و محوطه‌سازی می‌كنند، روزها هم زیرتیغ آفتاب موزائیك كار می‌گذارند و به دیوارها رنگ می‌زنند. خانه‌های تازه‌ساز در شهرهای سیل‌زده و زلزله‌زده شاید باری به هرجهت ساخته شده باشند ولی مدارس تازه‌سازِ این مناطق سازه‌هایی سبك و مقاومند، حتی اولین مدرسه صنعتی استان لرستان كه اول مهر افتتاح می‌شود در روستای ریقان چگینی ساخته شده؛‌ نقطه‌ای كه بركت سیل به آنجا هم رسید. در کرمانشاه و لرستان، در  مناطق  زلزله زده و سیل زده، شهرسازی از مدرسه سازی حسابی عقب است.