بیماری چربی خون  در سنین پایین

بیماری چربی خون در سنین پایین


بسیاری از مادران و پدران نگران سلامت كودكان خود هستند و برای حفظ سلامتی آنها مرتب از پزشكان درخواست می‌كنند آزمایش‌های مختلفی را برای كودكشان انجام دهد. واقعیت این است كه در بیشتر موارد این كار لازم نیست. به‌عنوان مثال هیچ نیازی نیست كه برای یك كودك یا نوجوان سالم آزمایش تیروئید یا آزمایش كاركرد كبد و كلیه‌ها را بدهیم. در مورد چربی خون موضوع فرق می‌كند: در مواردی كه پدر یا مادر دچار بیماری چربی خون هستند بهتر است فرزندان هم آزمایش شوند. در مواردی كه هیچ سابقه‌ای هم وجود ندارد، برای اطمینان یك آزمایش ساده چربی خون قبل از 20 سالگی لازم است. البته در مورد كودكان چاق بهتر است این كار زودتر انجام شود.
درمان كودكان و نوجوانانی كه چربی‌ خون بالا دارند بسیار مشكل است. از طرفی توصیه به رژیم‌های كم‌كالری و كم‌چرب می‌تواند باعث كند‌شدن رشد آنان شود و از طرف دیگر رعایت چنین رژیم‌هایی اصولا به دلیل شرایط سنی تا حدی ناممكن است. مشكل مهم دیگری نیز وجود دارد: استفاده از دارو برای درمان چربی خون بهتر است از سنین زیر ده سال شروع نشود و در سنین بالاتر هم فقط در صورتی كه رژیم و ورزش نتواند چربی را پایین بیاورد و كلسترول یا تری‌گلیسیرید خیلی بالا باشد، دادن دارو مجاز است.
روش‌های درمانی در كودكان مبتلا به بالا بودن كلسترول خون شامل این موارد است:
  كم كردن چربی غذا
   كاهش شدید چربی‌های اشباع و كلسترول شامل اجتناب از مصرف شیر و ماست پرچرب، اجتناب از خامه و بستنی و اجتناب از خوردن چربی گوشت
   ورزش منظم روزانه حداقل ۳۰ دقیقه شامل دویدن، شنا یا ورزش‌های با توپ
   استفاده از روغن‌های گیاهی به میزان كم به‌جای چربی‌های حیوانی
 اجتناب از مصرف قند و شكر و جایگزین‌كردن قندهای تركیبی مثل توت، خرما و كشمش
   استفاده بیشتر از غذاهای فیبردار مثل هویج، سبزی تازه و سیب
وجود یك عضو درجه یك در خانواده  كه دچار عارضه قلبی-عروقی شده باشد، موضوع مهمی است كه در درمان این كودكان و نوجوانان اهمیت دارد. یعنی اگر كودك یا نوجوان دچار بیماری چربی خون، دارای پدر یا مادر یا خواهر و برادری با سابقه سكته قلبی در جوانی باشد، باید خیلی سریع‌تر چربی خونش درمان شود. وجود چاقی نیز دلیلی برای تشدید دارو درمانی در چنین بیمارانی است.