قلقلك‌درمانی  علیه پیری

قلقلك‌درمانی علیه پیری


كمتر كسی پیدا می‌شود كه از قلقلك خوشش بیاید. اما جالب است بدانید كه نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران دانشگاه لیدز انگلیس نشان داده است كه قلقلك شاید بتواند برای سلامتی مفید باشد. پژوهشگران این تحقیق می‌گویند كه قلقلک‌درمانی می‌تواند به كاهش سرعت بروز علائم پیری كمك كند. این فرآیند كه به گفته پژوهشگران «تحریك عصب واگ از راه پوست» نام دارد شامل قلقلک گوش با‌یك جریان الكتریكی كوچك است.
در این تحقیق مشاهده شد كه قلقلک‌درمانی در سالخوردگان بالای ۵۵‌سال توانست به متعادل‌سازی سیستم عصبی و بازتنظیم سیستم كنترل داخلی بدن‌شان كمك كند. حتما می‌دانید كه سیستم عصبی خودكار نقش مهمی در بدن دارد. این سیستم وظیفه پشتیبانی از عملكردهایی را در بدن برعهده دارد كه آگاهانه كنترل‌شان نمی‌كنیم؛ مانند تنفس، فشار خون، ضربان قلب و گوارش. احتمال می‌رود كه قلقلک‌درمانی بتواند با متعادل‌سازی این سیستم، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند مشكلات قلبی و فشار خون را كاهش دهد.
در این تحقیق همچنین مشاهده شد كه قلقلک درمانی در شركت‌كنندگان مورد آزمایش موجب بهبود سلامت روانی هم شد؛ چرا كه شیوه آزمایش‌ شده قادر است تعادل ازدست‌رفته بین شاخه‌های سمپاتیك و پاراسمپاتیك سیستم عصبی خودكار را مجددا برگرداند.
 می‌دانیم سالخوردگان معمولا به‌دلیل برهم‌خوردن این تعادل در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرند. اما قلقلک‌درمانی به دلیل تحریك عصب واگ در سیستم پاراسمپاتیك می‌تواند در این مورد مفید واقع شود. اكنون پژوهشگران درتلاشند بدانند قلقلک‌درمانی در طولانی‌مدت چه اثراتی روی سلامتی خواهد داشت.
منبع: medicaldaily